. Schematisk bild av värmesystem med pannor, ventiler och radiatorkrets, inkluderar bildreferenser och ledningsdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Skumrask bygg Danne218 skrev:
Nr 2 är en laddventil inte en laddomat.

Jag tror att backventiler är överflödiga eftersom laddventilerna stänger kretsen när den inte används.
Men eftersom fler har påpekat det och dom kostar bara nån hundralapp så kanske dom får följa med ändå.
Funktionen är densamma det som kallas laddomat är bara en sambyggnad av den delen du har och pumpen i samma gjutna hus. Har du möjlighet att använda skilda uttag på tanken för tilloppen behöver du inte fundera på backventiletna.

Jag vet, det är därför jag inte ska ha en laddomat :)

Typ så här:
Schematisk bild av värmesystem med pannor, ventiler och flödesdetaljer.
Skapa konto

Jo jag har sett din skiss i olika former sen början på tråden och sidospåret om laddninhg av tank osv får du mer se som info till andra som ev funderar i såna banor. Du har som jag ser det inte tagit till dig så mycket av råden i dina första frågor och inte heller omarbetat din principskiss. Tänk gärna lite praktiskt utförandemässigt och placering av delar om det går att påverka samt dimensionering grovt och sen 1A hur tex avluftning blir ok överallt.

Returerna kan du samla lågt. Klart slut för min del här.

ja dom är ju rätt lika...

Schematisk bild av värmesystem med panna, ackumulatortank, radiatorer, shunt, laddventil och expansionskärl.
Skapa konto

Om noterar din koppling från pellets, så kommer du inte att få något magasin på värmen i tanken. Returen sitter ca 60 % upp. Då värms bara 40 % till inställt värde på pelletsen. Tempen i den övre delen kommer att öka snabbt då returen ökar rätt snabbt i värde. Pelletsen kommer inte att var ingång många minuter. Sen det med kamin som får sin retur från botten av tanken, får lite svårare att ladda på, när deltat är mycket stort, men din avsikt är nog kanske att kaminen ska ska vara den primära delen för att få värme. men då ska flödet på laddningen vara större än vad flödet mot huset är. Kan bli lite svårt när kylan kryper ner. Tex om shunten ut står på max och det behövs ett flöde på tex 200 L och kaminen bara ger 100 L . Så kommer det att ta ett tag innan det blir så varmt i topp att shunten börjar stänga ner en del. Då först börjar flödena att balansera sig och tanken laddas. Men enligt dina tidigare inlägg så fungerar det med pellets och kamin, så varför bygga om då. Sen backarna sitter på rätt ställe för att knuffa flödet rätt väg. Varför en 4-vägsshunt ( nr 1 ) bara nu att returen kommer högre upp och kyler ner tankens överdel snabbare. Blir inget bra då kaminen ska värma på hela tanken, med en kyligare retur in på mitten. Duger gått med en 3-vägare och skicaka returen till botten på tanken., så hela tankens energi kommer tillgodo.

Har just nu bara en vanlig kamin som värmer med strålningsvärme, iden är att jag ska få in lite gratisvärme i tanken från kaminen som jag kan använda till radiatorerna när jag inte eldar i kaminen samt VV för att spara in på den nu för tiden svindyra pelletsen.

4vägs shunten skickar inte in returvatten mitt i tanken utan den tar vatten där tills den värmen inte räcker till då börjar den ta från övre delen tanken. Returen på radiatorslingan går in i botten på tanken.

Värme uttaget till radiatorerna är oftast väldigt lågt eller inget alls här, har inte haft dom igång på en och en halv vecka nu tex. så jag tror inte att kaminen ska få svårt att orka med, den ska värma vattnet med 10kW nominellt men tiden får utvisa om det räcker :)
Vill ju inte ha för kraftig kamin heller eftersom jag bara har en 750 tank och den ska helst inte bli full för fort.

Men nu har du ju ritat in en trevägs shunt som lämnar returvattnet en vit upp.

Stopptermostaten till pelletsbrännaren bör inte sitta i tanktoppen.

Det där är originalritningen som jag la upp i första inlägget, la in den som jämförelse med min senaste för att det ska vara lättare att se skillnaden på dom.

Givaren kommer sitta i andra hålet uppifrån alltså cirka 20 - 25%
från tanktoppen.

Redigerat:
Tyckte ni ritningen var rörig förut, vänta tills ni får se denna :D
Teknisk ritning av värmesystem med pannor, solpanel, schematiskt kopplingsschema, och komponentbilder.
Skapa konto

Schema för värmeinstallation med komponenter, rörledningar och tekniska specifikationer.
Skapa konto
Installation av en varmvattenberedare med kopparledningar och anslutningsdetaljer i ett rum med diverse byggmaterial.
Skapa konto

B
Ser lovande ut, om än kanske något (onödigt?) komplicerat.

Vad kunde man gjort enklare menar du?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.