Ska till att installera en acktank samt utöka med kamin samt solfångare senare.

Har gjort en fin liten ritning på hur jag tänk och undrar om någon har några insikter om den.

Pannan är en CTC 1100, brännaren en viking bio samt tanken är en Borö 750 med VV slinga samt sol slinga.

Just nu sitter VV samt radiatorslinga i Pannan givetvis men ska flyttas över till Tanken.

Iden är att Pelletsen ska hålla den övre delen av tanken varm så det finns buffert för sol och kamin i den nedre delen.

Det jag mest funderar på är vilken nivå radiator returen ska in på för att bevara skiktningen så bra som möjligt samt om man ska ta returen till pannan från tanken i botten eller en bit upp i tanken.

• Schematisk ritning av värmesystem med panna, ackumulatortank, radiator, kamin och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar först att fråga. kaminen på 15 kW kommer inte att ge 15 kW till att börja med. Får du ut 10 kW får du var glad. Det med den specade effekten är vid absolut perfekta förutsättningar som dom provat med och det stämmer inte med vad du har hemma. Men skit i det den värmer. Att värma 750 L från ca 40 C till ca 85 C kostar minst 50 kW , då ett uttag för husets värme görs samtidigt. Sen varför ett öppet system. En avluftare på ett topprör tank är inte fel, då all luft samlas där och lite ventiler överallt så det går att stänga in olika delar utan att behöva tappa ur allt. Men det kanske du redan har tänk på.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Medveten om kaminers uppbyggnad och funktion, den som är tänkt har en märkeffekt på ca 23 kW, skrev 15 kWh för att ni ska få en hum om vad som ska dit.

Att värma 750 liter 45 grader borde ta ungefär 35 kW enligt mina beräkningar då det inte är något direkt uttag till huset då det eldas i kaminen, sitter en behändig lite grej som stänger av cirkulationspumpen till radiator system när det är varmare än 20 grader i huset.

Ett öppet system är underhållsfritt och kan inte krångla därför har jag valt det.
Sitter ett rör från toppen tanken till expansionskärlet som du ser på bilden, det ska tjäna som avluftare är det tänkt.

Det är många ventiler med i kalkylen men inte på ritningen för att hålla den simpel :)

Tackar för dina åsikter.

Skumrask bygg Danne218 skrev:
Ska till att installera en acktank samt utöka med kamin samt solfångare senare.

Har gjort en fin liten ritning på hur jag tänk och undrar om någon har några insikter om den.

Pannan är en CTC 1100, brännaren en viking bio samt tanken är en Borö 750 med VV slinga samt sol slinga.

Just nu sitter VV samt radiatorslinga i Pannan givetvis men ska flyttas över till Tanken.

Iden är att Pelletsen ska hålla den övre delen av tanken varm så det finns buffert för sol och kamin i den nedre delen.

Det jag mest funderar på är vilken nivå radiator returen ska in på för att bevara skiktningen så bra som möjligt samt om man ska ta returen till pannan från tanken i botten eller en bit upp i tanken.
Vore de inte enklare å sätta laddomaten till panna till botten på panna?? Brännarstyrning E-kontroll. Givare i topp å botten på acktanken?? Så länge solen lyser så startar inte brännaren.

• Gilla
Skumrask bygg
  • Laddar…
Hänger inte riktigt med hur du menar men laddventilen sitter på returen till pannan alltså i "botten"?

Givaren till brännaren kommer sitta i ca en fjärdedel från toppen av tanken.

Givaren till solfångaren kommer sitta i botten av tanken samt i solfångaren så när tempen i solfångaren överstiger tempen i botten på tanken så startar cirkulationspumpen till solfångaren och då ska förhoppningsvis inte tempen i toppen på tanken sjunka så lågt att brännaren startar i o med att VV slingan förvärms i den nedre delen av tanken och inget värmeuttag ska ske till radiatorerna den tiden på året.

Att värma 750 liter 45 grader borde ta ungefär 35 kW
OK stämplad 25 kW och ska ge 15kW det är jag med på -. Är det en kamin, dom brukar stå i bostadsutrymmet och måste vara en stor pjäs då. Stämmer inte riktigt, har 750 L och en 25 kW panna och det kostar 50 kW att få upp tempen i tanken. Samtidigt som det behövs värme till huset vid ca 0 - minus 5 ute. Sen det med att stänga av en pump så där, det var vanligt förr i tiden att göra så, men det var utan shunt och bara raka rör ut, en undran bara för denna funktion. En shunt reglerar efter utetempen vad som behövs och cirken går 24/7 , att stänga den ger inte många W i besparing. Vad reglerar du laddningen med, en laddomat eller vad då.
Är lite tveksam på dina ideer på inkoppling av panna och kamin, pannans retur högt uppe, då blir det bara 50 % av totala volymen som den laddar
Är inte någon som ifrägasätter dina tankar och det är upp till var och en att koppla ihop det, efter egna ideer

• Gilla
Skumrask bygg
  • Laddar…
Kaminen är inte införskaffad ännu så det kan komma att ändras vad det blir men tanken är att jag ska kunna elda många timmar på dygnet utan att tanken kokar så kanske måste gå ned i storlek för det.

