P
Hej!

Någon som har koll på detta på detta forum:

Fick hem ett brev idag att jag tjänat för mkt under 2013 (185 000 kr) för att få studiemedel under den perioden.

Och blir nu därför återbetalningsskylldig.. Jag sålde en lägenhet 2013, gjorde vinst och köpte ett hus...

Så här står de i brevet som kom idag:
Fribelopp första halvåret: 71 000 kr uppgiven inkomst: 0 kr.
Fribelopp andra halvåret: 110 000 kr uppgiven inkomst: 0 kr.

Lägenhetens såldes i Februari 2013. Skickar jag in försäljningspapperna för detta så faller allt på första halvåret menar dom på CSN. Skickar jag inte in några papper på försäljningen delas beloppet lika för båda halvåren. Då jag ringde och pratade med CSN om detta ville dom inte säga hur jag skulle göra då dom inte får ha en åsikt. Men låter de inte smartare att inte skicka in papperna?

Och vad kommer jag isf bli skyldig att betala tillbaka? (För de kunde hon inte heller säga på telefon)

Mycket tacksam för svar..

Med vänlig hälsning!

Menar du att vinst på lägenhet räknas som inkomst med avseende på fribeloppet? Låter helmysko.

P
vinsten räknas som inkomst... Googlat lite och de verkar stämma.. Frågan är hur jag ska göra för att få ner återbetalningsbeloppet..

Som jag tolkar det du skriver så var alltså fribeloppet 71000 för första halvåret. Dvs. du hade rätt att tjäna 71000 utan att det påverkar studiemedlet? Var din totala inkomst 185 000, eller var det 185 000 för mycket som du hade tjänat?

Om din totala inkomst var 185 000, och den slås ut på hela året så tjänade du alltså 16 000 för mycket under våren, men klarar hösten under fribeloppet. Då får du betala tillbaka typ drygt hälften av 16 000 (kolla hos CSN, hur stor andel man får betala tillbaka).

Tar du istället hela smällen på våren så borde det bli avsevärt mer att betala tillbaka.

Om du däremot totalt har tjänat 185 000 mer än årets totala fribelopp, så kanske det är bättre att ta hela smällen på våren, om du då får betala tillbaka hela vårens studiemedel, hellre än att få betala tillbaka nästan hela för både vår och höst.

Jag har ingen (färsk) egen erfarenhet av sådana kalkyler så här kan finnas fel. Om ex. inkomsten verkligen fördelas hälften på våren och hälften på hösten.

Är det en inkomst även om man skjuter upp vinsten och stoppar in den i det nya boendet? det ska ju inte skattas som vinst så det har jag svårt att tro...

P
Totalt 185k tjänat under 2013. Fribeloppet första halvåret var ju bara 71 000 kr och 185/2 = 92 tusen.
92 - 71 = 21 000 kr att återbetala? Sen betalar man bara 61% av de beloppet..

Om jag nu inte lämnar in papperna, för lägenheten såldes ju egentligen i Februari 2013..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.