Vi har funderat under längre tid att bygga nytt. Det gick inte som vi förväntade oss. Måste börja om från början.

Tanken är att göra ovanvåningen uthyrningsbar. Vi älskar större sovrum. Köket och vardagsrummet måste vara genomgående...

Vad tycker ni? Jag vill inte lägga för mycket tid på något som är galet fel.

• Handritad skiss av husplan med märkta rum som sovrum och vardagsrum, och husets fasadvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni vill alltså bygga ett hus på 1,5 plan med en nedanvåning som är på 221m2?
Säg att ovanvåningen då blir 70% av nedanvåningen, så totalt 352m2.

Säg att ni bygger mycket billigt, 16k/m2 ger en summa på 5.6M för huset.

Är det rimligt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Minus garage har ni alltså fått in 3 sovrum med tillbehör på 172m2. Jag har motsvarande på 135 med två wc + dusch och separat tvättstuga. Tycker det är lite onödigt mycket yta för funktionen

Johannes.

Det tycker jag med. Hittar dock inte på någon lösning med minst 2 stora sovrum på 20 kvm vardera och stor tvättstuga med garderober...

Varför så stora sovrum? Jag såg att ni skrev att ni gillar stora sovrum men utrymme ni skissat upp är i mina ögon helt överdrivet tilltagna!

Sen varför göra en uthyrningsbar ovanvåning?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
För att kunna få in lite extra pengar? Vet många som gör så och hittar man rätt hyresgäst så är det rätt smart.

Hur många är ni som ska bo där nu och om säg 5-10 år? Är det drömhuset där ni kommer att stanna kvar eller vet ni redan nu att ni säkert kommer att flytta?

H Holmspel skrev:
För att kunna få in lite extra pengar? Vet många som gör så och hittar man rätt hyresgäst så är det rätt smart.

Hur många är ni som ska bo där nu och om säg 5-10 år? Är det drömhuset där ni kommer att stanna kvar eller vet ni redan nu att ni säkert kommer att flytta?
Nu gav jag förvisso ett kanske kort svar tidigare, mest för att jag vill se vad ts svarar och utgå utifrån det :)

Jag förstår tanken med att hyra ut, men med tanke på storleken som ts ritat ut så hade jag personligen då valt att använda båda våningarna själv och nästan kunnat halvera byggytan och dra ner byggkostnaden såpass markant att uthyrning mer eller mindre aldrig hade lönat sig jämfört med den besparing man gjort på att använda båda våningarna själv.

Sen tycker jag tanken i sig blir lite fel? Jag förstår grejen med att göra en lgh i form av attefallshus eller ovanpå ett garage men att ha en lägenhet över hela ens hus? Att konstant behöva höra fotsteg etc i mina öron tar all avsmak från att ha en villa, då kan man lika gärna ha en paradvåning i centrum.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi har idag ett sovrum på 33 kvm. Att få 20, är att gå ner i yta.
Träningsrummet vi har är på 16 kvm. Det måste vi ha.

Ovanvåning till min mor. Jag kan inte inte skicka henne till äldreboendet. Där dör folk. Därför vill vi ha rakt trappa. Lättare att montera trapphiss.

På äldre dar, kanske jag ska behöva flytta upp?
Då kan nedanvåningen hyras ut. Och bekosta hemhjälp m.m.

Jag räknar inte med att staten kommer att ta hand om mig.

Min ena son hyr ut hela ovanvåning i ett dålig isolerat hus. Det fungerar jättefint. Även min bekant gör samma. Jättenöjd med.

A Atom skrev:
Vi har idag ett sovrum på 33 kvm. Att få 20, är att gå ner i yta.
Träningsrummet vi har är på 16 kvm. Det måste vi ha.

Ovanvåning till min mor. Jag kan inte inte skicka henne till äldreboendet. Där dör folk. Därför vill vi ha rakt trappa. Lättare att montera trapphiss.

På äldre dar, kanske jag ska behöva flytta upp?
Då kan nedanvåningen hyras ut. Och bekosta hemhjälp m.m.

Jag räknar inte med att staten kommer att ta hand om mig.
Tack och bra svar! Om det är till din mor så föreslår jag hellre att ni funderar på någon lösning i markplan! Även om trapphiss fungerar så är alltid markplan än bättre lösning. I synnerhet på äldre dagar.

33kvm sovrum? Det är ju löjligt stort.. Är ju större än merparten av Sveriges vardagsrum. Hur nyttjar man ett sovrum som är så stort? Och om vi tänker tanken att ni står fast vid 20kvm sovrum, varför ha 2st som är så stora?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
När barnen kommer med barnbarnen, vill vi helst ha dom i ett sovrum. Inte i vardagsrummet.

Min vän, en läkare, har ett sovrum på 60 kvm med badkar i. Och jettefin utsikt. Huset på närmare 400 kvm. Jag lovar. Jag har aldrig haft någon tanke att fråga varför han behöver så stor hus. En ungkarl...

Inte min sak. Eller varför han kör dyr Porsche och inte en Volvo.

När han frågar om något jag kan hjälpa honom med, försöker jag besvara frågorna så gott jag kan.

Edit. Detaljplanen tillåter bebygga 30% av tomten. Det måste byggas på höjden.

Nej okej, jag kan medge att jag är rätt kritisk.

Men då börjar vi om, till viss del. Som tämligen arkitektintresserad, i synnerhet planlösningar och dylikt så vet jag att det är inte ytan som gör hur stort ett rum upplevs utan det är hur det är utformat.

