J Johan456 skrev:
Nu är ju inte jag jurist, men det kanske du är? Hursomhelst så har man ju då köpt en tjänst av ett företag som också skriver att deras tjänst är laglig. Har man då handlat i god tro finns ju en chans att som konsument klara sig. Dock är det ju orimligt billigt såklart. Vore intressant om det fanns något rättsfall.
Nej ingen jurist här heller! Godtro är en gråzon för piratkopiering och bör vara en oprövad lösning eftersom så vitt jag vet har man inte prövat enskilda pirater för streaming i Sverige.

Dock så begränsa man godtro skyddet kraftigt 2003 (tror jag det var) där godtro inte gäller om något tagits under hot, våld eller tvång. (Stöld räknas som tvång i inbrotts-sammanhang)

Fadai
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns det folk som tittar på linjärtv fortfarande? :crysmile:
Gjorde du inte exakt samma inlägg i en annan tråd?

G
Lite efterblivna tankagånger hos de företagen som TROR att de skulle fått alla som kunder om inte pirat-tv funnits.

• Gilla
Abki
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Lite efterblivna tankagånger hos de företagen som TROR att de skulle fått alla som kunder om inte pirat-tv funnits.
minst lika svagsint av kunderna som väljer att inte betala för en tjänst de utnyttjar

• Gilla
jarlh och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Vi vet alla hur det gick med fildelning av musik och skivbolagens kamp. Sedan kom Spotify och baam, slaget var förlorat.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
G
P Poxeman skrev:
minst lika svagsint av kunderna som väljer att inte betala för en tjänst de utnyttjar
Teoretiskt sett, så gör de ju de, fast de betalar ju till "fel personer".

A
K Kojaxx skrev:
Sedan kom Spotify och baam, slaget var förlorat.
Jag skulle vilja hävda att slaget var vunnet. För båda sidor.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Gjorde du inte exakt samma inlägg i en annan tråd?
Nej det tror jag inte

A Emil_K skrev:
Jag skulle vilja hävda att slaget var vunnet. För båda sidor.
Efter ett tag ja, när de övriga började inse hur affärsmodellen fungerade.

Vill TV-bolagen stämma mig och alla andra som vänt dem ryggen och slutat titta på linjär TV, för utebliven inkomst? :-) (Smiley, för att någon inte ska tro att jag menar allvar...)
Jag tror inte någon som köper IP TV eller sysslar med Cardsharing tror på allvar att det de gör är helt OK. Innest inne förstår man att det man får tillgång till, antingen gratis eller till betydligt lägre pris än hos de officiella bolagen, inte är ärligt. Sen att lagen inte hänger med teknikutvecklingen och gör handlingen ostraffbar förändrar inte den moraliska aspekten - att man konsumerar något man inte betalt (rätt instans) för.
Personligen tycker jag inte att linjär TV har något att erbjuda, oavsett prisnivå. Ska erkänna att jag var nyfiken på IPTV och tittade hos ett par bekanta för att se vad det var, hur det fungerar och vad de betalar. Inte ens 10-tusentals kanaler för under 1000kr/år (minns inte vad de betalade, men det är irrelevant) var frestande. Det är fortfarande linjärTV med reklam, repriser och all annan dynga. Nej tack. Jag tar emot frikanalerna via TV antenn och tittar i princip aldrig på dem. Det är när svärmor är på besök jag upptäcker att antennen är urkopplad sedan det där åskovädret - för nästan ett halvår sedan! (True story!)

Så, alla programbolag som "förlorar intäkter", tänker ni stämma mig också för att jag inte vill köpa er utdaterade produkt? LinjärTV är döende, alla har bara inte insett det ännu.

• Gilla
Niklasloow och 2 till
  • Laddar…
Själv har jag en dator som spelar in det jag vill se från "linjär-TV", sen tittar jag när jag vill, och spolar förbi reklamen.

Men ska nog byta ut Boxer Mix mot Flex8 eller Flex16 för de höjde priset på Mix nyss. Måste bara bestämma vilka kanaler vi är intresserade av.

Nästan alla kanaler som sänder via linjär-TV har ju också "play"-lösningar. Men dessa vill du alltså inte heller betala för?

N Nerre skrev:
Nästan alla kanaler som sänder via linjär-TV har ju också "play"-lösningar. Men dessa vill du alltså inte heller betala för?
Det är glest mellan programmen som intresserar mig och jag orkar inte sitta och leta. Konsumerar nästan uteslutande Netflix och Youtube numera. Har tittat någon gång emellanåt på SVT play.

G
M matsuhlen skrev:
Det är glest mellan programmen som intresserar mig och jag orkar inte sitta och leta. Konsumerar nästan uteslutande Netflix och Youtube numera. Har tittat någon gång emellanåt på SVT play.
Jag har inte kollat på linjärtv på kanske 15 år.
hade hbo och netflix förut, nu kör jag nästan bara youtube.

A
Niklasloow Niklasloow skrev:
Om du läser artikeln så ser du att dessa nissarna höll på med IPTV också. Vilken också är en olaglig metod för få fler TV kanaler.
Det är väl det som SVTPLAY håller på med. Har lite svårt att tro att det är olagligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.