Jag skulle uppskatta era råd med det estetiska rörande denna installation.

Jag ska byta ut några gamla, torra kablar i min hall. Det blir i huvudsak utbyte lika-mot-lika men jag ska utöka med ett vägguttag.

Dosan till vänster är där "strömmen kommer in" genom väggen. Två kretsar ska försörjas - den kabel som följer taklisten går till en lampa längre bort. Den som viker av nedåt går till vägguttaget.

Vad tror ni blir snyggast:

A - dubbla kablar
B: dubbla dosor

Sträckan mellan dessa punkter är ca 1,8 meter.
Interiörbild som jämför två kablingsalternativ A och B längs tak och vägg i en hall.

A

Alt C :rofl: Du ska väl gå ner till strömbrytaren vid fodret vid första dosan? Då fortsätter du ner till golvsockeln och vidare till uttaget till höger.
Då drar du bara en kabel i taket utan extra dosa.

• Gilla
Nenneberglund
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Alt C :rofl: Du ska väl gå ner till strömbrytaren vid fodret vid första dosan? Då fortsätter du ner till golvsockeln och vidare till uttaget till höger.
Då drar du bara en kabel i taket utan extra dosa.
Alltid är det någon uppgift som någon anser saknas i inläggen här ;):rofl: Nä strömbrytaren sitter i rummet intill - jag skulle ha skrivit farstu istället för hall. Brytaren sitter i den egentliga hallen så det finns en tändtråd från den i dosan.

De spår efter kabel som syns intill dörrfodret är efter en numera slopad kabel till ett rum i källaren.

W Wheelabrator skrev:
Alltid är det någon uppgift som någon anser saknas i inläggen här ;):rofl: Nä strömbrytaren sitter i rummet intill - jag skulle ha skrivit farstu istället för hall. Brytaren sitter i den egentliga hallen så det finns en tändtråd från den i dosan.

De spår efter kabel som syns intill dörrfodret är efter en numera slopad kabel till ett rum i källaren.
:crysmile: Jag hade nog ändå gått rakt ner med kabeln efter fodret och sedan vidare till uttag. Annars alt A

Tycker kabellist blir snyggast.

Jag har glömt att återkoppla i detta ärende :whistle:

Jag drog kabeln nedåt utmed dörrfodret och golvlisten. Främst för att det blev enklast att koppla så i den trånga dosan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.