Nu vänder jag mig åter igen till VVS experterna här på forat.....

Det gäller ett i sammanhanget rätt stort vattenburet värmesystem, 260 lägenheter fördelat på 6st 7vån hus.
Systemet är så uppbyggt att vi har en central anläggning i ett av husen där det ursprungligen stod en stor oljepanna, som sen länge ersatts med en stor fjärrvärmeväxlare, sen kulvertar därifrån ur till de andra husen.

I början av sommaren så tappades hela systemet på vatten pga arbeten som skulle göras på rören i källarplanet.

Arbetena var klara för nån månad sen och systemet återfylldes. Nu sitter en stor del av lägenheterna fortfarande med kalla radiatorer trots luftning i nästan alla lägenheter. Många på de övre våningarna upplever lågt eller inget tryck i radiatorerna när de försöker lufta, det händer knappt nått alls när nipplarna öppnas.....
Nu känns det lite som att att entreprenören mest greppar efter halmstrån o kliar sig i huvudet.
Vi fick gå ut med info till alla att ingen fick lufta sina radiatorer alls under en helg, då hade systemet ändå förlorat nästan allt tryck när de kom tillbaks på måndagen.
Nu har de tydligen på något sätt mätt att det försvinner ca:300l om dygnet.....

Det går inte att se några läckor alls okulärt i något av husen.... Kulvertarna är svårare att inspektera, men har vi haft läckage av denna omfattning i över 1 månad så borde även det börja visa sig utåt på olika sätt?

Allt fungerade utan problem förra vintern och såvitt vi vet så var det inga läckage tidigare. Hela systemet förutom en handfull radiatorer är dock 65+ år

Vad är troligaste orsaken till våra nuvarande problem?
Nu börjar det bli minusgrader om nätterna på 10dygns prognosen och vi har redan ganska många frustrerande medlemmar, känns inge bra.....

Nu när ni hade hela systemet tömt, sattes det då in avstängningsventiler på varje stam som går uppåt i husen?

Det finns olika spårämnen, tex färg man kan tillsätta vattnet för att lättare kunna hitta läckage.

Men läker det 300liter per dygn är det väl dax att ta dit någon som har förslag på åtgärder inte bara klia sig i huvudet. Försöka provtrycka kulvertar? Leta järnrör som går i grundplatta som läker?

Med en så stor anläggning, fanns det något automatexspansionskärl. Det är inte normalt med ett vanligt kärl på en så stor anläggning, ( nedan finns en länk på ett sådant med automatik ) finns flera fabrikat, bara som en vink om vad som finns.
Nu till ev felsökning, ni får öka på trycket ordentligt, beroende på höjden till högst belägna LGH, så ska det vara lika tryck + 0,3. 1 bar är 10 meter. Om möjlighet finns stänga av någon sektion ( trapphus ) i taget och se om trycket sjunker. sjunker trycket oavsett någon avstängd sektion ( trapphus ) så är det på kulverten det är läck. Kan ni inspektera rören i kulverten, med ett sådant släpp, så måste det vara vått på något ställe.

https://www.armatec.com/sv/produkter/expansionssystem/kompressorstyrda/

Demmpa Demmpa skrev:
Nu när ni hade hela systemet tömt, sattes det då in avstängningsventiler på varje stam som går uppåt i husen?
Nej.

Det enda som gjordes var att kapa returen på källarplanet, precis innan där den går in i väggen och fortsätter in i kulvert.
V Vector skrev:
Men läker det 300liter per dygn är det väl dax att ta dit någon som har förslag på åtgärder inte bara klia sig i huvudet. Försöka provtrycka kulvertar? Leta järnrör som går i grundplatta som läker?
Detta är långt ifrån första problemet med entreprenaden, så förtroendet är kanske inte riktigt helt på topp.

De jobbar på det och testar enligt uppgift nya saker hela tiden.

Det jag saknar är lite mer "kött på benen" när de berättar varför något inte gått som de tänkt eller vad de planerar att prova härnäst.
J jonaserik skrev:
Med en så stor anläggning, fanns det något automatexspansionskärl. Det är inte normalt med ett vanligt kärl på en så stor anläggning, ( nedan finns en länk på ett sådant med automatik ) finns flera fabrikat, bara som en vink om vad som finns.
Nu till ev felsökning, ni får öka på trycket ordentligt, beroende på höjden till högst belägna LGH, så ska det vara lika tryck + 0,3. 1 bar är 10 meter. Om möjlighet finns stänga av någon sektion ( trapphus ) i taget och se om trycket sjunker. sjunker trycket oavsett någon avstängd sektion ( trapphus ) så är det på kulverten det är läck. Kan ni inspektera rören i kulverten, med ett sådant släpp, så måste det vara vått på något ställe.

[länk]
Automatexspansionskärl finns, det sitter i samma utrymme som fjärrvärmeväxlaren.
Vi har noterat att den slår från o till lite nu o då även tidigare, men fått det förklarat av förvaltaren att det är normalt då trycket varierar med temperaturen i systemet och denna makapär justerar så trycket hålls konstant. Jag antar iaf att det är något sånt du menar.
Vid cirkulationspumparna har jag tidigare utläst på mätarna att de hållt sig mellan 2 och 2,5 på mätaren (jag antar att det är bar), mätaren går upp till 3,5 och rödmarkeringen är satt på 2,5.
Nu står flera av mätarna i topp, långt förbi 3,5. Fortsätter man skalan så pekar nålen på kanske 4

• Manometer med tryck på cirka 4 bar, installerad på ett rörsystem i källarutrymme. Två stora vita rör syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Husen är som sagt 7 vån.

Den tekniska utrustningen är belägen 1vån under källarplan, så om jag räknar enkelt på 3m per våningsplan (2,5m takhöjd invändigt) så är det absolut max 30m upp till taket i lägenheterna på vån7.
Radiatorerna sitter ju inte i taket så högsta punkten på dem är på max 28m, o sen kan vi säkert dra bort lite eftersom det inte är 50cm tjock platta mellan våningarna.

Det säger mig att 2,5bar borde vara fullt tillräckligt för att trycka upp vatten även till radiatorerna på vån7, förutsatt att info jag fått om att förhållandet är att 1bar trycker 10m upp.
Det verkar ju även logiskt med tanke på att någon satt rödmarkeringen på mätarna på 2,5 o det har fungerat i 65år......
Frågan jag ställer mig är hur smart det är att öka trycket till nästan det dubbla mot det normala i ett så pass gammalt system, är det inte som att be om att nått gammalt rostigt rör nånstans springer läck?

Man låter heller inte mätarna gå i bott förbi skalan. Någonstans når man en gräns där det kuggar över, eller att det C formade röret som drar kuggsegmentet permanent deformeras. Då visar mätaren totalt fel sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.