Hej, asbest i puts har ju inte varit uppmärksammat mer än i några månader, så här kommer lite info från ett konstaterat fall 😷

Jag knackade ner lite fuktig puts inomhus i vår källare, rummet är en tillbyggnad från 1971 och har inte renoverats sedan dess. Bakom putsen var en tjock svart massa, jag blev lite fundersam efter en stund och tog en paus och skickade in en bit för analys. De ringde snabbt och sa att det svarta var lugnt, men att den vita putsen innehåller höga doser asbest. Analysföretaget sa att de länge har vetat om att det kan finnas asbest i puts, men att det först nu har börjat snackas om det. Rätt obehagligt att det är så okänt i och med att puts dammar en hel del…

En erfarenhet från mina väggar är att putsen inte riktigt betedde sig som den puts jag har stött på tidigare. Putslagret var tunnare än vad vanlig puts brukar vara, och den lossnade mer i små tunna flak än vanlig puts. Asbest har ju armerande egenskaper så det är väl rimligt.

Kanske hjälper någon!

• Vägg i källare med vit puts och svart massa bakom, vissa delar av putsen har lossnat och visar den svarta massan, potentiellt asbestinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg med nerknackad puts, några mörka fläckar och synlig golvkant, eventuellt asbest i den vita putsen, enligt inlägg om analysresultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
S Sofia1 skrev:
Hej, asbest i puts har ju inte varit uppmärksammat mer än i några månader, så här kommer lite info från ett konstaterat fall 😷

Jag knackade ner lite fuktig puts inomhus i vår källare, rummet är en tillbyggnad från 1971 och har inte renoverats sedan dess. Bakom putsen var en tjock svart massa, jag blev lite fundersam efter en stund och tog en paus och skickade in en bit för analys. De ringde snabbt och sa att det svarta var lugnt, men att den vita putsen innehåller höga doser asbest. Analysföretaget sa att de länge har vetat om att det kan finnas asbest i puts, men att det först nu har börjat snackas om det. Rätt obehagligt att det är så okänt i och med att puts dammar en hel del…

En erfarenhet från mina väggar är att putsen inte riktigt betedde sig som den puts jag har stött på tidigare. Putslagret var tunnare än vad vanlig puts brukar vara, och den lossnade mer i små tunna flak än vanlig puts. Asbest har ju armerande egenskaper så det är väl rimligt.

Kanske hjälper någon!
Hur stor bit skickade du in?

S Sebastian Lindberg skrev:
Hur stor bit skickade du in?
Biten var väl som en femkrona typ!

S Sofia1 skrev:
Biten var väl som en femkrona typ!
Ok! Fasiken, hur stor är en femkrona i dagens läge. Var det en modern femkrona 😅

23,75 mm stort är det mynt vi kallar femkrona idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.