Tror att denna tråd kan bli spännande att följa denna vecka efter "Uppdrag gransknings" inslag.

Om jag vore ett konkurerande låsföretag som sålde låskistor, skulle jag ligga på låset, hehehe, till tidningar och tv för att göra värsta annonskampanjen!
Tror liksom att det är läge för detta, nu.... hehehe
Eller vad tror ni???

Är det någon som hört om något "riktigt" inbrott med detta tillvägagångssätt?

För "buset" tittar ju också på TV och alla småtjuvar som tidigare ägnat sig åt annat än villainbrott har ju nu fått sin inkomst serverad på silverfat.

Håller med om att ASSA's lösning med brytblecket är en nödlösning, men givetvis har jag beställt dessa i väntan på fortsättningen av hela farsen. Däremot kommer det nog dröja lång tid innan man får sitt skydd, ASSA har väl knappast miljontals sådana på lager...

Beställde skydden för 10 dagar sedan, idag fick jag följande mail från ASSA:

-----------------------------------------
Bäste kund

Vi vill med denna information kort meddela Er att leveranser av de kostnadsfria skydden som Ni har beställt av oss pågår för fullt och vi gör allt vi kan för att kunna skicka Er de beställda produkterna så snart som möjligt.

Med vänliga hälsningar

ASSA AB
Kundtjänst
-----------------------------------------

Någon som har ett råd hur man gör för att "låsa ute obehöriga" när man har ett ASSA 2000 i sina dörrar???? Vi har lås på våra dörrar av den enkla anledningen att vi vill ha våra saker ifred ,som vi har i vårt nya Myresjöhus.
ASSA erbjuder en "Uppgradering av vissa ASSA-låshus" vi har beställt sådana. Tycker att det är verkligt generöst av tillverkaren att erbjuda denna "uppgradering" ,trodde i min enfald att låsen skulle uppfylla elementära krav dvs motstå inbrott i minst 10 minuter, inte enkelt gå att öppna efter 10 sekunder. Uppfyller stöldskyddsföreningens krav?????
Hade detta fel gällt inom fordonsbranchen och det varit ett fordon tillverkat av en seriös tillverkare hade de genomfört en "recal", dvs de hade begärt att få lösa problemet åt dig antingen att du kommer in med bilen eller att det utförs vid service eller i vissa fall att de kommer ut på plats o löser problemet.
Men.... nu är det ju frågan om hus o tillbehör till husen så då skiter man i saken mer eller mindre.
Vilket lås byter man till??????

Deralte

Undrar vad försäkringsbolagen gör om det sker ett inbrott, inga synliga skador, ett ASSA 2000 i dörren.
Kommer dom att ge ersättning eller inte!?!?

jag säger som yoda, "won you say? the shadow of the dark side has fallen, only begun, the ASSA wars has"

Jag tänker inte ge upp innan jag har två nya låskistor i posten. Någon måtta får det vara på eländet.

naresjo skrev:
Undrar vad försäkringsbolagen gör om det sker ett inbrott, inga synliga skador, ett ASSA 2000 i dörren.
Kommer dom att ge ersättning eller inte!?!?
Har pratat med Trygghansa om detta och även om bevisläget är lite knepigare så utgår ersättning när någon utan lov eskorterat mitt lösöre ut ur huset. Oavsett hur dörren ser ut.

TH kräver att dörren är låst och det anses den vara även om det är ett ASSA lås som är monterat.

Vi som sitter där med undermånliga lås, läs "värdelösa lås" från ASSA 2000 med flera typer, kan vi inte föra grupptalan mot ASSA, så att de tar sitt ansvar och tar reda på var låsen sitter och kommer ut och byter ut låshuset eller låskistan??
Vi borde kunna anlita någon bra åklagare i stil med den välkände Van Der Kvast, han brukar kunna sopa rent med företag som vill mörka och inte ta sitt ansvar när de har gjort fel. (Han användes i en del av Skandia härvan tror jag)
Så någon som kan det här med hemsidor fixar en sådan (varför inte hos Byggahus.se, det vore bra pr) där vi som har de värdelösa låsen kan anmäla oss och kanske betala en peng till den juridiska processen låt säga 10SEK, det är väl sannoligt ett antal hundra tusen lås, låt säga 200000. Det blir ju en nätt summa 200000X10= 2miljoner, det bör räcka till arvode för juridiskt biträde vid en eventuell process mot ASSA för den händelse att de inte väljer att byta ut låsen åt oss. Varför ska vi själva bygga om våra snygga dörrar och montera ett fult skydd, när ett företag säljer produkter som är bristfälliga??
Enligt uppgifter från ASSA ,John Hedestrand i dagens (081030) GP sid 7 så har "låset har nu utvecklats och fått att inbyggt skydd mot manipulation. De gamla låsen har återkallats från distributionsledet. Men de som redan har ett 2000 Evo lås erbjuds inget nytt"
Således har de en lösning på problemet, nu är det "bara "att införa den ute hos användarna. Det är ju så att säljer man undermånliga saker så är man skyldig att rätta till dem så att de uppfyller rimliga krav, och krav som försäkringsbolag och användare har rätt att ställa på en produkten.

