6 851 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Återbetalning av FTX
Vem skulle skriva den? Det kanske går att ringa dom och få veta lite mer innan?Krillew skrev:
Fast jag tycker ärligt talat inte att det är ngt fel på klimatet i ett gammalt hederligt hus heller, frisk o skön uteluft med självdrag, sämsta luften är som jag upplever det i hyreshus och kontor mm som har bara processad luft i stort sett. Nej tacka vet jag ett öppet fönster 
mellan 1980-1988 bodde jag i ett gammal lerhus från 1880. klimatet var underbar! Sen dess bodde vi i 3 olika nyare hus byggda 60-2002. Det verkar att ju nyare desto sämre luft.Tossegubbe skrev:
Konstigt.
Tycker du verkligen det?
Naturen har skött luftreningen och balansen i hundratals miljoner år så det känns lite fel att tro att vi bara kan komma och göra ett bättre jobb helt plötsligt
Naturen har skött luftreningen och balansen i hundratals miljoner år så det känns lite fel att tro att vi bara kan komma och göra ett bättre jobb helt plötsligt
kamilenski skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
TS skrev överdimensionerad jordvärme, överdimensionerad eller inte är ju en definitionsfråga. Ja det är ekonomiskt med en större VP om den jobbar mot en volymförstorare eller ett system med stor volym. Även beroende på huset och fönsteryta, varmvatten behov mm. Att rent generellt säga att längre kollektorslang, pumps effekt mm. är bättre eller sämre helt avhängt på vilket hus som ska drivas. Så mitt råd är att gör en riktig kalkyl.
Ang. FTX eller inte så är det olika skolor, men jag anser att i kombination med bergvärme i kombination med golv värme så är FTX systemets enda fördel att eventuellt kallras vid fönster(spaltventiler) och ventiler minskar. Driften och investeringskostnaden är svår att räkna hem. Men vi gör många val och investeringar som syftar till bättre komfort och livskvalitet, men när det gäller energi blir det lätt en ekonomisk kalkyl istället för känsla och välbefinnande som är värt att betala för.
Jag har inte FTX och ångrar mig inte, skulle aldrig betala för den "lyx" prylen, lägger hellre pengarna på annat.
Ang. FTX eller inte så är det olika skolor, men jag anser att i kombination med bergvärme i kombination med golv värme så är FTX systemets enda fördel att eventuellt kallras vid fönster(spaltventiler) och ventiler minskar. Driften och investeringskostnaden är svår att räkna hem. Men vi gör många val och investeringar som syftar till bättre komfort och livskvalitet, men när det gäller energi blir det lätt en ekonomisk kalkyl istället för känsla och välbefinnande som är värt att betala för.
Jag har inte FTX och ångrar mig inte, skulle aldrig betala för den "lyx" prylen, lägger hellre pengarna på annat.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Energimyndigheten har gjort testen, vet inte om man kan säga att dom direkt sågade FTX dom bara testade årsförbrukning m.m.kamilenski skrev:
Nedan är länkar till dom olika testerna (korspostar mitt svar lite):
FrittDrag_II skrev:Energimyndigheten har gjort en rätt aktuell test (publicerat 2010-02-18) av villa-aggregat, har själv inte hunnit titta igenom men kan va lite intressant då dom mätt med lite olika luftflöde (motsvarande lite olika boyta).
FTX test 85m2
FTX test 130m2
FTX test 190m2
Kanske kan hjälpa någon i valet av aggregat.
Testen visar att samtliga aggregat är rätt så lika i prestanda. Man spar mer ju kallare det är där man bor och ju tätare huset är. Men samtliga aggregat bör vara inbesparade inom 3-10 år.FrittDrag_II skrev:
Huset kan ju vara lufttätt även om du har hygroskopisk isolering. Ångspärr är bara för att fukt inte skall komma in i sten eller glasullsisoleringen och förstöra isolerförmågan vilket inte är samma sak.Det hade varit värre om du haft ett gammalt gistet plankhus. Visst lönar sig ftx. Alternativet är att inte ha nån ventilation alls.Det spar ändå mer och är garanterat ljudlöst och billigt men är svårt att hävda fördelen med hos byggnadsnämnden. En sparad kilowatt.......
Kamilinski: Alla hus skall bygga tätt!!! Det som kan diskuteras (och som flitigt görs) är om man skall bygga enbart lufttätt eller luft & diffusionstätt...
-Men som sagt alla hus skall byggas täta, punkt slut!
FTX funkar bra även i äldre otäta hus, men du får en lägre verkningsgrad på återvinningen...
FTX funkar bra även i äldre otäta hus, men du får en lägre verkningsgrad på återvinningen...
Ok. Hur kallar du ett nytt hus som är lufttätt men saknar byggplast / ångspärr?hakaner skrev:Kamilinski: Alla hus skall bygga tätt!!! Det som kan diskuteras (och som flitigt görs) är om man skall bygga enbart lufttätt eller luft & diffusionstätt...
Går det att montera FTX i garaget om man har ett enplanshus?
Redigerat:
Ett nytt hus som saknar ångspärr, skall ha en luftspärr.
Alltså tex. en väv som är lufttät men som släpper
igenom vattenånga.
* Det finns alltså i ena änden av skalan
byggplast, som är helt diffusionstät (ångtät).
* I andra änden av skalan finns vindduk (liknande
den man sätter utvändigt på en regelstomme)
* Däremellan finns hela skalan representerade
med olika grader av ångbromsar mm.
Gemensamt för alla dessa är att dom är lufttäta.
-Att inte sätta ett lufttätt membran innerst
(och ytterst) i en väggkonstruktion vore ren idioti,
ur fuktsäkerhetssynpunkt, energisynpunkt samt
ur komfortsynpunkt...
Alltså tex. en väv som är lufttät men som släpper
igenom vattenånga.
* Det finns alltså i ena änden av skalan
byggplast, som är helt diffusionstät (ångtät).
* I andra änden av skalan finns vindduk (liknande
den man sätter utvändigt på en regelstomme)
* Däremellan finns hela skalan representerade
med olika grader av ångbromsar mm.
Gemensamt för alla dessa är att dom är lufttäta.
-Att inte sätta ett lufttätt membran innerst
(och ytterst) i en väggkonstruktion vore ren idioti,
ur fuktsäkerhetssynpunkt, energisynpunkt samt
ur komfortsynpunkt...