Vad är normalt arbetstryck för vettenburen värme i ett tre-plans hus?

Vi är nyinflyttade och det blir inte varmt i hälften av elementen på övervåningen. trycket är under 0,5bar i expansionskärlet. Jag smygde upp trycket till 0,7bar ungefär innan jag insåg att jag borde undersöka vilket det normala trycket är.

Hittar inget info i förra ägarens huspräm.

Pannan är en Nibe F1255, ca8 år gammal.

Nån som kan indikera? :)

1,0 bar kan trycka vatten 10 meter högt, så har du högsta radiatorn 10 meter ovanför expansionskärlet som jag antar sitter i källaren så skulle 1 bar +0,2 bar vara lämpligt.

• Gilla
dannan
  • Laddar…
Har du ingen visare på manometern som säger bör-trycket?, ofta röd påmålad glaset som vrids till tänkt nivå eller en manuellt ställbar visare, gäller när anläggningen tryckhålls med en hydropress.

Är det expansionkärl, ofta inisolerad på vinden så fyller man sakta på tills det börja rinna ur ett skvallerrör - antingen med ett rör tillbaka till pannrummet med en synlig utlopp vid en golvbrunn eller låter man röret går ut genom fasaden och det börja pissa på utsidan, speciellt om pannrummet inte var i samma byggnad och den som fyllde på kunde titta ut och se om det börja rinna.

Annars beräknas tycket på höjden från manometer till högsta punkten för översta elementet i våningarna + 3 meter till, och varje meter motsvarar 0,1 bar i tryck.

dvs är det 12 meter från manometer räkna till överkanten av översta elementet på översta våningen så är det 12 m * 0,1 Bar + 3 m * 0,1 bar = 15 m * 0,1 bar = 1,5 Bar.

Sedan om man missar på någon meter spelar inte så stor, så länge det inte blir för lite, vilket då märks att man inte kan lufta elementet på översta våningen (rinner ingen vatten och tom. kan börja suga luft) och vattencirkulationen genom elementet först börja porla och sedan upphör och elementet förblir kall.

På den tiden man hade slottsvred med garntätning så sög det alltid luft in i systemet genom den torrlagda garntätningen när trycket blev för lågt, först på översta våningen och efter vattenpåfyllning blir att gå runt och lufta elementen, och dessutom försvann det hela tiden en smula vatten genom dessa slottsvred och dess tätning eftersom ingen vågade att dra till muttern efter x antal år och det läckte allt mer om dessa och därför ibland ser en massa ofta grönaktiga avlagringar kring axeln på dessa, och ibland en hängade konservburk under för att samla läckvattnet (eller vattenskador på golv efter många års läckande) - på den tiden ingick det i fastighetsunderhåller att fylla på vatten i värmesystemet med några månaders mellanrum.

• Gilla
dannan
  • Laddar…
Det röda fältet börjar vid 1,5. Men det finns ingen visare som går att vrida på för att ställa in ett börvärde.

Jag har inte sett nått expansionskärl, så antar att det är trycksatt.(?) Det finns iaf inga rör som mynnar ut bredvid en golv brunna annat än det övertrycksventilen på bilden samt ett rör som går från blandaren av varmvattnet.

Jag provar att höja till lite över 1 bar. Så får vi se vad som händer. :)

Rött expansionskärl med tryckmätare monterad upptill, visar tryck i bar, kopplad till kopparrör i ett utrymme med flera rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D dannan skrev:
Det röda fältet börjar vid 1,5. Men det finns ingen visare som går att vrida på för att ställa in ett börvärde.

Jag har inte sett nått expansionskärl, så antar att det är trycksatt.(?) Det finns iaf inga rör som mynnar ut bredvid en golv brunna annat än det övertrycksventilen på bilden samt ett rör som går från blandaren av varmvattnet.

Jag provar att höja till lite över 1 bar. Så får vi se vad som händer. :)

[bild]
Expansionskärlet är den röda burken som fyller 70% av bilden. Så det är svårt att missa

• Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Denna är en hydropress som ersätter funktionen som expansions-kärlet normalt har - expansionskärl brukar under en trave isolering befinna sig på vinden i huset i fråga, och med tiden också gärna rostar hål eller fryser sönder när man i spariver snålvärmer huset och bränner pengar på sanering av vattenskador istället för värmekostnaden framåt vårkanten...

X xxargs skrev:
Denna är en hydropress som ersätter funktionen som expansions-kärlet normalt har - expansionskärl brukar under en trave isolering befinna sig på vinden i huset i fråga, och med tiden också gärna rostar hål eller fryser sönder när man i spariver snålvärmer huset och bränner pengar på sanering av vattenskador istället för värmekostnaden framåt vårkanten...
Nja, hydropress har man på en vattenpump
Expansionskärl för slutet sytem i ett värmesystem.
Samma uppbyggnad med ett gummimebran med lufttryck på ena sidan men olika namn, helt motsatt funktion och gjorda för olika tryck
Expansionskärl för öppet system finner du dock uppe på vinden.
Expansionskärl är till för att ta upp vattnets volymändring vid olika temper med bibehållet tryck.
Hydropress för att lagra en vattenvolym med tryck (ersättning för till en hydrofor) för att avlasta vattenpumpen så inte den behöver starta så fort man förbrukar tappvatten.

Redigerat:
GoC GoC skrev:
Expansionskärlet är den röda burken som fyller 70% av bilden. Så det är svårt att missa
För mig är ett expansionskärl just det som näms ovan på vinden för öppna system. Ett sånt har jag inte. Det var den frågan jag svarade på.

D dannan skrev:
För mig är ett expansionskärl just det som näms ovan på vinden för öppna system. Ett sånt har jag inte. Det var den frågan jag svarade på.
Nej just för att du har ett expansionskärl för ett slutet system och gängse benämning är expansionskärl
Röd XP-Bas expansionskärl för slutna system, med artikelnummer 5539339. Används för värme och kylsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.