Deralta

Som sagt den upppdaterade 2002 låskistan finns för beställning hos din lås smed.

MathiasS skrev:
Har pratat med Trygghansa om detta och även om bevisläget är lite knepigare så utgår ersättning när någon utan lov eskorterat mitt lösöre ut ur huset. Oavsett hur dörren ser ut.

TH kräver att dörren är låst och det anses den vara även om det är ett ASSA lås som är monterat.
Kan onekligen säga att bevisläget blir svårt då en inbrottstjuv inte lär (kan...) låsa efter sig och då lär man behöva bevisa att du verkligen låst dörren. Min kära sambo glömde låsa dörren för ett tag sedan, då den var upplåst vid hemkomst (och larmet fungerade som det skulle). Lär bli ett antal tvister om detta nu skulle leda till ökat antal inbrott.

Det blir till att ställa ner inpasseringstid på larmet till minsta nödvändiga i väntan på lösning av problemet (om vi nu har ett problem, har inte hunnit kolla storleken på springan ännu)

Tänk på det som visades i filmen, även om springan bara är som en 50-öring, alltså ca 1-1,5 mm, så går det att öppna. Det var ju det enda som assa-skurken på tv var oroad över. Alltså att 3 mm inte behövdes.

Ropen ska skalla, nya låskistor åt alla...

Borde man inte kunna reklamera dessa lås då de bevisligen inte fungerar som man som kund haft anledning att tro vid köpet?

Jag ska undersöka detta vidare då detta är riktigt dåligt av Assa. De borde åka ut till alla som har dessa lås och byta ut dem utan kostnad. Då kanske de kan lära sig ett och annat om deras ansvar mot konsument.

Det jag tycker all kan göra för att ordna en rejäl storm om detta är att maila eller ringa.

Assa
Ditt försäkringsbolag
Din dörrleverantör om du fått låskistan med dörren
Din låsåterförsäljare som sålt låset till dig

Om många av de som är berörda av detta gör detta så kommer det bli MYCKET tungt för alla dessa. Dessa återförsäljare, försäkringsbolag kommer i sin tur skälla på Assa som förhoppningsvis till slut tar sitt ansvar och erbjuder utbyte av låskistor.

Mailade produktionschefen på Bordörren:
****************************************************************************************
Hej.
Vi byggde ett Eksjöhus i vintras och har sannolikt tre (3) st såna lås i vårt hus (Eksjös ordernummer *****)
Man har ju som kund tre års reklamationsrätt i Sverige, är det något som kan ta genom er?

Ni som stor kund till ASSA skulle kunna sätta ner foten. För inte köper man ett "bra" lås för flera tusen kronor för att sedan inse att det måste byggas in med plåt för att det skall fungera.
Kunde lika gärna köpt ett skitlås på Biltema och satt denna plåt framför, så hade det haft samma funktionalitet, inte sant?
****************************************************************************************
Fick ett bra svar tycker jag:
Hej *******,

jag håller helt med dig om att detta är en stor skandal och vi på BorDörren har redan innan denna granskning började försökt påverka ASSA och jag kan bara beklaga bristerna i levererad produkt från oss.

Detta ärende hanteras av vår marknadsavdelning och jag har vidarebefordrat ditt mejl till Andreas Rydin som är vår Produktchef. Han är tyvärr på tjänsteresa denna veckan men jag skall följa upp att han kontaktar dig i början av nästa vecka.

Hoppas detta svar är tillfylles för tillfället.

Med vänlig hälsning.

Tonny Johansson
Produktionschef
BorDörren AB
Kvadervägen 1
33015 BOR
**********************************************************************************************

Redigerat:
Uppdrag granskning går ikväll...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.