Har kollat på ett fritidshus och funderar på att installera en Separett. Det har tidigare funnits separett där men nuvarande ägare är i färd med att installera toa. Tycker dock det verkar krångligt med tömning av tank osv och funderar därför att återinstallera separett.
Någon som har erfarenheter i hur krångligt detta är? Kostnader, plus och minus jämfört med vattentoa?

Skulle även kunna tänka mig en förbränningstoa men går den att koppla till gamla separett rör?
 
Jag har 1 Separett installerad inne i ett fritidshus och 1 Separettinsats installerad i ett " utedass". Erfarenheterna är goda ! När påsen börjar bli full, tar man och byter till en ny. Den fulla påsen fylls på med lite jord och får sedan stå lagrad i c:a ett halvår. Därefter är det bara att gräva ner innehållet ( numera likt jord) i skogen. Det enda " problemet" är väl att träden tycks älska platsen för nergrävning, så den fylls mycket fort med trädrötter. :D
En Separett har fläkt, som ska vara igång hela tiden, vilket kan vara en nackdel ( mycket liten) för elräkningen, men en klar fördel för ventilationen i stugan.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har 1 Separett installerad inne i ett fritidshus och 1 Separettinsats installerad i ett " utedass". Erfarenheterna är goda ! När påsen börjar bli full, tar man och byter till en ny. Den fulla påsen fylls på med lite jord och får sedan stå lagrad i c:a ett halvår. Därefter är det bara att gräva ner innehållet ( numera likt jord) i skogen. Det enda " problemet" är väl att träden tycks älska platsen för nergrävning, så den fylls mycket fort med trädrötter. :D
En Separett har fläkt, som ska vara igång hela tiden, vilket kan vara en nackdel ( mycket liten) för elräkningen, men en klar fördel för ventilationen i stugan.
Har exakt samma uppsättning. Köpte stället förra året och har inte hunnit gräva ner något än men hur länge ska man lagra det i tunnorna om man vill ha "matjord" direkt? Har haft I mull och vatten och den ena tunnan har stått i ca nio månader.
 
Vi ger ju "matjorden" till träden i skogen, så jag vet inte, men anledningen till att man ska vänta ett halvår, är att " jordbakterierna" ska hinna förgöra alla ev. farliga bakterier i avföringen. 6 månader ska räcka till för det.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Mina 2 cent....Allt hänger på belastningen. Förmultningen funkar jättebra om man inte knyter ihop bio-säcken. Jag lagrar vårpåsarna i en tunna med luftning och under semestern skyfflas det succesivt över i en stor soptunna (SULO:s 140-liter), lite mask lånar jag från den ekologiske grannen, och sen får skiten bokstavligen stå över vintern. En kompostborr gör underverk. Fick ut jättefin jord från förra årets dumpningar. Inte världens roligaste hantverk, men man får andas genom munnen och tänka på fjölsupen, som hjälper! ;) Finns ju naturligtvis alkoholfria alternativ för den som så önskar.

Så... hur mycket tänker du använda stugan? Vi har den max 7 veckor/år, och av dessa är bara en vecka med mer belastning än 3 pers... Sen måste du tänka lite på hur nr 1 ska tas hand om också.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Mina 2 cent....Allt hänger på belastningen. Förmultningen funkar jättebra om man inte knyter ihop bio-säcken. Jag lagrar vårpåsarna i en tunna med luftning och under semestern skyfflas det succesivt över i en stor soptunna (SULO:s 140-liter), lite mask lånar jag från den ekologiske grannen, och sen får skiten bokstavligen stå över vintern. En kompostborr gör underverk. Fick ut jättefin jord från förra årets dumpningar. Inte världens roligaste hantverk, men man får andas genom munnen och tänka på fjölsupen, som hjälper! ;) Finns ju naturligtvis alkoholfria alternativ för den som så önskar.

Så... hur mycket tänker du använda stugan? Vi har den max 7 veckor/år, och av dessa är bara en vecka med mer belastning än 3 pers... Sen måste du tänka lite på hur nr 1 ska tas hand om också.
OK, kanske borde fundera på att skala upp det hela. Just nu ställer jag bara undan tunnorna med vatten och mull.

Nr 1 har vi en enkel infiltrationsbädd gjord åw när man kissat får man hälla något glad med vatten i för at spä ut det hela
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Mina 2 cent....Allt hänger på belastningen. Förmultningen funkar jättebra om man inte knyter ihop bio-säcken. Jag lagrar vårpåsarna i en tunna med luftning och under semestern skyfflas det succesivt över i en stor soptunna (SULO:s 140-liter), lite mask lånar jag från den ekologiske grannen, och sen får skiten bokstavligen stå över vintern. En kompostborr gör underverk. Fick ut jättefin jord från förra årets dumpningar. Inte världens roligaste hantverk, men man får andas genom munnen och tänka på fjölsupen, som hjälper! ;) Finns ju naturligtvis alkoholfria alternativ för den som så önskar.

Så... hur mycket tänker du använda stugan? Vi har den max 7 veckor/år, och av dessa är bara en vecka med mer belastning än 3 pers... Sen måste du tänka lite på hur nr 1 ska tas hand om också.
Blir ca 5 veckor om året varav som mest 3 v i stöten. Belastning är främst två vuxna och två barn.
Försöker lista ut vad om är enklast att ha. Har inte haft stuga förut.
 
K KriZomb skrev:
Blir ca 5 veckor om året varav som mest 3 v i stöten. Belastning är främst två vuxna och två barn.
Försöker lista ut vad om är enklast att ha. Har inte haft stuga förut.
Har du gott om vatten och ett fungerande avlopp, kör på vattenklosetten. Det blir enklast för barn, gäster och "den som har hand om'et" :) Separetten är perfekt som sommarstugetoa, men kräver lite pysslande.
Förbränningstoa blir dyrt, ett annat handhavande som alla inte fattar, en del tycker att det är jättebra, så kolla och läs på. Det beror ju också på VAR stugan ligger.
I mitt fall kostar det så mycket att anlägga en "vanlig" toa så det är inte ett alternativ till ett par påsar och lite jord ett par gånger om året.
 
Enklast är ju självklart vattentoa, OM du har underhållsvärme på vintern och OM du kan få tömning med sugbil.
Annars är det inte så mycket jobb med separett-toa.
Jag har Villa Separett 9000 i sommarstugan (eller rättare sagt i toahuset vid sommarstugan) och är grymt nöjd. Har 3 tunnor (följde med köpet) så man byter ju tunnan, inte påsen. Man tar ut tunnan ur stolen, fyller på med lite jord, ställer den under någon gran med locket på glänt så att insekter och annat kul kommer in och ut (lägg någon pinne mellan tunna och lock.) Sen tar man den tunna som stått längst under granen, går ut i skogen och gräver ett halvmeterdjupt hål och dumpar det som är kvar i. Tvätta ur tunnan i närmaste bäck med hjälp av lite granris, torka, i med ny påse och ner i stolen. Klart. Jag har aldrig haft några problem med odör (eller ja, extremt lite i alla fall), vare sig under drift eller vid hanteringen. Hela tanken är ju att skiten torkar ut och då luktar den inte mycket.
Sen troooor jag också att om man ska vara riktigt petig så är det egentligen inte bara att gräva ner den där skiten i skogen, det KAN räknas som miljöfarligt/biologiskt/någonting avfall...?

Är det en separett har den ju även urinseparering. Detta hamnar då i mitt fall i en egen tunna utanför som man tömmer genom att koppla på vattenslangen och sen sköter den sig själv. Blandar väl en del urin med typ 10 delar vatten tror jag. Går att använda som bevattningsvatten men personligen hade jag nog inte vattnat salladslandet med det...

Största problemet är att få folk (män) att sitta ner och pinka, och att inte slänga papper som inte har skit på i holken utan i en egen liten binge vid sidan av. Den bingen trodde jag skulle kunna lukta men icke, det är inget problem. De flesta män brukar istället välja grannen i skogen när de ska pinka. Så även jag, fast det beror mest på att då fyller jag inte tunnan så fort. ;)

Frågan är ju också hur långt förberedelserna för vattentoa har kommit. Vad kvarstår och hur mycket kostar det?
 
T ToRy skrev:
Sen troooor jag också att om man ska vara riktigt petig så är det egentligen inte bara att gräva ner den där skiten i skogen, det KAN räknas som miljöfarligt/biologiskt/någonting avfall...?
Jag kollade med min kommun och fick klartecken på att gräva ner i skogen efter 6 månaders "karantän med jord" (= tillverkarens rekommendation).
 
  • Gilla
KriZomb och 1 till
  • Laddar…
Kan i mitt fall ha att göra med att jag "bor" i strandskyddat område...

"Tillverkarens rekommendation", är det tillverkaren av toan eller av skiten? :rofl:
 
Verkar skilja enormt mycket beroende på vilken kommun man bor i.

I min kommun skulle jag aldrig få gräva ner skiten i skogen. Man får kompostera det själv, antingen så köper man en godkänd kompost (investering på 3-4000kr) eller så bygger man en efter kommunens ritningar. Kommunen vill komma ut och godkänna placeringen och komposten innan man får ta den i bruk.

Alternativet är latrinhämtning. Kommunen ställer ut tunnor som dom hämtar 11 gånger/år till en kostnad av 6600kr, om man har hämtning året om. Själv har jag sk. budning, får ringa och säga till när jag har fyllt en tunna så kommer dom och hämtar mot en kostnad på 620kr per tunna. Rätt saftiga pengar samtidigt som dom förespråkar att man inte ska ha vattentoalett ute på vischan.
 
T TVRS skrev:
Verkar skilja enormt mycket beroende på vilken kommun man bor i.

I min kommun skulle jag aldrig få gräva ner skiten i skogen. Man får kompostera det själv, antingen så köper man en godkänd kompost (investering på 3-4000kr) eller så bygger man en efter kommunens ritningar. Kommunen vill komma ut och godkänna placeringen och komposten innan man får ta den i bruk.

Alternativet är latrinhämtning. Kommunen ställer ut tunnor som dom hämtar 11 gånger/år till en kostnad av 6600kr, om man har hämtning året om. Själv har jag sk. budning, får ringa och säga till när jag har fyllt en tunna så kommer dom och hämtar mot en kostnad på 620kr per tunna. Rätt saftiga pengar samtidigt som dom förespråkar att man inte ska ha vattentoalett ute på vischan.
Gäller det "latrin" från en Separett, som fått stå 6 månader med jord i också ?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Gäller det "latrin" från en Separett, som fått stå 6 månader med jord i också ?
Antagligen, jag var i kontakt med kommunen när dom chockhöjde taxan för latrinhämtning och fick dessa två alternativ till svars. Godkänd kompost eller hämtning.
 
Kommunerna verkar ha helt olika regelverk tyvärr... Där sommarstugan står kom inga speciella instruktioner, men OM jag installerade Separett skulle de ha en registeravgift.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.