Hej,
NCC var här och asfalterade på brf gårdens uppfart. Man lämnade mini-diken(10 cm djupa/breda) längst kanterna, bra tänkte jag, för där brukar man lägga grus. NCC la aldrig något grus där. Jag sopade gatorna för hand i området, det grus jag fick upp la jag i dessa spår, blev mkt snyggt, dock var jag vid ögonblicket osäker om det fungerar men denna rätt finkorniga sten (?) Kanske grövre grus används? ...syftet är att stötta upp asftalskanten så den inte knäcks lika lätt.

Man brukar använda 0-18 eller mindre för att förstärka asfaltskanterna. Så gör man i alla fall hos de entreprenörer vi haft i vår vägförening.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Jag kan se att vi också behöver lägga grus längst fasadens sockel, det finns men behöver bättras på(se bild). Någon som vet vad det är för grus som syns på bilden? Tänker att samma grus bör funka till asfaltskanterna.
Grus längst en byggnads sockel med gräs och trottoarkant synlig, nära ett fönster med galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som makadam 8-16

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
A ati skrev:
Ser ut som makadam 8-16
När jag googlar lite så är jag ganska säker på att du har rätt - möjligen 7-10 den mindre sorten - men tror 8-16 är rätt. (8-16 i bilden från google)

• En penna ligger på en hög med grus för att visa storleken, som referens till 8-16 mm sortering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ger ingen bra stödkant till asfalten. Där bör du ha nollfraktion med så det går att packa. 0-18 är lämpligt.

Stödkanter byggs upp på samma sätt som bärlager/förstärkningslagret under asfalten. Men jag undrar om de lämnat ett dike? Stödkanten brukar vara minimum 20 cm utanför asfalt, men det är ju ingenting asfaltkillarna skulle göra ett släpp för. Är det ett dike och du vill "nolla " det på samma höjd som intilliggande material så funkar 8/16 mak alldeles utmärkt//

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.