Är inte med på hur du räknar när du får det till 50kW?

Huset behöver ingen värme från radiatorerna när jag eldar i kaminen därför stängs pumpen av då, dels för att en pump drar ström och dels för att en shunt aldrig är 100% tät.

Vid nollgradigt så innebär det för mig att pumpen är avslagen dynget runt och huset endast värms med ved.

Har shuntautomatik på innegivare, det fungerar väldigt bra tycker jag.

Laddningen kommer att regleras av en dykrörstermostat i pannan som startar pumpen när pannan kommit upp i temp samt en givare i tanken som startar och stänger av brännaren vid önskad temp i tanken. Returtempen till pannan från tanken reglars av en laddventil.

Styrningen av laddningen från kaminen blir nått liknande fast förmodligen med en rökgas termostat då kaminen inte har något dykarrör.

Jag vill bara att pannan ska ladda dom översta ca 40% av tanken till den minimum temp som måste vara för att jag ska få varmt vatten i kranarna för att den inte ska vara full när jag börjar elda i kaminen.
blir en inkörningsperiod på det där.

Uppskattar alla åsikter, det var därför jag postade här :)

Kaminen är inte införskaffad ännu så det kan komma att ändras vad det blir men tanken är att jag ska kunna elda många timmar på dygnet utan att tanken kokar så kanske måste gå ned i storlek för det.

Är inte med på hur du räknar när du får det till 50kW?

Huset behöver ingen värme från radiatorerna när jag eldar i kaminen därför stängs pumpen av då, dels för att en pump drar ström och dels för att en shunt aldrig är 100% tät.

Vid nollgradigt så innebär det för mig att pumpen är avslagen dynget runt och huset endast värms med ved.

Har shuntautomatik på innegivare, det fungerar väldigt bra tycker jag.

Laddningen kommer att regleras av en dykrörstermostat i pannan som startar pumpen när pannan kommit upp i temp samt en givare i tanken som startar och stänger av brännaren vid önskad temp i tanken. Returtempen till pannan från tanken reglars av en laddventil.

Styrningen av laddningen från kaminen blir nått liknande fast förmodligen med en rökgas termostat då kaminen inte har något dykarrör.

Jag vill bara att pannan ska ladda dom översta ca 40% av tanken till den minimum temp som måste vara för att jag ska få varmt vatten i kranarna för att den inte ska vara full när jag börjar elda i kaminen.
blir en inkörningsperiod på det där.

Uppskattar alla åsikter, det var därför jag postade här :)
Hänger inte riktigt med hur du menar men laddventilen sitter på returen till pannan alltså i "botten"?

Givaren till brännaren kommer sitta i ca en fjärdedel från toppen av tanken.

Givaren till solfångaren kommer sitta i botten av tanken samt i solfångaren så när tempen i solfångaren överstiger tempen i botten på tanken så startar cirkulationspumpen till solfångaren och då ska förhoppningsvis inte tempen i toppen på tanken sjunka så lågt att brännaren startar i o med att VV slingan förvärms i den nedre delen av tanken och inget värmeuttag ska ske till radiatorerna den tiden på året.
Jo returen från tankens botten till panna. Sen finns de laddomater för kamin som prioriterar den övre delen på tanken. Du kan sätta ett T-rör på framledningen å sätta termostaten på till laddpumpen.

• Gilla
Skumrask bygg
  • Laddar…
Har visst lite tråkigt så jag förbättrade ritningen lite :)

• Schematisk illustration av en värmesysteminstallation med komponenter som radiator, panna, shunt, och expansionskärl.
    Skapa konto
A
Intressanta funderingar. Håller själv på och klurar på liknande saker. Svårt då det finns så många olika idéer för hur man ska koppla in en ackumulatortank på bästa sätt. Blir lätt rörigt.

Några funderingar:
  • Varför har du radiatorreturen så högt upp? Varför inte i botten på tanken?
  • Varför är CTC-pannans retur inte kopplad till botten av tanken?
När man eldar så vill man väl kunna utnyttja hela ackumulatortanken, 750L är ju dessutom inte så stort. (Såg nu att det var pellets och inte ved som jag är van vid, det kanske är annorlunda då.)
Om du bara vill elda för att få varmvatten, är det inte bara att avbryta eldningen när toppen av tanken nått rätt temperatur? Då har du möjlighet att utnyttja hela tanken om det skulle behövas.
I min värld ska alla returer gå till botten av tanken men är samtidigt nyfiken på alla idéer på andra lösningar.

Förstår nog inte riktigt, låter du radiatorerna bli kalla och bara värmer huset med konvektions och strålningsvärme från kaminen? Är det inte skönt att alltid ha värme i radiatorerna? Hur blir det med vattnet som är kvar i kaminen. Kommer inte det att koka med pumpen avstängd?

Tror du förstått det bakvänt mot hur jag menar.

