Rev ett gammalt golv ner till plattan i ett litet kök. Kan detta vara asbest eller rekommenderar ni att skicka en bit på prov?

• Slitet betonggolv med skador och sprickor nära en metallstruktur och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du göra med golvet?

Ska lägga nytt golv över. Men de e ju lite ojämnt så hade helst tagit bort de där

Flytspackla och lägg sedan det nya golvet.

• Gilla
whak
  • Laddar…
Ser ut som lumppapp men kan ju fortfarande vara asbest i limmet. Jag hade liknande det innehöll inte asbest men för att veta säkert så får du låta analysera det.

namnbyte
P pjkw skrev:
Ser ut som lumppapp men kan ju fortfarande vara asbest i limmet. Jag hade liknande det innehöll inte asbest men för att veta säkert så får du låta analysera det.
Kan vara asbest i pappen också om jag inte missminner mig helt

Ser ju ut att vara svart suspekt lim under själva lumppappen. Då ringer lite varningsklockor. Asbest förekom också i ljusare typ kontaktlim. Relativt bunden i materialet oavsett. Lumppappen i sig tror jag mycket osannolikt haft asbest i sig. Består som namnet antyder av pressad lump - används för att motverka knarr och avjämning av underlag.

Desto mer intressant är hur golvmattan såg ut som du rev? Finns många mattor med asbest i som beståndsdel eller som asbestkartong underst som förstärkning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.