5 559 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Återinstallera Separett
"Godkänd kompostering" - det är väl där det finns tolkningar ? Efter kompostering av fekalierna finns ju alla näringsämnen kvar och kommunen har ju inget speciellt önskemål om var man placerar den färdiga jorden. Det kommunerna är rädda för, är risken för spridning av icke önskvärda bakterier och de försvinner vid kompostering ( äts upp av lite "snällare" bakterier i jorden ). Då kommer man fram till begreppet kompostering. Är Separetts metod, att lägga i karantän tillsammans med jord i 6 månader, att betrakta som godkänd kompostering ? Det är kanske det, som de olika kommunerna tolkar olika ?T TVRS skrev:
Risken för näringsläckage är dock minimalt om det grävs ner i skogen, för träden genomborrar det med sina rötter på några månader, så det blir i princip omöjligt att gräva på exakt samma ställe 2 gånger.
Bra tips.T ToRy skrev:Enklast är ju självklart vattentoa, OM du har underhållsvärme på vintern och OM du kan få tömning med sugbil.
Annars är det inte så mycket jobb med separett-toa.
Jag har Villa Separett 9000 i sommarstugan (eller rättare sagt i toahuset vid sommarstugan) och är grymt nöjd. Har 3 tunnor (följde med köpet) så man byter ju tunnan, inte påsen. Man tar ut tunnan ur stolen, fyller på med lite jord, ställer den under någon gran med locket på glänt så att insekter och annat kul kommer in och ut (lägg någon pinne mellan tunna och lock.) Sen tar man den tunna som stått längst under granen, går ut i skogen och gräver ett halvmeterdjupt hål och dumpar det som är kvar i. Tvätta ur tunnan i närmaste bäck med hjälp av lite granris, torka, i med ny påse och ner i stolen. Klart. Jag har aldrig haft några problem med odör (eller ja, extremt lite i alla fall), vare sig under drift eller vid hanteringen. Hela tanken är ju att skiten torkar ut och då luktar den inte mycket.
Sen troooor jag också att om man ska vara riktigt petig så är det egentligen inte bara att gräva ner den där skiten i skogen, det KAN räknas som miljöfarligt/biologiskt/någonting avfall...?
Är det en separett har den ju även urinseparering. Detta hamnar då i mitt fall i en egen tunna utanför som man tömmer genom att koppla på vattenslangen och sen sköter den sig själv. Blandar väl en del urin med typ 10 delar vatten tror jag. Går att använda som bevattningsvatten men personligen hade jag nog inte vattnat salladslandet med det...
Största problemet är att få folk (män) att sitta ner och pinka, och att inte slänga papper som inte har skit på i holken utan i en egen liten binge vid sidan av. Den bingen trodde jag skulle kunna lukta men icke, det är inget problem. De flesta män brukar istället välja grannen i skogen när de ska pinka. Så även jag, fast det beror mest på att då fyller jag inte tunnan så fort.
Frågan är ju också hur långt förberedelserna för vattentoa har kommit. Vad kvarstår och hur mycket kostar det?
Saken är den att förberedelserna inte kommit så långt. Det finns vatten till huset ur egen brunn, som går till kök och dusch i dag. Killen har grävt ett hål för att lägga ned en tank, och köpt en tank...Men det saknas pump och sedan är det påkoppling. Så det ligger väl på dryga 10'000kr minst. Och jag är inte säker på att det finns något godkännande från kommunen.
Enligt killen som säljer hade han "ringt kommunen och berättat om sin plan, och de tyckte den var ok" men jag har inte sett några papper och jag har inte heller fått återkoppling från kommunen när jag mailat. Så jag vet inte hur det kommer se ut med reningsverk, tömning mm när det nu blir ett enskilt avlopp.
Vi kommer inte använda stugan på vintern, och det är eluppvärmning så jag är lite osäker på hela processen. Därav tanken att en Separett (som de haft tidigare och fungerat bra) borde vara en bättre lösning. Alternativt förbränningstoa om den är värd pengarna.
Kan tilläggas att jag inte har problem med att sitta och pinka.
Om JAG hade varit i din situation så hade jag nog satsat på en separett med tanke på vad som kvarstår i arbete och pengar, oklarheten med godkännande och att vattentoa är en risk vid minusgrader.
Har aldrig haft en förbränningstoa men kostnad och hantering "skrämde" bort mig när jag funderade på det...
Kan ju tillägga också att när mina gäster (och jag själv) behöver pinka är det inte grannen i skogen vi pinkar vid utan granen...
Har aldrig haft en förbränningstoa men kostnad och hantering "skrämde" bort mig när jag funderade på det...
Kan ju tillägga också att när mina gäster (och jag själv) behöver pinka är det inte grannen i skogen vi pinkar vid utan granen...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden