6 793 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
Åsikter kring planlösning
Det är lite "hål i huvet" att ha altandörrar i ett sovrum på entrésidan, dessutom pardörrar. Det gör att man måste ha fördraget hela tiden för att folk på gatan inte ska se vad man gör i sovrummet. Gör helt vanliga fönster i båda sovrummen.
Så, nu har jag fått i mig lite kaffe och är redo att bolla lite igen!
Nischen i vardagsrummet hade jag som sagt tagit bort.
Sängen i stora sovrummet hade jag vridit 90°.
Hade gjort en garderobsvägg mellan sovrummet och vardagsrummet.
@Anna_H entrén på detta huset är väl dock på sidan av huset? Dvs infart/gata är på kortsidan där garaget är inritat har jag för mig?
Så dubbeldörrarna ut där är inte mot framsidan
Nischen i vardagsrummet hade jag som sagt tagit bort.
Sängen i stora sovrummet hade jag vridit 90°.
Hade gjort en garderobsvägg mellan sovrummet och vardagsrummet.
@Anna_H entrén på detta huset är väl dock på sidan av huset? Dvs infart/gata är på kortsidan där garaget är inritat har jag för mig?
Så dubbeldörrarna ut där är inte mot framsidan
Det är nog det normala nuförtiden men där jag sitter och tittar ut just nu, i vårt bostadsområde med många hus byggda sent 50-tal, är det många hus som är byggda med entré på sidan av husen, sett från gatan. Våra grannars hus har till och med den enda entrén på baksidan av huset. Undrar varför man byggde på det sättet då?Anna_H skrev:
Vet mängder av hus med den lösningen.
Vanligaste orsaken tror jag är kataloghus som förlagts på långsmala tomter.
Där brukar man vanligtvis ha entrén mot parkeringen som ligger längs med huset
I Danmark är det rätt vanligt bland nybyggen att man förlägger entrén på sidan och har gsrage/carport på gaveln ut mot gatan
Vanligaste orsaken tror jag är kataloghus som förlagts på långsmala tomter.
Där brukar man vanligtvis ha entrén mot parkeringen som ligger längs med huset
I Danmark är det rätt vanligt bland nybyggen att man förlägger entrén på sidan och har gsrage/carport på gaveln ut mot gatan
Klicka här för att svara