5 855 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Åsikter? Planritning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Jo fast även en arkitekt diskuterar ju och blandar in sina personliga åsikter till viss del.Gammelnörden skrev:
Jag hade absolut inga problem med att göra ett trådinlägg utifrån TS fråga, utan att vädra mina personliga fördomar eller ifrågasätta TS önskemål. Arkitekter jobbar ju varje dag med att förutsättningslöst möta människor med olika behov och önskemål och hjälpa utan att bli personlig och kritisera.
Personligen skriver jag aldrig en kommentar i forumtråd om jag inte tror att det kan hjälpa att svara på TS fråga. Jag försöker i det längsta att formulera mig så att det inte uppfattas som personlig kritik - för vem är jag att döma någon? Speciellt någon jag inte personligen känner och mött ansikte mot ansikte.
Klart att deras jobb är att lyssna på kunden, men om man har en kund som kommer in och säger "jag vill ha ett badrum på 70m²" så tycker jag det ligger lite i arkitektens jobb att ifrågasätta sådana önskemål, eller snarare bolla och komma fram till varför personen i fråga vill ha det. Ibland stirrar man sig så blind på siffror att man inte riktigt inser att siffror inte är allt. Har du ett sovrum som är 3x3m (9m²) så lär det upplevas som större eller lika stort än ett sovrum som är 2x6m (12m²), detta trots att det mindre sovrummet bara är 3/4 så stort. Sånt tycker jag iaf att en bra arkitekt ska upplysa om.
Så många av frågeställningarna här och "mothuggen" är för att få reda lite på vad TS vill ha ut av utrymmena.
Gammelnörden skrev:
Jag hade absolut inga problem med att göra ett trådinlägg utifrån TS fråga, utan att vädra mina personliga fördomar eller ifrågasätta TS önskemål. Arkitekter jobbar ju varje dag med att förutsättningslöst möta människor med olika behov och önskemål och hjälpa utan att bli personlig och kritisera.
Personligen skriver jag aldrig en kommentar i forumtråd om jag inte tror att det kan hjälpa att svara på TS fråga. Jag försöker i det längsta att formulera mig så att det inte uppfattas som personlig kritik - för vem är jag att döma någon? Speciellt någon jag inte personligen känner och mött ansikte mot ansikte.
För att du är en klok, empatisk person. Tack för det.
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Jag har raderat inlägg som var off topic.
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara