16 156 läst ·
74 svar
16k läst
74 svar
asbest i limmet gammal plastmatta
näsan vänjer sig ju snabbtT tank77 skrev:Som sagt, lukten kommer att försvinna efter att limmet är borttaget och sedan kanske det dröjer någon dag till innan lukten har försvunnit helt. Sedan när man har lagt på ett annat golv eller ytskikt så kommer lukten garanterat att försvinna.
Nu är iofs vissa människor mer känsliga för lukter. Tex ibland när jag tätskiktar badrum så kan limmet/gummit man fäster tätduken med lukta lite skarpt typ som ammoniak enligt kunder men själv så märker jag knappt av det då jag jobbar så ofta med den produkten.
Men kan det va hälsovådliga ångor som ännu mer släpps ut i luften vid slipning. Ftalater osv.
Vet inte vad de hade i limmet 1991 även om det inte är asbest.
Luktar starkt ute i hallen och in lilla sonens sovrum som ligger bredvid
Nej, givetvis inte, förstår inte varför vissa människor är rädda för allting eller i alla fall överdriver allt till sin spets.
Hade jag tänkt så skulle jag varit död för länge sedan med alla produkter jag har jobbat med som luktar starkt
Hade jag tänkt så skulle jag varit död för länge sedan med alla produkter jag har jobbat med som luktar starkt
tänker så därför att det luktar fränt starkt och jag får ont i huvudet av lukten och limmet är från 90-91 då inte farliga beståndsdelar i lim förbjudits än som det är förbjudet idag.T tank77 skrev:
Och jag har små barn
Då är det väll bättre att du sätter igång och åtgärdar det istället för att sitta och skriva här tänker jag?
Om du är rädd, så hyr du en friskluftsmask, en dammfälla som du kan koppla till ett kolfilter som du också hyr, köper en skyddsoverall och ett par handskar. Sen sätter du plast över dörröppningen, hänger på en plastläpp och sätter kolfiltret utanför rummet och behåller dammfällan i rummet. Hyr en riktig byggdammsugare och kopplar på betongslippen och sätter igång.
Så slipper ditt barn att sova i ångor som du misstänker kan vara skadliga.
Sålänge du inte gör något åt det, så kommer ju knappast problemet att försvinna.
Om du är rädd, så hyr du en friskluftsmask, en dammfälla som du kan koppla till ett kolfilter som du också hyr, köper en skyddsoverall och ett par handskar. Sen sätter du plast över dörröppningen, hänger på en plastläpp och sätter kolfiltret utanför rummet och behåller dammfällan i rummet. Hyr en riktig byggdammsugare och kopplar på betongslippen och sätter igång.
Sålänge du inte gör något åt det, så kommer ju knappast problemet att försvinna.
Vad är en dammfälla för något. ? kan man inte få ut dammet genom fönstret på nåt vis.Ohchips skrev:
Då är det väll bättre att du sätter igång och åtgärdar det istället för att sitta och skriva här tänker jag?
Vi har redan använt vår egen byggdammsugare och dammsugit upp skräpet när plastmattan revs upp.
så den är isåfall redan kontaminerad. sitter ett utbyrtbart filter i
Så du tänker att något som du misstänker kan vara hälsofarligt, det ska du ventilera ut till grannar, djur och natur? Jag låtsas att jag inte läste det där.M musikhelle skrev:
En dammfälla är en stoftavskiljare. Googla så ser du. Den suger in skadligt damm och partiklarna fastnar i ett filter, som man sedan dammsuger av. Dammfri luft kommer ut på baksidan, dock kan giftiga gaser pasera. Då finns dammfälla med anslutningsrör på baksidan, där man kan ansluta en slang, som kopplas vidare till ett kolfilter som filtrerar gasen också. Då får du ut ren oskadlig luft utanför arbetsområdet.
Alltså vi bor i ett hus. En bra bit till nästa granne. det är väl inte farligt om det vädras ut i luftenOhchips skrev:
Så du tänker att något som du misstänker kan vara hälsofarligt, det ska du ventilera ut till grannar, djur och natur? Jag låtsas att jag inte läste det där.
En dammfälla är en stoftavskiljare. Googla så ser du. Den suger in skadligt damm och partiklarna fastnar i ett filter, som man sedan dammsuger av. Dammfri luft kommer ut på baksidan, dock kan giftiga gaser pasera. Då finns dammfälla med anslutningsrör på baksidan, där man kan ansluta en slang, som kopplas vidare till ett kolfilter som filtrerar gasen också. Då får du ut ren oskadlig luft utanför arbetsområdet.
Jag vet inte hur damm efter limmrester påverkar miljön, men jag hade undvikit det oavsett. Kanske för att jag är föredetta sanerare som jag tänker så, men det skadar ju inte att använda utrustning som samlar upp det, även om det kanske inte är farligt. Men det är ju jag det.M musikhelle skrev:
Men om du är sanerade vad tror du då det är som luktar i limmet?Ohchips skrev:
Har det hänt nån kemisk reaktion och är det isåfall hälsovådligt att inandas?
Det var det jag försökte få reda på här.
en golvläggare kommer hit på måndag och ska titta på golvet.
Och också ge offert på att limma dit en ny matta
Ska låta fönstret stå öppet tills dess (om det inte regnar)
Det finns olika områden inom sanering. Jag var specialicerad på asbest och pcb. Sanerade även bly några ggr. Då gammal brandfog innehöll alla dom 3.M musikhelle skrev:Men om du är sanerade vad tror du då det är som luktar i limmet?
Har det hänt nån kemisk reaktion och är det isåfall hälsovådligt att inandas?
Det var det jag försökte få reda på här.
en golvläggare kommer hit på måndag och ska titta på golvet.
Och också ge offert på att limma dit en ny matta
Ska låta fönstret stå öppet tills dess (om det inte regnar)
Men om du får ont i huvudet utav det, så kan det knappast vara nyttigt, om än kanske ofarligt, men inte nyttigt.
då lär väl du också säga att det inte kan vara asbest i limmet eller mattan när det är från 91.Ohchips skrev:
Grått lim. Se bilderna
det onda huvudet kan också vara en annalkande förkylning. Har ont i halsen nuOhchips skrev:
Klicka här för att svara