Renoverare
· Stockholm
· 29 inlägg
Hej!
Jag planerar att byta ut några gamla radiatorer från 1970. Det är 1-rörssystem, centrumkopplat. Planen är att använda Purmos TP Flex och via PEX/ALUPEX gå över från rören som idag kommer upp ur golvet. Så här ser det ut med den gamla fördelaren och radiatorn fortfarande på plats:
Har kopplat bort en av dem för att göra ett koncepttest. Kopparrören är har ytterdiameter 16 mm. Så här ser det ut med fördelaren bortkopplad:
Jag vet att jag kan kapa kopparröret nedanför klämringen och sätta dit en ny övergång från 16 mm till 16 mm PEX/ALUPEX eller liknande. Men, nu undrar jag om det finns ett sätt att återanvända klämringen som redan sitter där och slippa kapa/offra en bit av ledningarna? Någon som har ett förslag på nippel, övergångskoppling eller liknande?
Jag planerar att byta ut några gamla radiatorer från 1970. Det är 1-rörssystem, centrumkopplat. Planen är att använda Purmos TP Flex och via PEX/ALUPEX gå över från rören som idag kommer upp ur golvet. Så här ser det ut med den gamla fördelaren och radiatorn fortfarande på plats:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kopplat bort en av dem för att göra ett koncepttest. Kopparrören är har ytterdiameter 16 mm. Så här ser det ut med fördelaren bortkopplad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att jag kan kapa kopparröret nedanför klämringen och sätta dit en ny övergång från 16 mm till 16 mm PEX/ALUPEX eller liknande. Men, nu undrar jag om det finns ett sätt att återanvända klämringen som redan sitter där och slippa kapa/offra en bit av ledningarna? Någon som har ett förslag på nippel, övergångskoppling eller liknande?
Renoverare
· Stockholm
· 29 inlägg
FYI framtida inläggsläsare: Jag tog bort den gamla klämringen genom att försiktigt såga upp ett spår i den. Slutade innan sågen kom igenom till kopparröret och knäckte klämringen med en vanlig mejsel. Googla ”remove old compression fitting” så hittar ni bra instruktioner.
Renoverare
· Stockholm
· 29 inlägg
Ja, jag har sett det du pratar om i andra situationer. Deformationen var i det här fallet minimal. Inga problem att varken få på en ny klämring eller att få den att fästa och täta ordentligt.mnils skrev:
Klicka här för att svara