3 576 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Återställa funkisfasaden
Om man har ett funkishus i 2 plan som enligt mig förstörts genom tilläggsisolering och mexitegelfasad under 70-talet, kan man på något vis återställa detta? Är det realistiskt att plocka ner teglet eller kan man istället flytta ut fönstren, som hamnat inne i fasaden, och sedan lägga puts på mexiteglet?
Detta gäller mina föräldrars hus.
Detta gäller mina föräldrars hus.
Kul att du frågar för detta är EXAKT vad våra grannar håller på med just nu.
De knackar bort mexiteglet. En vägg får man ner på en dag. Deras hus är förvånansvärt fint bakom den fula mexitegelfasaden. Bakom mexiteglet hade man satt 5-10 cm tjock isolering. Allt sitter fast i putsfasaden med vinkelbleck som är fastskruvade.
Köp ett par slägghammare och gå loss på teglet - det är mitt råd.
Har du otur är bakomliggande puts såpass sliten att en total omputsning krävs, men mest troligt är att det endast krävs smärre reparationer och ommålning. Alternativt tilläggsisolerar ni med 5 cm putsskiva och putsar helt nytt utanpå. Se vår web - dagboken sommaren/hösten 2003.
De knackar bort mexiteglet. En vägg får man ner på en dag. Deras hus är förvånansvärt fint bakom den fula mexitegelfasaden. Bakom mexiteglet hade man satt 5-10 cm tjock isolering. Allt sitter fast i putsfasaden med vinkelbleck som är fastskruvade.
Har du otur är bakomliggande puts såpass sliten att en total omputsning krävs, men mest troligt är att det endast krävs smärre reparationer och ommålning. Alternativt tilläggsisolerar ni med 5 cm putsskiva och putsar helt nytt utanpå. Se vår web - dagboken sommaren/hösten 2003.
Läckande fönster kan man åtgärda. Spring inte iväg och köp nya fönster bara för de gamla läcker. En silikonlist av bra märke (prata med en glasmästare) gör susen. Att köpa nya fönster brukar nästan vara omöjligt att räkna hem i form av minskade elkostnader. Dessutom är nya fönster klumpigare än gamla.
Vill man vara (över)ambitiös byter man innerrutan mot en isolerglasdito.
Man ska dock tänka sej för ett par-tre gånger innan man bygger om gamla fönster - de har mycket tunnare bågar vilket inte tillåter drastiska modifieringar (såsom extra glasruta eller tjockare glas i båda bågarna...).
Mitt stalltips är:
-Putsa om huset med 5 cm isoleringsskiva. Det är de första centimetrarna som gör mest skillnad! Kostar ca 1000 kr/kvm om alla kvitton ska erhållas. Materialet kostar 300 kr/kvm så det är de resterande 700 som man kan påverka
-Spruta in ekofiber på vinden - för det är säkert bara 10-15 cm spån däruppe. 35 cm kostar 172 kr/kvm
(http://www.abis.se/pris.html)
-Renovera fönstrena och sätt BRA silikonlister. Vi köpte 100 meter listst av en glasmästare för 400 kr (inklusive en tub silikon.
Vill man vara (över)ambitiös byter man innerrutan mot en isolerglasdito.
Man ska dock tänka sej för ett par-tre gånger innan man bygger om gamla fönster - de har mycket tunnare bågar vilket inte tillåter drastiska modifieringar (såsom extra glasruta eller tjockare glas i båda bågarna...).
Mitt stalltips är:
-Putsa om huset med 5 cm isoleringsskiva. Det är de första centimetrarna som gör mest skillnad! Kostar ca 1000 kr/kvm om alla kvitton ska erhållas. Materialet kostar 300 kr/kvm så det är de resterande 700 som man kan påverka
-Spruta in ekofiber på vinden - för det är säkert bara 10-15 cm spån däruppe. 35 cm kostar 172 kr/kvm
(http://www.abis.se/pris.html)
-Renovera fönstrena och sätt BRA silikonlister. Vi köpte 100 meter listst av en glasmästare för 400 kr (inklusive en tub silikon.
Tack för svaren, men problemet är inte att det är dragit utan att fasaden är ful och att jag vill återställa den till sitt ursprungliga putsade skick genom att ta bort isoleringen och mexiteglet. Fönstren är original och ska inte bytas ut.
Det låter bra! Trodde att det var svårare än så att få ner det.Fasting65 skrev:Kul att du frågar för detta är EXAKT vad våra grannar håller på med just nu.
Klicka här för att svara