5 080 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Asko frys - konstanta oljud
Köpte två stycken Asko vitvaror. En kyl samt en frys. ÅF menade att dessa var "TOP OF THE LINE" - Med det sagt så installerades dessa i början av mars 2021. Från första dagen så har frysen låtit super konstigt. Tänkte till en början att den var tom, knappt fylld och kunde varit en av anledningarna...
Bokade ett första servicebesök efter man fyllt frysen och oljuden kvarstått. Teknikern som dök upp menade att dessa låter på detta sätt. Dvs. Fläkten är det något knas med. Så han pekar på samtliga oljud mot fläkten. Han skruvade fast denna och åkte härifrån. Den lät LITE bättre.
Några dagar senare och den började låta förfärligt igen från fläkten då. Meddelade återigen och då beställde man alltså en ny fläkt av Asko. Fick vänta i nästan tre veckor på detta. Ett andra besök och ny fläkt installeras.
Gick ett par dagar och den började låta ännu värre efter detta. Nu låter den enligt nedan länk på ljudklipp i princip 24/7. Dvs. Den är aldrig tyst. Både fläkt, kompressor och allt som förmodligen kan orsaka ljud går igång konstant.
Har öppet mellan kök/vardagsrum. Det låter så himla illa att man knappt kan läsa en bok, titta på film med låg volym eller arbeta hemifrån vid köksbordet då den stör. Frekvenserna och oljudet är katastrofala! Står jag i ett av sovrummen i lägenheten med öppen dörr så hör man detta också.
- Länk till ljudet: https://voca.ro/14tKRH95EqbV (Spelades in efter midnatt då man försökte titta på film med låg volym på..)
Känns som att dom själva inte vet vad felet är utan skruvar på del för del...
Ska det verkligen vara så? Känner mig som en försökskanin...
Bokade ett första servicebesök efter man fyllt frysen och oljuden kvarstått. Teknikern som dök upp menade att dessa låter på detta sätt. Dvs. Fläkten är det något knas med. Så han pekar på samtliga oljud mot fläkten. Han skruvade fast denna och åkte härifrån. Den lät LITE bättre.
Några dagar senare och den började låta förfärligt igen från fläkten då. Meddelade återigen och då beställde man alltså en ny fläkt av Asko. Fick vänta i nästan tre veckor på detta. Ett andra besök och ny fläkt installeras.
Gick ett par dagar och den började låta ännu värre efter detta. Nu låter den enligt nedan länk på ljudklipp i princip 24/7. Dvs. Den är aldrig tyst. Både fläkt, kompressor och allt som förmodligen kan orsaka ljud går igång konstant.
Har öppet mellan kök/vardagsrum. Det låter så himla illa att man knappt kan läsa en bok, titta på film med låg volym eller arbeta hemifrån vid köksbordet då den stör. Frekvenserna och oljudet är katastrofala! Står jag i ett av sovrummen i lägenheten med öppen dörr så hör man detta också.
- Länk till ljudet: https://voca.ro/14tKRH95EqbV (Spelades in efter midnatt då man försökte titta på film med låg volym på..)
Känns som att dom själva inte vet vad felet är utan skruvar på del för del...
Ska det verkligen vara så? Känner mig som en försökskanin...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Åter igen så har Asko lyckats tuta i en stackars ovetande säljare att deras maskiner är top of the line fast att de inte har varit det på väldigt många år nu. Sen har han sålt det till dig med tron att det är sant. Som electroluxaren skriver så är mer eller mindre alla komponenter väldigt billiga alternativ från Kina. Det är i princip bara det estetiska som Asko fortfarande har kvar. Kvalitén och serviceförmågan har gått upp i rök för länge sedan tyvärr…
Precis vad jag misstänker är två av felen. Frågan är ju vilket skräp som dom skickat med och vad dom byter mot. Tog ändå TVÅ jäkla veckor att få hem fläkten innan de ens kom för att byta den den andra gången.electroluxaren skrev:
Det är just på den punkten jag blivit irriterad på. Att dom även erbjuder fem års garanti där ett ärende tar dom 2-6 månader att lösa med alla turer fram och tillbaka…N Nixon90 skrev:Åter igen så har Asko lyckats tuta i en stackars ovetande säljare att deras maskiner är top of the line fast att de inte har varit det på väldigt många år nu. Sen har han sålt det till dig med tron att det är sant. Som electroluxaren skriver så är mer eller mindre alla komponenter väldigt billiga alternativ från Kina. Det är i princip bara det estetiska som Asko fortfarande har kvar. Kvalitén och serviceförmågan har gått upp i rök för länge sedan tyvärr…
Min största önskan är att dom tar tillbaka skrotet. Även kylen som ger ifrån sig väldigt lite ljud. Så att man kan köp något vettigt (Vad de nu än må vara)
Då har Asko / Gorenje och dess externa service gubbar varit på plats. En riktigt trevlig person. Han vart utskickad av tillverkaren för att lyssna och testa frysen.
