41 348 läst ·
147 svar
41k läst
147 svar
Återigen - Hutlöst av Lantmäteriet
harry73 skrev:
Börja med att titta på Hitta eller Eniro och försök att få en uppfattning av var gränsen går. Sedan letar du upp gränsröret. Hittar du inte gränsröret själv eller finns inget gränsrör (man kan också fråga lantmäteriet om ni har gränsrör) behöver ni utsättning. Då kan man fråga en entreprenör, eller kommunens lantmäteriavdelning eller Lantmäteriet. Men allt kostar pengar
Har tyvärr bara pinne på ena sidan och den vet vi inte om den stämmer.
Har många kontakter men innan jag ringer och terroriserar alla så vore det bra om man vet vilken bransch som kan göra detta
Redigerat:
Det är ju därför vissa saker bör hanteras som helheter; gungor och karuseller, typ.B b8q skrev:
Annars blir det ju enligt samma princip som 'vinstintressen' ägnat sig åt i många anrika företag. Stycka upp verksamheterna, sälja av det lönsamma och slänga resten på soptippen, med företagets död som följd.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Igen, elnätföretagen har monopol inom sina respektive områden.Biffkrull skrev:
Igen, Metria är ett helägt statligt AB och inte något avknoppat, privatiserat.Biffkrull skrev:
Kan väl ses som statens sätt att få ordning på en rörig LM-organisation.
Men det finns ingen röd tråd:
Trafikverket är en sammanslagning av Vägverket, Luftfartsverket och Banverket.
Vad har de tre gemensamt? Inte konstigt att tågen går som de gör
Äran att bli "intaggad" i ett inlägg kan ju inte lämnas okommenterat. Men denna tråd var väldigt lång, har inte riktigt orken att läsa allt vad som skrivits.harry73 skrev:
Såklart, där var jag för generisk. Det finns dock många gränspunkter kvar i något obskyrt lokalt system som gör förrättningar där dyra och besvärliga. Jag vet inte heller om de alltid helt går över till Sweref eller om de bara mäter in nya punkter i sweref men struntar i att ta fram en transformationssamband.
Kanske dags att fråga @HerrOso ?
Poängen var dock (om än väldigt otydligt) att Lantmäteriet redan nu skulle kunna ta in hjälp av konsultbolag för att förbereda sina myndighetsbeslut.
Trafikverket som också är en myndighet blir t ex mer och mer en ren beställarorganisation.
Men vad gäller nya punkter i "gammalt område" så är det brukliga att endast nya punkter, samt de gamla punkter som är med transformeras/mäts in i SWEREF 99 och adekvat medianangivelse (13 30, 18 00 etc).
Alla punkter i digitala registerkartan ligger i dag i SWEREF, men om de ligger rätt är en helt annan sak. I regel ligger punkter fel, särskilt på fastigheter och områden där ingen förrättning skett på senare tid. Vad jag vet så rättar man inte upp områden heller, även om man har tekniska möjligheten att göra det. T.ex. om det sker en fastighetsreglering inom ett villaområde med gammal byggnadsplan. Mäter man in 3-4 punkter så får man tillräckligt för att göra ett transformationssamband och kan rent teoretiskt rätta upp hela området. Men det är saker som tar tid, och inte är rimligt att den enskilde fastighetsägaren som "råkar" göra en förrättning i området ska betala för.
Vet inte riktigt om det jag svarar har varit uppe till diskussion/frågats. Men som sagt, blir man taggad i ett inlägg får man väl se till att försöka svara
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan inte sådant här, men är född nyfikenH HerrOso skrev:
Sedan ungefär när är punkterna registrerade i det nya systemet med SWEREF99?
Det låter ju som att det är från millenieskiftet ungefär.
Då förstår jag att lantmätarna får lägga mycket tid på att rota i gamla dammiga källararkiv.
@KnockOnWood dina gränspunkter var inte i sweref 99, så då får du en uppfattning
@HerrOso du svaradr precis på min fråga, tack.
@HerrOso du svaradr precis på min fråga, tack.
Och det har vi ju sett hur det har gått för Trafikverket efter att undersökande journalister har börjat rota i smörjan.harry73 skrev:
Jag jobbar mycket åt trafikverket och ser hur det funkar när de går över från utförande entreprenader till totalentreprenader och tycker att det överlag går bra. Syftar du kanske på transportstyrelsens IT system?
Min erfarenhet med trafikverket men också de kommuner jag samarbetar med är att man knappt kan bjuda dom på lunch låt bli något annat.
Men det är framförallt södra sverige söder om göteborg som jag har erfarenhet av
Men det är framförallt södra sverige söder om göteborg som jag har erfarenhet av
Kan hålla med, men i Trafikverkets fall är det ju statligt anställda som tagit emot mutor, dvs det är inte skattepengar som gått till mutor. Tvärtom skulle man kunna se det som att våra skattepengar drygats ut...H Holmspel skrev:
(OBS! inlägget kan innehålla spår av ironi)