18 843 läst ·
31 svar
19k läst
31 svar
Återskapa entrétak på 40-50 tals trähus. Bilder och tips efterlyses
Jo men vi fick snickaren till att göra en stomme (ram) med råspont på. Plåtslagare gjorde sedan ett falskt plåttak på det. Det blev inte särskilt dyrt eftersom båda ändå var och fixade med tak och avvattning. Vi har inte gjort undertak eller armatur ännu.E Emsus skrev:
Detaljer gjorde stor skillnad, att vindskivorna är (mycket) lätt avsmalnande, att vindskiveplåten går över dem, den ljusa färgen. Tyvärr var det gamla reglerna borta i vårt fall så snickaren satte en bärlina (heter det så?l) och fäste i den. Pelarna är kvar från det gamla taket och kan ersättas efterhand med något nättare.
Hej! Bumpar tråden igen för jag sitter i liknande sits som ts, fast modell värre.
I vår är det dags att ta tag i vår framsida som blivit lite eftersatt. Förra ägaren påbörjade ett projekt att byta allt svart till vitt, men lämnade entren av någon anledning. Han passade även på att måla trappan med inomhusfärg.
Resultatet efter 2 år ser ni.
Men till saken!
I mitt fall har jag fasadtegel utanpå orginalfasaden som bestod av putsat trä, vilket innebär att både plåttak och allt är inmurat i tegel. Att gå loss med vinkelslip där är nog en riktigt dålig idé. Jag tror att det lättaste är att låta det gamla sitta kvar, klä in den i ett nytt ramverk och sätta nytt tak på, eventuellt sadeltak? Vad tror ni?
I vår är det dags att ta tag i vår framsida som blivit lite eftersatt. Förra ägaren påbörjade ett projekt att byta allt svart till vitt, men lämnade entren av någon anledning. Han passade även på att måla trappan med inomhusfärg.
Resultatet efter 2 år ser ni.
Men till saken!
I mitt fall har jag fasadtegel utanpå orginalfasaden som bestod av putsat trä, vilket innebär att både plåttak och allt är inmurat i tegel. Att gå loss med vinkelslip där är nog en riktigt dålig idé. Jag tror att det lättaste är att låta det gamla sitta kvar, klä in den i ett nytt ramverk och sätta nytt tak på, eventuellt sadeltak? Vad tror ni?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden