Hej!

Stambyte i huset. Lång historia kort, men byggfirmans förslag på nya duschdörrar är inte optimalt, så överväger alternativ som man får beställa in själv.

Nuvarande dörrar från förra ägaren känns inte allt för gamla och verkar fortfarande fräscha och funktionella. Funderar på om de kanske kan behållas. Hur pass vettigt är det att återanvända ett par gamla duschdörrar? Kan man få bort dessa utan att de går sönder/blir skeva eller liknande? Jag har inte gjort något försök att ta av glaset, men jag misstänker att fästena är fastskruvade. Sitter silikon på sidan av fästet, men skulle tro att det enbart är för tätning.

Problemet är väll att sätta up något i tätskiktet som redan tuggat en rätt stor del av sin livstid. Går något sönder och de inte finns reservdelar tvingas du borra nya hål för en ny modell av duschvägg

BirgitS
B bombastisk skrev:
Kan man få bort dessa utan att de går sönder/blir skeva eller liknande?
Det borde gå om det är en duschdörr av hygglig kvalitet.
B bombastisk skrev:
Jag har inte gjort något försök att ta av glaset, men jag misstänker att fästena är fastskruvade
Ja, det är nog fortfarande mycket vanligt.
B bombastisk skrev:
Sitter silikon på sidan av fästet, men skulle tro att det enbart är för tätning.
De duschdörrar som limmas fast, limmas inte med silikon.

Om du laddar upp bilder på dörrhandtag, profil och gångjärnens utseende kan det vara någon som känner igen fabrikatet. Då går det ju att leta reda på bruksanvisningen då blir det ju mycket lättare att få bort dem i återanvändningsbart skick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.