J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Det är en möjlighet, hade tänkt klara det här jobbet utan extra anskaffningar just nu men får se. Hittade ingen Festool TS 75, kan dock hyra en Bosch GKS 65 GCE med skena ... skulle den duga månne? 65 mm rakt djup och effekten 1800 W låter ju helt ok.
Snittet blir ju inte bättre för att det är en Festool ;), skillnaden mellan en cirkelsåg och en sänksåg är förmågan att kunna sänka ner klingan i arbetsstycket - vilket du inte alls behöver för detta jobbet. Sen är kan man nörda ner sig djupt i träsket kring olika klingor....

Boschen kommer funka bra. Ställ in vinkel och sågdjup, lägg på skenan och använd gärna tvingar så den inte rör sig, såga, klart!

P Pettman skrev:
Var har du fått det ifrån? Jag har handhyvlat en del ask och aldrig märkt att den varit svårare än något annat.
Tänker mest att istället för fina längsgående fibrer, så vrider sig fiberriktningen i stycket, vilket gör det svårt att veta hur hyveln "tar". Kanske obefogad oro, men är amatör på området och vill inte träna på det just det här arbetsstycket.

C
5 mm går bort med skenan (vinkelrätt mått alltså).
Å andra sidan vill du väl inte ha en spetsig kant på ett bord (den blir ju väldigt känslig), utan lämpligtvis lämnas väl några mm?

Alltså nåt sånt här:
Diagram av en vinklad bordskant med en markering som visar en 5 mm avfasning; diskussion om snedsågning och fräsning för att undvika spetsiga kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen, i praktiken, svårt att få en perfekt kant när man snedsågar. Minsta flex så blir det inte en rak linje. Förmodligen bättre att fräsa.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Snittet blir ju inte bättre för att det är en Festool ;), skillnaden mellan en cirkelsåg och en sänksåg är förmågan att kunna sänka ner klingan i arbetsstycket - vilket du inte alls behöver för detta jobbet. Sen är kan man nörda ner sig djupt i träsket kring olika klingor....

Boschen kommer funka bra. Ställ in vinkel och sågdjup, lägg på skenan och använd gärna tvingar så den inte rör sig, såga, klart!
Efter dålig erfarenhet vid ett tidigare jobb (40mm bokskiva) av en Makita cirkel och skena där sågen skar in i skenan, blev jag riktigt nöjd med Festool:ens prestanda och precision. Men kanske den där Boschen funkar bättre.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Å andra sidan vill du väl inte ha en spetsig kant på ett bord (den blir ju väldigt känslig), utan lämpligtvis lämnas väl några mm?

Alltså nåt sånt här:
[bild]
Sen, i praktiken, svårt att få en perfekt kant när man snedsågar. Minsta flex så blir det inte en rak linje. Förmodligen bättre att fräsa.
Hade tänkt endast slipa ner kanten, men det kan vara ok att såga så också. Det behövs ju två mm eller så för en tillräcklig rundning. Fräsa gick bort tänkte jag, har en Ryobi RRT 1600 som går ner 55 mm men det skulle då behövas ett stål med precis en sådan profil antar jag? Förstår inte hur jag skulle kunna snedställa fräsen med någon jigg utan att förlora en massa mm för ett rakt stål.

Redigerat:
Vad som låg bakom ditt makita-haveri vet jag inte, men har aldrig varit med om något liknande med Bosch. Dock måste man vara observant på att klingan inte nyper. Minsta slö klinga blir varm och drar snett.

Men visst är sänksåg förstahandsvalet, men nu kunde du ju inte få tag i en med tillräckligt djup.

C
Hade tänkt endast slipa ner kanten, men det kan vara ok att såga så också.
Tja, min poäng var att du inte har något val med en såg med 50 mm sågdjup.
då behövas ett stål med precis en sådan profil antar jag?
Ja, nä, det är inte ett alternativ med handhållna maskiner.
Hyvling är naturligtvis ett alternativ, men kräver så klart att man är väldigt skicklig i att hantera den.

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Tack för alla tips och mått. Har beslutat mig att ändra designen till en lätt "chamfer edge" som @cpalm föreslog ovan och köra med Festool TS55 med ny klinga. Känns säkrast att använda ett verktyg jag känner.

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
När det bara är ett snitt sådär så kan man ju kosta på sig att köpa en bättre kopia klinga från amazon

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Efter dålig erfarenhet vid ett tidigare jobb (40mm bokskiva) av en Makita cirkel och skena där sågen skar in i skenan, blev jag riktigt nöjd med Festool:ens prestanda och precision. Men kanske den där Boschen funkar bättre.
Troligen berodde haveriet på en usel sågklinga. Jag har en gammal enkel Skil cirkelsåg som jag tänkte skrota för att den skar snett men köpte istället en halvbra klinga på Hornbach varpå den billiga sågen blev fullt användbar.

Jag är mycket nöjd med alla mina maskiner från Festool. Det beror på prestanda hos alla ingående komponenter inklusive sågklingor, slippapper och dammsugaren. Jag har även en DeWalt kap och gersåg med bra klingor som presterar mycket bra. Vilken som helst kvalitetssåg blir oanvändbar med en dålig klinga.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller fräsen behöver du bara kunna fräsa lite met än halva djupet (i flera omgångar) och sen vända på plankan. Om det är en bättre metod vet jag däremot inte.

K
Tack för alla tips och mått. Har beslutat mig att ändra designen till en lätt "chamfer edge" som @cpalm föreslog ovan och köra med Festool TS55 med ny klinga. Känns säkrast att använda ett verktyg jag känner.
Sågar du hela 50mm djupet i ett snitt?

K kniv skrev:
Sågar du hela 50mm djupet i ett snitt?
Rent definitionsmässigt är det väl frågan om ett snitt, men tänkta ta halva djupet + halva djupet i skilda omgångar då det brände på ganska ordentligt sist jag provade på 40 mm bokskiva (dock var det då en fintandad kapklinga då jag ville ha mycket exakt snitt så delarna skulle fogas ihop med lim och bänkskivebeslag).

C cpalm skrev:

Alltså nåt sånt här:
[bild]
cpalm har rätt. Jag gjorde en hyllkant med en del rakt vinkelrätt och 2/3 delar fasad 45 grader. Det ger ett behagligt intryck med samtidigt lätthet. Fasen gjorde jag med fräsen (MDF).

C
dock var det då en fintandad kapklinga då jag ville ha mycket exakt snitt så delarna skulle fogas ihop med lim och bänkskivebeslag
Förstår tanken med att försöka klyva med en fintandad klinga för att man vill ha ett extra fint snitt, men i realiteten förstör man bara både ämnet och klingan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.