Ett hus på 100m² kan upplevas som större än ett hus på 150m² om det är utformat på rätt sätt.

Så, så som jag ser din skiss så tycker jag att många utrymmen är slösaktigt stora.

1. Kök/vardagsrum tycker jag är stoort. Ett för mig riktigt stort kök är på 40m² och då jag tycker ett kök är hjärtat i huset i dagens samhälle så är det inte mer än rätt att denna ytan prioriteras också. MEN, om man har 40m² avsatt för kök så anser jag inte att man behöver ha 40m² vardagsrum. Hus som vanligtvis har denna yta i vardagsrummet brukar vara planerade för att ha en matsalgrupp i detta utrymme också. Det behövs inte med 40m² kök. Sen är utformningen inte bra, som du ritat så är det ett ända stort dansgolv som kommer bli svårmöblerat.

2. Ett badrum totalt i ett hus på nästan 200m² är för lite. Att då ha en toalett som komplement som är liten och sedan ha ett gigantiskt badrum känns som en snedfördelning. Hellre 2 stora badrum om 7m².

3. Stora sovrum i all ära, här känns du lite orubblig men absolut. Nu vet jag inte hur er vardag ser ut men jag i vilket fall tillbringar ungefär 8-9h i sovrummet om dygnet. 7-8h av dessa sover jag. Därmed anser jag inte att ett sovrum är något av det viktigaste att lägga fokus på. Med det sagt tycker jag inte om sovrum som är gå in- backa ur små. Det ska finnas ytor, men ytor som 33m² för ett sovrum? Förlåt mig, men det är i mina ögon ett slöseri med yta. 20m² är ett väl tilltaget sovrum och ska man ha garderober i samma utrymme så köper jag storleken, har man däremot tankar på att ha en walk-in closet så tycker jag 16m²(4x4m) är ett rejält stort sovrum. Men det är en smaksak. Samma gäller för gästrummet, 16m² är ett stort gästrum och i o med att det inte är ett rum de bor i permanent så finns inte heller samma behov av förvaring.

Fundera även på att planera det så att gästrummet går att dela av till framtiden, när barnbarnen blir äldre så kanske det inte är så populärt att dela rum med pärona längre.

4. Stor tvättstuga tycker jag är en bra sak, dock är även 20m² väldigt stort, här föreslår jag snarare någonting i 12m² storlek, tex 3x4m. då har ni totalt 8m som ni kan använda till förvaring/tvätt.

5. Att ha en äldre dam som din mor boende hos sig tycker jag är en fin tanke och jag förstår hela grejen med att ha sina nära och kära nära. Det tänker jag inte ens lägga en kommentar kring, det är bara fint. Men då hon kommer bo i en egen bostad så tycker jag verkligen ni ska fundera på att ha denna lägenheten i markplan. Det är ett eget boende och trappor är slitsamt för äldre, dessutom kan det vara skönt för henne att ha tillgång till egen uteplats i markplan.

Missförstå mig inte i mitt inlägg nu. Du bad om åsikter och det är det jag ger dig, jag kan nog verka lite aggressiv i min approach men det är för att jag tycker du ska tänka igenom din skiss för i mina ögon är den långt ifrån optimal. Både ur planeringsaspekt men även kostnadsmässigt. Att din vän har 60m² sovrum med badrum i är inte relevant för din frågeställning heller, inte heller vad han kör för bil. Vissa bor i slott, andra i ruckel, that's life. Det som är nyckeln för dig är hur du vill ha det, hur ditt hus ser ut, hur mycket ditt hus kommer kosta dig. Det är det ända som är relevant.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
När man haft större sovrum på 33 kvm känns det konstigt att ha 20...

Samma gällar vardagsrummet. Idag på 75 kvm. Varför gå ner i storlek när man redan har möbler och lite större tv?

Tvättstugan är på 12 kvm idag. Helt fel. Kallmangel tar en del plats. Dessutom vill vi använda den som garderob och övrigt förvaring.

Garaget är tänkt även som GDS den ena halvan. Skulle behöva göra den större. Går inte dock.

I ett av våra tidigare hus, hade jag min svärmor på ovanvåningen. Och hade egen uteplats. På garagetaket (vidbyggt garage). Funkade perfekt...

Och jag lovar. Trapphiss (stolhiss) fungerar PERFEKT!

Ni verkar redan ha allting klart för er, så vad är det du vill få ut här i denna tråden?

Varje kvm ska byggas och därmed betalas för. Sedan ska varje kvm värmas upp (och därmed betlas för, igen) och sedan ska varje kvm städas (och betalas för, antingen i form av egen tid eller annans). Och på sikt ska det underhållas. Yta kostar pengar.

Människan har en bra förmåga att kunna anpassa sig. Bara för att ni har sovrum på 33 kvm nu så är det ensamt ett tunt argument för att fortsätta ha (onödigt) stort sovrum. Den huvudsakliga utmaningen vid husbygge borde vara att använda varje kvm mest effektivt, lägga ytan där den verkligen behövs utan att göra avkall på funktionalitet. Att ha yta bara för ytans skull låter onödigt dyrt, i mina öron.

Men garaget på 49 kvm tycker jag är helt rimligt. Vårt är på 36 kvm och det är för litet. Det fungerar, men +10 kvm hade inte skadat. Men då har vi också VP i garaget.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.