Vi har en Separett Villa 9000 som har några år på nacken, men som fungerar utmärkt. Ny har det dock hänt något med insynsskyddet som hänger på sned. Det finns en servicesats där det ingår detta skydd och några fjädrar/stängningsmekanism. Är detta något man kan byta själv? Någon som har testa denna sats? Detta är betydligt billigare än att köpa en helt ny Separett.

Vi hade det problemet. Så småningom brast den vajer som styr insynsskydd och roterar bottenplattan/tunnan. Sannolikt är det alltså vajern som är på väg att ge upp. Jag beställde en ny från utmärkta avloppscenter.se (beställde via kundtjänst, fanns inte i webbutiken) för mindre än 200 kr. Länkar till reservdelen separat.

Nu är mitt problem att jag under tiden jag väntade på leveransen har glömt hur fjädern skulle vara fäst mellan insynsskydd och bakkanten av undersida sits. Brukar alltid ta bilder, men det hade jag tydligen slarvat med.

Hittills ingen träff trots idogt googlade, så om ditt system fortfarande sitter ihop blir jag mycket glad för en bild.

• Gilla
perarne123
  • Laddar…
Mammin Mammin skrev:
Vi hade det problemet. Så småningom brast den vajer som styr insynsskydd och roterar bottenplattan/tunnan. Sannolikt är det alltså vajern som är på väg att ge upp. Jag beställde en ny från utmärkta avloppscenter.se (beställde via kundtjänst, fanns inte i webbutiken) för mindre än 200 kr. Länkar till reservdelen separat.

Nu är mitt problem att jag under tiden jag väntade på leveransen har glömt hur fjädern skulle vara fäst mellan insynsskydd och bakkanten av undersida sits. Brukar alltid ta bilder, men det hade jag tydligen slarvat med.

Hittills ingen träff trots idogt googlade, så om ditt system fortfarande sitter ihop blir jag mycket glad för en bild.
För oss var det alltså den vajer som går från knappen i framkant av sitsen till insynsskyddet i bakkant som var problemet. Markerat med grönt i bilden.

På fakturan från avloppscenter står det
12099-01 Vajer Lucka Villa-serien, 136 kr exkl moms.

Fjädern jag inte minns hur den ska fästas är markerad med rött.

Länk till reservdelslistan https://www.yumpu.com/en/document/read/15859710/10365-11-reservdelslista-bilder-separett

Vajern ingår i servicepaket, så det beror ju på hur mycket man vil byta.

• Schematisk bild av separatt-toalett med vajer markerad i grönt och fjäder i rött. Vajern går från knappen fram till insynsskyddet bak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mammin Mammin skrev:

Så vitt jag minns så kan man bara fästa fjädern på ett sätt. Jag är tyvärr inte i fritidshuset nu, annars kunde jag ha tagit en bild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.