Hej!
Ska lägga plastmatta på en trappa och finns idag en linoleum från 1970. Kan den innehålla asbest?

• Upprullad linoleummatta från 1970-talet i en trappa, visar gammal struktur och textur i fråga om asbestinnehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som PVC-matta med något fibermaterial på baksidan. Inget tyder på att där finns asbest i mattan.
Asbestämnet är väldigt uppskruvat, det är inte radioaktivt Plutonium vi talar om.
Använd en mask och våttorka om du känner dig orolig.

• Gilla
Memmo och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser ut som PVC-matta med något fibermaterial på baksidan. Inget tyder på att där finns asbest i mattan.
Asbestämnet är väldigt uppskruvat, det är inte radioaktivt Plutonium vi talar om.
Använd en mask och våttorka om du känner dig orolig.
I gamla beskrivningar det står att det är linoleum. Limmet är genomskinlig och som har läst svarta limmet kan innehålla asbest.

• Rulle av linoleumgolv inuti en svart sopsäck, med närbild på materialets struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Juteväven är ju typisk botten för linoleum. De enda fall jag har sett i forumet om linoleummattor med asbest har varit när mattan har innehållit ett vitt pappersliknande skikt. Mattan är troligen limmad med någon sorts kontaktlim.

• Gilla
Memmo
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Juteväven är ju typisk botten för linoleum. De enda fall jag har sett i forumet om linoleummattor med asbest har varit när mattan har innehållit ett vitt pappersliknande skikt. Mattan är troligen limmad med någon sorts kontaktlim
BirgitS BirgitS skrev:
Juteväven är ju typisk botten för linoleum. De enda fall jag har sett i forumet om linoleummattor med asbest har varit när mattan har innehållit ett vitt pappersliknande skikt. Mattan är troligen limmad med någon sorts kontaktlim.
I så fall är risken att den innehåller asbest liten?

BirgitS
Ja

• Gilla
Memmo
  • Laddar…
Fråga tidigare ägare. Vår trappa har ett brunsvart lim men visade sig vara kontaktlim.

Dial_595 Dial_595 skrev:
Fråga tidigare ägare. Vår trappa har ett brunsvart lim men visade sig vara kontaktlim.
Frågade, men han visste inte vad kan innehålla. Har du gjort asbest analys?

M Memmo skrev:
Frågade, men han visste inte vad kan innehålla. Har du gjort asbest analys?
Näe. Vid arbete i en trappa som är en rätt liten yta och om man plastat in ordentligt samt använder ansiktsmask (vilket du alltid ska göra) tror jag hälsorisken är väldigt liten. Risken består ju främst i långvarig exponering i vilket fall. Större ytor tex golv hade jag inte rört, däremot kan man lugnt lägga nytt ovanpå.

• Gilla
Memmo
  • Laddar…
Men att göra materialanalys är aldrig fel!

Minns hur vi i skolan och på teckningen fick bruna linoleumplattor där vi sedan skar ut mönster och bilder i den mjuka plattan.
Därefter infärgning och bilden kunde överföras till papper.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Just det i mitt fall uppgavs också att mattan lagts för 35 år sedan, och då var vi inne på mitten/slutet 80-tal så utgick därmed från att det inte rörde sig om asbest eftersom det förbjöds -82, även om det kan förekomma även efter. Kan förekomma i andra material i äldre bostäder också, så inte osannolikt att du kan utsättas vid annan renovering, men det är dammet som är hälsorisken.

Jag skulle ta ett materialprov och skicka på analys. Det förekom asbest i liknande mattor även om den där ser ut att kanske kunna vara asbestfri.

Det där är såvitt jag kan se en PVC-matta på jutebotten. Inte linoleum. Det förekom asbest som utdrygning i PVC-plasten.
Liknande mattor med gråaktig luden botten har hela bottnen av asbestfilt.

Genomskinligt lim är vanligen asbestfritt kontaktlim men jag kan inte garantera det.

• Gilla
Dial_595
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
juteväv användes på tidiga plastmattor som i TS fall, däremot kan det limmas med asbest men då är det svart
linolium har aldrig ett mellanlag utan limmas direkt

E etompau skrev:
Minns hur vi i skolan och på teckningen fick bruna linoleumplattor där vi sedan skar ut mönster och bilder i den mjuka plattan.
Därefter infärgning och bilden kunde överföras till papper.
det var tider det

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.