V Ville_Vessla skrev:
Självklart, jag vill inte se nåt speciellt utan det som sänds duger, typ repriser av Arga Snickaren eller Morden i midsomer. Vanligen vill jag bara somna när jag kollar på TV så att aktivt söka nåt går bort och det bör helst inte vara alltför intressant så att man blir sur när man somnar och missar slutet. Det har hänt det med men det var längesen nåt var så intressant så jag orkar söka upp det och kolla om. Vi har streamingtjänster för att barnen vill ha det och ibland kollar jag på nån dokumentär om tyska stridsvagnar typ.
Ska man slötitta gillar jag Youtubes algoritm, den letar fram det mest sjuka klipp baserat på det jag tittat på innan

Nja, jag vill se nåt halvtrist med nån form av handling som pågår iaf en timme, helst 2 så det blir ofta nån sömnig engelsk kriminalhistoria, sådana sänds jämt på nån kanal.

kisumisu
Jag har linjär tv pga att jag vill kunna hålla koll på inspelningarna och slippa vara beroende av internet!

Dem flesta streamingtjänsterna plockar bort innehåll efter en viss tid. Kan gå flera dagar jag ej hinner se på tv och sedan när jag har tid kan jag sitta timtals o glo. Då vill jag inte mötas av att programmet är bortplockat eller att internet strular.

G
kisumisu kisumisu skrev:
Jag har linjär tv pga att jag vill kunna hålla koll på inspelningarna och slippa vara beroende av internet!

Dem flesta streamingtjänsterna plockar bort innehåll efter en viss tid. Kan gå flera dagar jag ej hinner se på tv och sedan när jag har tid kan jag sitta timtals o glo. Då vill jag inte mötas av att programmet är bortplockat eller att internet strular.
Det brukar iaf ta minst en månad till flera år innan saker plockas bort, tror det är väldigt sällan något tas bort under en vecka.

A
N Nerre skrev:
Jaså, vilken lag är det?
Den är tydligen ny för dig.
Upphovsrättslagen SFS 2018:1099.
Passa på och läs den åtminstone till delar. Den gäller en smal grupp som f´tt extra fördelar på marknaden som ingen annan får.
Inte ens ett patent ligger i närheten av URL:s förmåner. Borde gälla allt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A
V Ville_Vessla skrev:
Nja, jag vill se nåt halvtrist med nån form av handling som pågår iaf en timme, helst 2 så det blir ofta nån sömnig engelsk kriminalhistoria, sådana sänds jämt på nån kanal.
Skaffa en VPN i England så kan du se deras program på nätet.

A Abki skrev:
Den är tydligen ny för dig.
Upphovsrättslagen SFS 2018:1099.
Passa på och läs den åtminstone till delar. Den gäller en smal grupp som f´tt extra fördelar på marknaden som ingen annan får.
Inte ens ett patent ligger i närheten av URL:s förmåner. Borde gälla allt.
Jag har läst den nu, det du hänvisar till är en ändring av lagen. Kan du tala om vilka paragrafer där som skulle ge TV-bolag några extra fördelar? En stor del av ändringarna där handlade ju tvärtom om undantag från upphovsrätten.

Jag är väl bekant med upphovsrättslagen eftersom jag har foto som hobby.

N Nerre skrev:
Kan du tala om vilka paragrafer där som skulle ge TV-bolag några extra fördelar?
Det som avses är väl det skydd som "konstnärliga verk" åtnjuter som helt saknar motstycke i resten av vårt samhälle när man ser Upphovsrättslagen i sin helhet.

Läkare, ingenjörer och kemister tittar avundsjuk på de där förmånerna.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Lite kul anekdot, ett företag som heter Trackir har en produkt för head tracking i spel (irrelevant sedan VR kom). Spelen var via avtal tvungna använda deras SDK, SDKn kommucinerade med drivern via memory pipes.

Ganska lätt spoofa så man kan emulera trackir med vad man nu vill (populärt var Wii mote tejpad på headsetet). Men trackir var inte dumma, de krypterade trafiken och nyckeln var en sträng typ "trackir is were the head is" som de lyckades klassa som dikt och originelt verk. Strängen krävdes ju för att skicka data som spelet kunde avkoda, och då kunde trackir stämma alla som skrev mjukvara som kunde spoofa deras SDK.

Man fick lösa det genom att spoofa deras hårdvara på HID istället, mycket mer komplex

• Gilla
RompisKompis och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det som avses är väl det skydd som "konstnärliga verk" åtnjuter som helt saknar motstycke i resten av vårt samhälle när man ser Upphovsrättslagen i sin helhet.
Men vilka TV-bolag skapar konstnärliga verk? Det som påstods här var ju att upphovsrättslagen var skriven för att ge fördelar för de stora mediabolagen?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men trackir var inte dumma, de krypterade trafiken och nyckeln var en sträng typ "trackir is were the head is" som de lyckades klassa som dikt och originelt verk.
Såvitt jag kan se prövades detta aldrig i domstol? De försökte med andra ord med skrämseltaktik bara.

Och jag tvivlar starkt på att en sån fras skulle anses ha uppnått verkshöjd.

N Nerre skrev:
Såvitt jag kan se prövades detta aldrig i domstol? De försökte med andra ord med skrämseltaktik bara.

Och jag tvivlar starkt på att en sån fras skulle anses ha uppnått verkshöjd.
Nej det räckte nog med att snoppsvinga, men de flesta har inte råd att ta det till rätten. Sedan äger ju de rättigheterna till frasen så svårt veta vad ett par toppbetalda advokater skulle göra av saken.

Vi valde att inte ha frasen inkluderad i vår Open source men den sattes via build step så den finn ju i binären men trackir har aldig hört av sig :)

Det är också lite farligt med varumärken i film och spel. Vi ändrar alltid namn och loggor på andra varumärken i våra IPn

Lite roligt, vi använde ett märke som heter Trijicon i ett av våra IP och de valde använda vårt IP för reklam lite kul :)

https://www.facebook.com/trijicon/posts/2127635267252016

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det räckte nog med att snoppsvinga, men de flesta har inte råd att ta det till rätten. Sedan äger ju de rättigheterna till frasen så svårt veta vad ett par toppbetalda advokater skulle göra av saken.
Håller man sig till civiliserade länder (d.v.s. inte USA) så ska det inte behöva bli absurda kostnader. Men i USA stämmer det att det är den med mest pengar i ryggen som vinner.

N Nerre skrev:
Håller man sig till civiliserade länder (d.v.s. inte USA) så ska det inte behöva bli absurda kostnader. Men i USA stämmer det att det är den med mest pengar i ryggen som vinner.
Nu är ju det världens största marknad så går ju inte att ignorera den. Men ja, deras patent och trademark lagar är sjuka.

Edit: det är den med mest pengar som vinner även i Sverige, var inte naiv. Men våra lagar är bättre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.