Hej, i vårat kök har det lagts nytt golv nån gång och innan vi flyttade in. När jag lyfter ser det ut som på bilden. Dom har rivit ut gammal matta. Förstår inte varför man inte har lagt nya golvet direkt på linolium/plastmattan som låg där.
Men det är en annan historia. Till frågan. Finns det möjlighet att det är asbest i limresterna som är kvar? Luktar lyte skumt, typ gammal jorkällare, när jag lyfter på golvet och underlaget.
Vill alltså ta bort golvet och få ny linoleum inlagd. Vet liksom inte hur jag ska gå vidare. Vill jag ens hålla på och lyfta av det gamla golvet? Vet inte hur det ser ut under i övriga köket.
Huset är byggt 1968.

• IMG_2115.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2116.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2117.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Skicka på analys, gissningar är inte värt mycket.

T Ti Bergström skrev:
Hej, i vårat kök har det lagts nytt golv nån gång och innan vi flyttade in. När jag lyfter ser det ut som på bilden. Dom har rivit ut gammal matta. Förstår inte varför man inte har lagt nya golvet direkt på linolium/plastmattan som låg där.
Men det är en annan historia. Till frågan. Finns det möjlighet att det är asbest i limresterna som är kvar? Luktar lyte skumt, typ gammal jorkällare, när jag lyfter på golvet och underlaget.
Vill alltså ta bort golvet och få ny linoleum inlagd. Vet liksom inte hur jag ska gå vidare. Vill jag ens hålla på och lyfta av det gamla golvet? Vet inte hur det ser ut under i övriga köket.
Huset är byggt 1968.
Jag tror inte det för betumen är svart och det brukar inte vara asbest när det ser ut så där men man kan aldrig vara hundra, testa att elda på lite rester brinner det så är det lugnt.

Luktar det jordkällare så låter det som fukt. Kanske borde kolla uppndet

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Luktar det jordkällare så låter det som fukt. Kanske borde kolla uppndet
Hej, tänkte också fukt först. Föreningen skickade en person att mäta fukthalt men det gav inget utslag.

T Ti Bergström skrev:
Hej, tänkte också fukt först. Föreningen skickade en person att mäta fukthalt men det gav inget utslag.
Det blir alltid lite lukt under gamla mattor på betong men det försvinner.

• Gilla
Ti Bergström
  • Laddar…
Düsseldorff
Asbest luktar ingenting i sig. Svartlim luktar ingenting i torrt tillstånd men om det blir fuktigt luktar det illa, inte jordkällare dock, mer kemiskt.

• Gilla
Ti Bergström
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.