Kontentan var att Asko / Gorenje anser;
- Frysen låter helt normalt. Den ska vara på detta vis. Fläkt som låter och kompressor som knackar och låter nästintill 24/7. Samma ljud som på klippet jag laddade upp lät då teknikern var på plats. Han kan inget göra då tillverkaren verkar ha låst fast sig själva att detta är normala ljud.
Avråder samtliga som ens funderar på att köpa Asko / Gorenje väljer annat. Bli inte lurade av deras femåriga garantier. Ni får ingen valuta för pengarna.
Ska gå på återförsäljaren igen för dom sålde på mig dessa Asko prylar då jag i första hand hade Samsung som första alternativ. Vart lurad av ”Top Of The Line” snacket….
Kontentan var att Asko / Gorenje anser;
- Frysen låter helt normalt. Den ska vara på detta vis. Fläkt som låter och kompressor som knackar och låter nästintill 24/7. Samma ljud som på klippet jag laddade upp lät då teknikern var på plats. Han kan inget göra då tillverkaren verkar ha låst fast sig själva att detta är normala ljud.
Avråder samtliga som ens funderar på att köpa Asko / Gorenje väljer annat. Bli inte lurade av deras femåriga garantier. Ni får ingen valuta för pengarna.
Ska gå på återförsäljaren igen för dom sålde på mig dessa Asko prylar då jag i första hand hade Samsung som första alternativ. Vart lurad av ”Top Of The Line” snacket….
dvs. ljudet är helt normalt för komponenter made in PRCN Nucky skrev:Då har Asko / Gorenje och dess externa service gubbar varit på plats. En riktigt trevlig person. Han vart utskickad av tillverkaren för att lyssna och testa frysen.
Kontentan var att Asko / Gorenje anser;
- Frysen låter helt normalt. Den ska vara på detta vis. Fläkt som låter och kompressor som knackar och låter nästintill 24/7. Samma ljud som på klippet jag laddade upp lät då teknikern var på plats. Han kan inget göra då tillverkaren verkar ha låst fast sig själva att detta är normala ljud.
Avråder samtliga som ens funderar på att köpa Asko / Gorenje väljer annat. Bli inte lurade av deras femåriga garantier. Ni får ingen valuta för pengarna.
Ska gå på återförsäljaren igen för dom sålde på mig dessa Asko prylar då jag i första hand hade Samsung som första alternativ. Vart lurad av ”Top Of The Line” snacket….
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Jag köpte kyl/frys från Ikea för snart två år sen, och det följde med ett helt A4 med bilder på olika ljud (typ 10-12+) de kunde göra... Önskar jag hade kvar pappret, jag tänkte då (med min hyfsat tekniska kunskap om hur de funkar) att det är omöjligt att en kyl/frys kan låta på de här sätten, men jo, det kan de.
Jag vet inte vad det beror på, men uppenbarligen finns det någon motsättning mellan tysta och billiga komponenter...
Jag vet inte vad det beror på, men uppenbarligen finns det någon motsättning mellan tysta och billiga komponenter...
Jag har två kombinerade kyl/frys skåp från Bosch KGE36BW40 som är helt ljudlösa. De är ca 4-5 år gamla.
Jag hör iaf ingenting även om jag sätter örat till dörren.
Har dock ett Bosch-skåp på landet där fläkten hörs en hel del.
Jag hör iaf ingenting även om jag sätter örat till dörren.
Har dock ett Bosch-skåp på landet där fläkten hörs en hel del.
@electroluxaren du verkar ändå ha lite insyn i produktutbud osv.
Kikar på dessa två alternativ till frys och förstås syskonet till kyl. Vad tror du och har du annat att rekommendera så att man slipper dessa oljud?
MIELE FN28262 eller SIEMENS GS36NVIFV
Kikar på dessa två alternativ till frys och förstås syskonet till kyl. Vad tror du och har du annat att rekommendera så att man slipper dessa oljud?
