5 481 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Asfaboard som fuktspärr
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hej, till mitt fritidshus på 25kvm (timmer) så har jag hört att man kan lägga asfaboard som fuktspärr. Stugan kommer att stå på marksten. Med andra ord kommer stugan vara VÄL ventilerad under då den kommer befinna sig ca 20 cm ovan jord. Marken är inte speciellt fuktig.
Finns det något negativt med asfaboarden? Den är ju billig och smidig att hantera. Dock så läste jag på forumet om att man började gå ifrån asfaboarden mer och mer pga mögelrisken. Men med en sådan ventilation som jag ska ha tror jag knappast att detta kan vara ett problem? Jag har sett tre andra stugor som haft sin asfaboard i 15 år... inga mögelspår där!
Hälsningar
Christian
Finns det något negativt med asfaboarden? Den är ju billig och smidig att hantera. Dock så läste jag på forumet om att man började gå ifrån asfaboarden mer och mer pga mögelrisken. Men med en sådan ventilation som jag ska ha tror jag knappast att detta kan vara ett problem? Jag har sett tre andra stugor som haft sin asfaboard i 15 år... inga mögelspår där!
Hälsningar
Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Varför tror du inte att det är någon hit? Tror du min grund kommer göra det problematiskt?Niblund skrev:
Grunden är nu byggd.
Först grävde vi ur så att det lutar nedåt, la dit fiberduk och ett dräneringsrör. Sedan fyllde vi upp med bergspräng (8 flak) och sen la vi en byggplast längst upp + lite grus för att hålla plasten på plats.
/Christian
Var ska du ha asfaboarden?
Den kommer inte vara en fuktspärr på sin höjd ett fuktrög, dock mår den ju inte bra av bli blöt i tid och otid.
De ggr jag använt asfaboard har den i princip använts som en tjock vindpapp, jag skulle inte göra en konstruktion där asfaboarden skulle få bära nån last.
/ATW
Den kommer inte vara en fuktspärr på sin höjd ett fuktrög, dock mår den ju inte bra av bli blöt i tid och otid.
De ggr jag använt asfaboard har den i princip använts som en tjock vindpapp, jag skulle inte göra en konstruktion där asfaboarden skulle få bära nån last.
/ATW
Ni som använt asfalboard för 15 år sedan, hur gick det? Jag funderar också om asfaltboard skulle kunna vara min lösning, men i mitt fall är det ett mycket fuktigt miljö under trallen på takterassen (som sitter på ett plåttak). Det kommer att vara några centimeter mellan plåt och skivan, men det lär vara fuktig där stora delar av året.
Tanken är att asfaltboardet ska bära/skydda cellplasten som ska isolera uterumsgolvet. Jag tänkte egentligen lägga cellplasten direkt på några lister då den väl tål fukt, men sedan kom jag på att odjur kanske upptäcket cellplasten som ett utmärkt material för sitt boende så att jag nu funderar hur jag kan förebygga sådant.
Ett alternativ till asfaltboard skulle kunna vara fibercementplattorna som jag redan köpt in för att lägga ovanpå isoleringen. (Tanken var att de skulle agera som fuktspärr ovanpå bjälklaget. Om de ligger mellan de bärande reglarna kan ju fukt fortfarande ta sig in genom dessa.)
Van mer finns det för knep för att förhindra skadegörelse på min cellplast?
Tanken är att asfaltboardet ska bära/skydda cellplasten som ska isolera uterumsgolvet. Jag tänkte egentligen lägga cellplasten direkt på några lister då den väl tål fukt, men sedan kom jag på att odjur kanske upptäcket cellplasten som ett utmärkt material för sitt boende så att jag nu funderar hur jag kan förebygga sådant.
Ett alternativ till asfaltboard skulle kunna vara fibercementplattorna som jag redan köpt in för att lägga ovanpå isoleringen. (Tanken var att de skulle agera som fuktspärr ovanpå bjälklaget. Om de ligger mellan de bärande reglarna kan ju fukt fortfarande ta sig in genom dessa.)
Van mer finns det för knep för att förhindra skadegörelse på min cellplast?
Klicka här för att svara