prototypen skrev:
Hos Kjell finns Art nr: 63119 som är ett komplett kit med en dimbar transformator och tillhörande spot.

Skulle vara intressant att få en länk till spoten också, är det verkligen en 12V och den kanske även är för AC ELLER kanske en konstantströmsspot.

Protte
Här är spoten: http://molectric.com/specialprodukter/1352-vega-vit-downlight-12v-dc-anslutning.html
Köpt 5st, valde just dem för att de har ett inbyggnadsdjup på 15mm (samma som transformatorn). Den du syftar på hos Kjell är för tjock, både spoten och transformatorn.
Har väldigt lite utrymme att jobba med, och allt jag har köpt är speciellt utvalt för det, även Nexa's LED-dimmer (14mm).

Får man sätta en sändare "Nexa WBT-912" www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm i en dubbeltrapp om man har 230v på den ena knappen? Eller är det lika fel? Annars skulle ju det göra att man slipper dra ett extra rör för 12v och istället kör trådlöst mellan brytaren och nexas dimmermottagare..

Ja, den sändaren har ju inte kontakt med något som är berörbart utanför dosan så den är OK att att "dela" en dubbel brytare med en 230 installation, OBS det ska inte kopplas in någon 230 till NEXAN, det ska vara potentialfri kontakt, men det står i inkopplingsanvisningarna.

Protte

• Gilla
Albinsson
  • Laddar…
prototypen skrev:
Ja, den sändaren har ju inte kontakt med något som är berörbart utanför dosan så den är OK att att "dela" en dubbel brytare med en 230 installation, OBS det ska inte kopplas in någon 230 till NEXAN, det ska vara potentialfri kontakt, men det står i inkopplingsanvisningarna.

Protte
Tack! Då kan jag göra min installation som vanligt med tändtrådar mellan brytare och drivare. Och sedan om lusten att styra belysningen trådlöst (via tellstick) så kompletterar jag med denna samt en nexa dimmermottagare för led. Och isf kopplar ur tändtråden och låter den ligga "död". Right?

Tyvärr verkar dimmningsförfarandet med den där pucken vara lite dumt, verkar inte som att det är tänkt med återfjädrande brytare på vanligt vis så jag vettekatten om jag kommer att köra med en sån...

Tack för otroligt goda råd!

Nämen.. I mitt fall, borde jag ju kunna koppla in nexa dimmerdonet i led driverns 1-10v ingång. Men sedan koppla in återfjädrande strömbrytaren i led driverns push ingång! Då är ju problemet löst, och jag har 230v i bägge mina strömbrytare!!? Eller? Tänker jag rätt då, klarar en led driver att manövereras på båda ingångarna "samtidigt"?

Nja, nu har jag tappat greppet här om exakt vilka produkter vi pratar om (Xerolight?) och kretslösningen, men allmänt brukar tyvärr inte drivdon/dimmers tillåta styrning med både push och 1-10V. Kolla bruxet. Vill du alltså styra en av dina lampor från två ställen?

plan1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
plan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är plan1 vs. min senaste plan2. Jag vill alltså styra fönster och tak downlights med en varsin återfjädrande i en dubbelbrytare. Med möjlighet att styra fönstret trådlöst.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Utmärkt, då är jag med. Den andra (nedre) lösningen är ju tilltalande ut strömställarens synvinkel. Men jag tror inte drivdonet kan styras på två sätt samtidigt. Det framgår inget annat än "tryckknapp eller 1-10V".

Då skulle lösningen i #32-34 fungera bättre. Det ska väl gå att använda flera sändare som styr samma dimmermottagare?

Tack Bo.Slitberg för input!
Jag får väl helt enkelt testa lösningen med både tryckknapp och 1-10V i drivdonet. Misslyckas jag får jag kanske köra på alternativet med WBT-912.

Men jag tycker att drivdonet borde lyssna på både 1-10v och tryckknappsingången. Såvida det inte är meningen att man ska jumpra bort den ingång man ej använder. Vilket ej verkar vara upptaget i manualen. Så jag håller mina tummar och provar när det väl beger sig. Det är väl nån månad kvar innan det är dags men när/om jag köper den trådlösa dimmern så ska jag rapportera slutresultatet.

Vet bara att på Jolly så är det antingen eller som gäller.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.