MIELE FN28262 eller SIEMENS GS36NVIFV
Mieles kylskåp är väl alla tillverkade av Liebherr egentligen?
Jag vet inget om just FN28262, men den har ljudklass C / 41db enligt Mieles hemsida.
Vi köpte ett Liebherr för två år sen som var klassat 37db, och det är definitivt inte ljudlöst - vi kan hör det av och till 10m bort i ett annat rum (inga dörrar emellan dock), även om det inte är störande högljutt.
Jag vet inget om just FN28262, men den har ljudklass C / 41db enligt Mieles hemsida.
Vi köpte ett Liebherr för två år sen som var klassat 37db, och det är definitivt inte ljudlöst - vi kan hör det av och till 10m bort i ett annat rum (inga dörrar emellan dock), även om det inte är störande högljutt.
N Nucky skrev:Köpte två stycken Asko vitvaror. En kyl samt en frys. ÅF menade att dessa var "TOP OF THE LINE" - Med det sagt så installerades dessa i början av mars 2021. Från första dagen så har frysen låtit super konstigt. Tänkte till en början att den var tom, knappt fylld och kunde varit en av anledningarna...
Bokade ett första servicebesök efter man fyllt frysen och oljuden kvarstått. Teknikern som dök upp menade att dessa låter på detta sätt. Dvs. Fläkten är det något knas med. Så han pekar på samtliga oljud mot fläkten. Han skruvade fast denna och åkte härifrån. Den lät LITE bättre.
Några dagar senare och den började låta förfärligt igen från fläkten då. Meddelade återigen och då beställde man alltså en ny fläkt av Asko. Fick vänta i nästan tre veckor på detta. Ett andra besök och ny fläkt installeras.
Gick ett par dagar och den började låta ännu värre efter detta. Nu låter den enligt nedan länk på ljudklipp i princip 24/7. Dvs. Den är aldrig tyst. Både fläkt, kompressor och allt som förmodligen kan orsaka ljud går igång konstant.
Har öppet mellan kök/vardagsrum. Det låter så himla illa att man knappt kan läsa en bok, titta på film med låg volym eller arbeta hemifrån vid köksbordet då den stör. Frekvenserna och oljudet är katastrofala! Står jag i ett av sovrummen i lägenheten med öppen dörr så hör man detta också.
- Länk till ljudet: [länk] (Spelades in efter midnatt då man försökte titta på film med låg volym på..)
Känns som att dom själva inte vet vad felet är utan skruvar på del för del...
Ska det verkligen vara så? Känner mig som en försökskanin...
Hur många decibell är det på varorna du köpt?N Nucky skrev:Köpte två stycken Asko vitvaror. En kyl samt en frys. ÅF menade att dessa var "TOP OF THE LINE" - Med det sagt så installerades dessa i början av mars 2021. Från första dagen så har frysen låtit super konstigt. Tänkte till en början att den var tom, knappt fylld och kunde varit en av anledningarna...
Bokade ett första servicebesök efter man fyllt frysen och oljuden kvarstått. Teknikern som dök upp menade att dessa låter på detta sätt. Dvs. Fläkten är det något knas med. Så han pekar på samtliga oljud mot fläkten. Han skruvade fast denna och åkte härifrån. Den lät LITE bättre.
Några dagar senare och den började låta förfärligt igen från fläkten då. Meddelade återigen och då beställde man alltså en ny fläkt av Asko. Fick vänta i nästan tre veckor på detta. Ett andra besök och ny fläkt installeras.
Gick ett par dagar och den började låta ännu värre efter detta. Nu låter den enligt nedan länk på ljudklipp i princip 24/7. Dvs. Den är aldrig tyst. Både fläkt, kompressor och allt som förmodligen kan orsaka ljud går igång konstant.
Har öppet mellan kök/vardagsrum. Det låter så himla illa att man knappt kan läsa en bok, titta på film med låg volym eller arbeta hemifrån vid köksbordet då den stör. Frekvenserna och oljudet är katastrofala! Står jag i ett av sovrummen i lägenheten med öppen dörr så hör man detta också.
- Länk till ljudet: [länk] (Spelades in efter midnatt då man försökte titta på film med låg volym på..)
Känns som att dom själva inte vet vad felet är utan skruvar på del för del...
Ska det verkligen vara så? Känner mig som en försökskanin...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden