Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken sorts grus vid asfaltering? (kanter)

1. Dracula
    Medlem · Stockholm · 670 inlägg

Dracula

Medlem
    Hej,
    NCC var här och asfalterade på brf gårdens uppfart. Man lämnade mini-diken(10 cm djupa/breda) längst kanterna, bra tänkte jag, för där brukar man lägga grus. NCC la aldrig något grus där. Jag sopade gatorna för hand i området, det grus jag fick upp la jag i dessa spår, blev mkt snyggt, dock var jag vid ögonblicket osäker om det fungerar men denna rätt finkorniga sten (?) Kanske grövre grus används? ...syftet är att stötta upp asftalskanten så den inte knäcks lika lätt.

2. J
    Medlem · Västra Götalands län · 361 inlägg

Jan_G

Medlem
    Man brukar använda 0-18 eller mindre för att förstärka asfaltskanterna. Så gör man i alla fall hos de entreprenörer vi haft i vår vägförening.

• Laddar…
  3. Dracula

Dracula

Medlem
    Jag kan se att vi också behöver lägga grus längst fasadens sockel, det finns men behöver bättras på(se bild). Någon som vet vad det är för grus som syns på bilden? Tänker att samma grus bör funka till asfaltskanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-6-2_16-12-58.png

4. A
    Husägare · Billdal · 326 inlägg

ati

Husägare
    Ser ut som makadam 8-16

• Laddar…
  5. Dracula

Dracula

Medlem
    När jag googlar lite så är jag ganska säker på att du har rätt - möjligen 7-10 den mindre sorten - men tror 8-16 är rätt. (8-16 i bilden från google)

6. G-83
    Renoverare · Skåne · 758 inlägg

G-83

Renoverare
    Det ger ingen bra stödkant till asfalten. Där bör du ha nollfraktion med så det går att packa. 0-18 är lämpligt.

7. P
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 435 inlägg

pette

Byggnadsvårdare
    Stödkanter byggs upp på samma sätt som bärlager/förstärkningslagret under asfalten. Men jag undrar om de lämnat ett dike? Stödkanten brukar vara minimum 20 cm utanför asfalt, men det är ju ingenting asfaltkillarna skulle göra ett släpp för. Är det ett dike och du vill "nolla " det på samma höjd som intilliggande material så funkar 8/16 mak alldeles utmärkt//

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.