Har en ca 7 år gammal Asko diskmaskin som då och då får F10 fel, dvs pumpen fortsätter gå när programmet är slut och man får dra ut kontakten för att stänga av. Vatten samlas i botten av maskinen och får man ut det går den ca 1 vecka igen. Har tagit bort plåten baktill och kört ett kortprogram. Såg då att vatten droppar från spolarmsväxlaren, se video. Någon som känner igen detta och vet vad

felet kan vara? Värt att laga eller köpa ny är frågan 🙂 Tacksam för hjälp.
 
Redigerat:
MultiMan
Skriv exakt vilken maskin det gäller, så kanske du kan få ett bra svar. Asko har tillverkat mer än en modell.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Skriv exakt vilken maskin det gäller, så kanske du kan få ett bra svar. Asko har tillverkat mer än en modell
Ja det kan ju va bra 🙂 Asko D8437I
 
C Conny81 skrev:
Har en ca 7 år gammal Asko diskmaskin som då och då får F10 fel, dvs pumpen fortsätter gå när programmet är slut och man får dra ut kontakten för att stänga av. Vatten samlas i botten av maskinen och får man ut det går den ca 1 vecka igen. Har tagit bort plåten baktill och kört ett kortprogram. Såg då att vatten droppar från spolarmsväxlaren, se video. Någon som känner igen detta och vet vad
[video]
felet kan vara? Värt att laga eller köpa ny är frågan 🙂 Tacksam för hjälp.
extremt vanligt fel alla askomodeller har detta
man måste byta spolarmsväxlaren för att återfå full funktion
du har dessutom den kinesiska tillverkningen och de har haft hur mycket sådanahär fel som hellst
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ok tack för svar! Kanske värt att testa och byta den då 🙂
 
C Conny81 skrev:
Ok tack för svar! Kanske värt att testa och byta den då 🙂
absolut
 
returen returen skrev:
extremt vanligt fel alla askomodeller har detta
man måste byta spolarmsväxlaren för att återfå full funktion
du har dessutom den kinesiska tillverkningen och de har haft hur mycket sådanahär fel som hellst
Hur vet ser/vet man om det är en Kina Asko?
 
H Hyppe skrev:
Hur vet ser/vet man om det är en Kina Asko?
Du får inget svar från """ Returen """ den är bannad på BH.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du får inget svar från """ Returen """ den är bannad på BH.
Igen?? 🤔
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
C Conny81 skrev:
Har en ca 7 år gammal Asko diskmaskin som då och då får F10 fel, dvs pumpen fortsätter gå när programmet är slut och man får dra ut kontakten för att stänga av. Vatten samlas i botten av maskinen och får man ut det går den ca 1 vecka igen. Har tagit bort plåten baktill och kört ett kortprogram. Såg då att vatten droppar från spolarmsväxlaren, se video. Någon som känner igen detta och vet vad
[video]
felet kan vara? Värt att laga eller köpa ny är frågan 🙂 Tacksam för hjälp.
Hej.
Fick du ordning på felet?
Har samma fel och har bytt spolarmsväxlare men det fortsätter att droppa
 
R Rikard D skrev:
Hej.
Fick du ordning på felet?
Har samma fel och har bytt spolarmsväxlare men det fortsätter att droppa
Tyvärr inte, blev en ny maskin 🙂
 
  • Gilla
Rikard D
  • Laddar…
K Kane skrev:
Igen?? 🤔
Forumägaren är minst sagt intressant
önskar man TS lycka till så är man otrevlig och får en varning
ifrågasätter man detta blir man avstängd
helt godtyckligt

Om man kan påvisa en alvarligt felaktighet i ett inlägg
är man otrevlig
om man står på sig blir man avstängd

dvs här är inte korrekta sakliga inlägg det viktiga utan bara antalet, allt för klicken...
se bara på jon-e´s

men nu tar vi en hojt å oljar dragbanan!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.