3 502 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Askplank 50mm snedklyva långsidan med Festool TS55
Förtydligande: vid det tillfället både klyvde och kapade jag, och använda två olika klingor. I det här fallet skall jag endast klyva, och tänkte använda en "standard" klinga.C cpalm skrev:
@Johannes W. E. Eriksson
Hur har det gått?
Hur har det gått?
Hej! Har inte sågat plankorna ännu, hittade en begagnad Festool TS55 som jag skall plocka upp i helgen, då jag har flera skivor och annat på lut som den kommer att behövas till. Sen väntar jag också på benen till bordet.
Genomförde detta nu. Då bordet skall stå klart till julafton, så ville jag inte sätta mycket tid på att hyvla, slipa och feja kanten. Ändrade därför vinkeln till den största där klingan ändå gick hela vägen genom skivan (med skena). Det blev någonstans mellan 10° och 15°.
Sågen levererade som förväntat. Använde en klyvklinga (20 T) från Bauhaus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågen levererade som förväntat. Använde en klyvklinga (20 T) från Bauhaus.
Redigerat:
Japp, deadline-drivet projekt här. Nu återstår bara att fräsa in två fyrkantsrör / C-kanaler, fylla kvisthål på ovansidan med epoxy och vänta på härdning, slipa, och lacka, montera ben. Räknar med att göra sista momentet på tisdag. Sedan går jag och köper julklappar.K kniv skrev:
Fräst:
Epoxy:
Härdningstiden anges som 72 timmar, det blir nog bra det här...
Logga in
Skapa konto
Epoxy:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härdningstiden anges som 72 timmar, det blir nog bra det här...
T-2 dagar. Slipning klar:
Lite luftbubblor men inget som stör ögat:
Ändrade planer igen vad gäller ytbehandling: behöver något som blir bra med ett lager, för att spara tid. Tänkte testa denna, någon med erfarenhet?
Logga in
Skapa konto
Lite luftbubblor men inget som stör ögat:
Logga in
Skapa konto
Ändrade planer igen vad gäller ytbehandling: behöver något som blir bra med ett lager, för att spara tid. Tänkte testa denna, någon med erfarenhet?
Logga in
Skapa konto
Märkte nu att det syns sliprosor på sista bilden i ovanstående inlägg, blir att ta ett varv till 😱 Tusan också så trögslipad kärnveden är (använder Mirka Abranet).
Redigerat:
Nu är den hur som helst applicerad på och blir väl en 40 timmars härdningstid eller så. Skall bannlysa varma skinkgrytor och riktigt tunga fat på bordet, samt använda duk. Behövs det slipning / ett nytt lager får det dras på efter jul.K kniv skrev:
Klicka här för att svara