C cpalm skrev:
Förstår tanken med att försöka klyva med en fintandad klinga för att man vill ha ett extra fint snitt, men i realiteten förstör man bara både ämnet och klingan.
Förtydligande: vid det tillfället både klyvde och kapade jag, och använda två olika klingor. I det här fallet skall jag endast klyva, och tänkte använda en "standard" klinga.

Hej! Har inte sågat plankorna ännu, hittade en begagnad Festool TS55 som jag skall plocka upp i helgen, då jag har flera skivor och annat på lut som den kommer att behövas till. Sen väntar jag också på benen till bordet.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Genomförde detta nu. Då bordet skall stå klart till julafton, så ville jag inte sätta mycket tid på att hyvla, slipa och feja kanten. Ändrade därför vinkeln till den största där klingan ändå gick hela vägen genom skivan (med skena). Det blev någonstans mellan 10° och 15°.

Träbordskiva med en vinklad kant från sågning, med en cirkelsåg och skena i en verkstadsmiljö. Anpassad för julaftonens projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågen levererade som förväntat. Använde en klyvklinga (20 T) från Bauhaus.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
K
Bord som ska vara klart till julafton… Vad ska du ha för ytbehandling? Känns lite väl tight

K kniv skrev:
Bord som ska vara klart till julafton… Vad ska du ha för ytbehandling? Känns lite väl tight
Japp, deadline-drivet projekt här. Nu återstår bara att fräsa in två fyrkantsrör / C-kanaler, fylla kvisthål på ovansidan med epoxy och vänta på härdning, slipa, och lacka, montera ben. Räknar med att göra sista momentet på tisdag. Sedan går jag och köper julklappar.

• Gilla
Kapabel
  • Laddar…
K
Lacka bordet?

K kniv skrev:
Lacka bordet?
Lackar efter att epoxin härdat och hela ytan slipats, gissningsvis söndag eller måndag. Sista momented blir att montera benen.

Fräst:
En fräst träyta med en metallstång placerad i ett spår, förberett för härdning med epoxy. I bakgrunden finns verktyg och tillbehör.
Skapa konto

Epoxy:
Närbild på ett trästycke med ådringar och en mörkare del, relaterat till diskussion om härdningstid för epoxy.
Skapa konto
Träyta med en mörk fläck av epoxy i mitten, visar pågående härdningsprocess.
Skapa konto

Härdningstiden anges som 72 timmar, det blir nog bra det här...

T-2 dagar. Slipning klar:
Slipad träyta med märken och ådringar på ett bord i ett rum under renovering.
Skapa konto

Lite luftbubblor men inget som stör ögat:
Närbild av träyta med synliga ådringar och en mörk knut, redo för ytbehandling enligt inlägg om byggprojekt.
Skapa konto

Ändrade planer igen vad gäller ytbehandling: behöver något som blir bra med ett lager, för att spara tid. Tänkte testa denna, någon med erfarenhet?
En burk Rubio Monocoat Oil Plus 2C i färgen Super White står på ett träbord, används för ytbehandling av träytor.
Skapa konto

• Gilla
andy999
  • Laddar…
Märkte nu att det syns sliprosor på sista bilden i ovanstående inlägg, blir att ta ett varv till 😱 Tusan också så trögslipad kärnveden är (använder Mirka Abranet).

Redigerat:
K
Du vill ju ha härdningstid också på hårdwaxoljan efter applicering men inna fullt bruk… Så tycker inte riktigt din tidsplan lirar

Aldrig använt Rubio men ska man tro yt-snickarna är det ingen monocoat direkt..

K kniv skrev:
Du vill ju ha härdningstid också på hårdwaxoljan efter applicering men inna fullt bruk… Så tycker inte riktigt din tidsplan lirar

Aldrig använt Rubio men ska man tro yt-snickarna är det ingen monocoat direkt..
Nu är den hur som helst applicerad på och blir väl en 40 timmars härdningstid eller så. Skall bannlysa varma skinkgrytor och riktigt tunga fat på bordet, samt använda duk. Behövs det slipning / ett nytt lager får det dras på efter jul.

Monterat, just in time. Fabrikstillverkad benmodul var tricket här.

Lång bord av ljust trä med svarta ben, omgiven av flera grå stolar i ett rum med stora fönster och juldekorationer utanför.
Skapa konto

Visst, ytan kan förbättras med mellanslipningar och ytterligare lager. Trettondagsgöra, möjligtvis.

• Gilla
snuttekudden och 6 till
  • Laddar…
K
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Monterat, just in time. Fabrikstillverkad benmodul var tricket här.

[bild]

Visst, ytan kan förbättras med mellanslipningar och ytterligare lager. Trettondagsgöra, möjligtvis.
Bra jobbat! Blev ju klart i god tid👍.

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.