Jag vill elda så mycket som möjligt i kaminen för det är det billigaste alternativet och då vill jag att radiatorslinga ska vara aktiv så lite som möjligt. Och för att ta till vara på så mycket strålningsvärme som möjligt så ska då radiatorslingan vara avslagen.

Radiatorreturen sitter högt för att det bara skiljer typ 10 grader mellan framledning och retur och det kändes som att köra in så varmt vatten i botten på tanken skulle förstöra skiktningen men jag har ingen aning, bara en gissning.

CTC Pannans retur sitter också högt för att jag inte vill värma den nedre delen av tanken med pellets utan med ved och sol. Om det är rätt eller fel vet jag inte heller :)

Radiatorslingan och framledning samt returledning till kaminen är två separata slingor med varsin pump, den till kaminen kommer givetvis att gå när jag eldar.

Nu version på ritningen klar :)

• Schematisk bild av värmesystem med panna, shunt, pump, ventiler, och expansionskärl.
    Skapa konto
Returen till pannan ska tas från nedre delen av tanken. Däremellan ska du ha en laddomat. Från pannan ska, förutom till tankens topp, ett rör gå till laddomaten. Då blandar laddomaten rätt temperatur som ska in i pannan.

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Tror du förstått det bakvänt mot hur jag menar.

Jag vill elda så mycket som möjligt i kaminen för det är det billigaste alternativet och då vill jag att radiatorslinga ska vara aktiv så lite som möjligt. Och för att ta till vara på så mycket strålningsvärme som möjligt så ska då radiatorslingan vara avslagen.

Radiatorreturen sitter högt för att det bara skiljer typ 10 grader mellan framledning och retur och det kändes som att köra in så varmt vatten i botten på tanken skulle förstöra skiktningen men jag har ingen aning, bara en gissning.

CTC Pannans retur sitter också högt för att jag inte vill värma den nedre delen av tanken med pellets utan med ved och sol. Om det är rätt eller fel vet jag inte heller :)

Radiatorslingan och framledning samt returledning till kaminen är två separata slingor med varsin pump, den till kaminen kommer givetvis att gå när jag eldar.

Nu version på ritningen klar :)
Det där kommer inte att fungera, pannan/kaninen kommer att vilja koka. Du måste ha en pann/kamincirk, sen säger du att det finna inget dykrör för att starta pumpen så cirken kommer i gång. Bara göra en eget dykrör ner i pannan och och koppla exspansion på det röret med. Att reglera pumpen med rökgaserna är inte bra, då dessa kommer att avta mot slutet av eldningen och panna/kamin kommer nog att anta en kokpunkt, då det finns mycket glöd och värme kvar.

A
Ja, jag förstod kanske lite bakvänt men tror det är bättre nu. 🙂
Måste understryka att jag är långt ifrån någon expert inom detta ämne, försöker själv förstå hur allt fungerar. Men samtidigt är jag inte helt bakom flötet heller även om det känns så ibland. 😆

Ang. CTC-pannan. Tror nog att det vore bäst att koppla returen längst ner ändå. Kan vara skönt att kunna ladda hela tanken om det behövs. Ser inga fördelar med att ha returen till mitten av tanken. Du kan använda solfångare ändå. Vill du bara värma översta delen med pellets så elda bara en kortare stund, värmen trycks ju in i toppen.

Ang radiatorreturen så vet jag inte riktigt. Förvisso är skillnaden låg som du säger men samtidigt är det bara en mindre mängd vatten som tas från tanken (om den är varm nog), det mesta cirkulerar ju bara i radiatorslingan. Är väldigt nyfiken på vad expertisen har att säga om detta.
Sedan kan man fundera vad du ska ha det kalla bottenvattnet till? Att inte ta returen från botten begränsar hur stor del av tanken du kan använda till elementen. Sätter du den på mitten så har du bara halva tanken att arbeta med. Är själv lite osäker här så motbevisa mig gärna.

Så till sist kaminen. Har du cirkulation till kaminen när du eldar så kommer du ju ladda tanken, det går inte att undvika. Enda sättet att kyla tanken är via radiatorerna. Tror det kan bli risk för för höga temperaturer i tank eller kamin om du bara vill värma huset med konvektion/strålningsvärme och samtidigt ha den kopplad till vattensystemet. Det skulle vara om du har en kamin som tål att koka torrt då, om sådana finns?
Du tjänar ingenting på detta heller. Nej, låt elementslingan gå som vanligt. Det blir inga besparingar av att stänga av och förlita sig på strålningsvärmen från kaminen. Skulle även påstå motsatsen, ackumulatortanken är ju till för att lagra värme för senare bruk och att utjämna variationer i både tillskott och uttag av energi.

A AG A skrev:
Returen till pannan ska tas från nedre delen av tanken. Däremellan ska du ha en laddomat. Från pannan ska, förutom till tankens topp, ett rör gå till laddomaten. Då blandar laddomaten rätt temperatur som ska in i pannan.
Ungefär som jag ritat då förutom att jag använder en laddventil och en separat cirkulationspump i stället för en laddomat som har samma funktion.

Vad skulle jag tjäna på att sätta returen längst ner då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.