P
Jag är riktigt nojig just nu och undrar därför om någon lämnat in prover för asbetsanalys på puts/murbruk från ett gammalt hus och det faktiskt varit positivt på asbest?

Huset vi bor i är helt nyrenoverat men byggt på 50-60 talet. Snickarna har dumpat puts från en vägg, ute på gräsmattan som jag nu stått och försökt skopa upp.

Det är ju typ omöjligt att få bort allt, och om det nu är asbest, hur gör man då? Ligger dammet då och släpper ifrån sig fibrer i all oändlighet?

Så, har någon tagit prover på puts och fått positivt resultat på asbest?

• Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Jag med mina föräldrar har med varsin stålborste slipat rent en strukturerad putsad vägg(väggar) i ett sovrum. Detta för att få bort tapetlim, inför bredspackling. Helt onödigt jobb vi gjorde, kunde ha spacklat på skiten direkt. Läste nyligen att man funnit asbest även i putsade innerväggar. Fy fan alltså. Undrar om vi alla andats in detta, utan masker. Det dammade inte direkt utan putsrester åkte ner mot golvet, men sen det osynliga asbesten vet man ju aldrig. Huset från 1950. Har även för 25 år sedan med en kofot skrapat rent två rum med svartlim på golvet, som fanns under plastmattor. Högst troligen asbest i dessa också. Jag har troligen dragit i mig en hel del.

Jag tror få kommer kommentera o veta, eftersom detta med asbest i väggputs är en ny upptäckt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.