Har ett hus från 20-talet med gamla rör i källaren. När vi köpte huset ifjol tänkte vi inte på att det kan finnas asbest i rörisoleringen. För ca 15 år sedan har man gjort åtgärder i källaren bla installation av bergvärme. På källarrören finns hål i isoleringen.Dels i böjar och dels på raka stråk. Eftersom vi använder utrymmet som tvättstuga och hänger vår tvätt där så är jag bekymrad om det är så att det finns asbest som dammar från den "öppna" isoleringen. Funderar på att lämna in ett prov för analys för att vara på den säkra sidan, men egentligen vill jag klä in rören/ laga isoleringen så att den inte är "öppen". Min fråga är då: vilket isoleringsmaterial man skall använda som sluter så tätt att man kan vara säker på att ev asbest inte kommer ut i utrymmet?
Jag har ett liknande problem i vårt hus, gammal rörisolering, delvis exponerad i källaren som vi använder som tvättstuga. Okänt om det är asbest i isoleringen eller inte men huset är byggt 1950 så risken finns ju definitivt.
Hur gick du vidare? Vågar man tejpa ihop rören eller riskerar man bara att frigöra eventuell asbest då tro.
Hur gick du vidare? Vågar man tejpa ihop rören eller riskerar man bara att frigöra eventuell asbest då tro.
Jag kan inte avgöra om det är asbest eller ej.
Men även om det är asbest så är det helt ofarligt att det ser ut som det gör. Vill man tejpa över defekter och skarvar är även det ofarligt.
Det är lite som att vara orolig för att grannen i huset bredvid röker eftersom det ibland går att urskilja röklukt och alla vet ju att passiv rökning är farligt...
Men även om det är asbest så är det helt ofarligt att det ser ut som det gör. Vill man tejpa över defekter och skarvar är även det ofarligt.
Det är lite som att vara orolig för att grannen i huset bredvid röker eftersom det ibland går att urskilja röklukt och alla vet ju att passiv rökning är farligt...
Firman som installerade min värmepump sa att asbesten brukar sitta just i böjarna. Och den frigörs när man river den, inte annars. Vet inte om det stämmer. Men vi har det likadant i vår tvättstuga som på TS bilder så lite fundersam är man...
I mitt fall har vi flera olika typer av rör och lindningar (verkar vara olika tidsperioder), då bör man ju ta prov på alla typerna för att vara säker.
Eftersom det även verkar vara så att asbest ofta sitter i böjarna (vad jag har läst här) ska man ju i så fall klippa upp böjarna och ta en representativ bit på 3x3 till 5x5 cm, jag hade helst velat undvika att börja klippa i isoleringen öht.
Som jag ser det så är mina val:
1) Ta asbestprov på alla typer av rör.
2) Varsamt tejpa ihop och försöka försegla alla rör (eller iaf böjarna).
3) Ta in riktig asbestsanerare som tar bort all isolering och städar upp efter sig.
4) Kapa ner rören utanför isoleringen, plocka ner och ersätta med nya rör.
Nr 4 låter ju lite drastiskt, men det kanske inte blir så mycket dyrare än en sanering, vad vet jag.
Eftersom det även verkar vara så att asbest ofta sitter i böjarna (vad jag har läst här) ska man ju i så fall klippa upp böjarna och ta en representativ bit på 3x3 till 5x5 cm, jag hade helst velat undvika att börja klippa i isoleringen öht.
Som jag ser det så är mina val:
1) Ta asbestprov på alla typer av rör.
2) Varsamt tejpa ihop och försöka försegla alla rör (eller iaf böjarna).
3) Ta in riktig asbestsanerare som tar bort all isolering och städar upp efter sig.
4) Kapa ner rören utanför isoleringen, plocka ner och ersätta med nya rör.
Nr 4 låter ju lite drastiskt, men det kanske inte blir så mycket dyrare än en sanering, vad vet jag.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det händer ju inte så mycket så länge man inte börjar skada isoleringen. Det ser å andra sidan inte så fräscht ut med dammig gasväv. Det finns höljen i grå plast som man kan klä in isoleringen med. Det ser fräschare ut och är avtorkningsbart. Jag ser inte hur det ser ut för övrigt, men om allt är felfritt i övrigt kanske det är bättre att vänta tills det är dags att göra ingrepp i värmesystemet och då fundera på att byta rören? Det är ju gamla järnrör som (även om de håller mycket länge) förr eller senare kommer att vara uttjänta.
Klicka här för att svara