128 088 läst ·
660 svar
128k läst
660 svar
Ärver vårat halvsyskon en tredjedel av pappas bostadsrätt?
Hur kan du säga att underhållsbidrag inte är ett bidrag?A Abies koreana skrev:Fel, fel, fel..
Om du nu vill driva denna fråga in absurdum så bör du åtminstone vara ärlig och inte ta i så mycket du orkar för att få ensamstående föräldrar att framstå som bidragssnyltare.
Inga ensamstående föräldrar får bidrag, det är barnet som uppbär underhållsstöd som för närvarande uppgår till 1573 kr /månad till dess barnet fyller 11 år. Därefter höjs det något tills barnet fyller 18 år. Vid studier kan barnet själv söka underhållsstöd tills fyllda 20 år. Barnbidrag får alla barn i Sverige.
Detta stöd ingår i det svenska välfärdssystemet där tanken är att barn till en ensamstående förälder, där ena föräldern vägrar eller saknar möjlighet att betala inte skall växa upp under ekonomiska förhållanden som extremt avviker från övriga familjer. Bidraget för barnet avses kompensera den frånvarande förälderns försörjningsansvar och där boendeföräldern betalar den andra delen. Har du problem med det får du gärna förklara varför barn till ensamstående föräldrar även skall drabbas av fattigdom, det är tufft att växa upp i en familj där mamma eller pappa saknas, oavsett orsak.
Vill du driva frågan om laglottens vara eller inte vara får du engagera dig politiskt och arbeta för det du tror är rätt.
Svara då på detta argument ,,, där föräldrar bor ihop , då kommer barnet inte få underhållsbidrag även om deras gemensamma inkomst är lägre än den ensamståendeförälder som befruktat sitt ägg i Danmark, men för att denna kvinna gjort valet att bara vara ensamvårdnadshavare och förälder så får hon då "rätt" till mer pengar i bidrag än föräldrar som bor ihop och har lägre inkomst ,
Så underhållsbidrag är ett extra bidrag !
Bägge lösningarna som den valda ensamstående och familjen har "även rätt" till barnbidrag som är ett annat bidrag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Du får ett bidraget, för att du har barn, men eftersom barnet är omyndigt så är bidraget till för att försörja familjen, finns inga skyldigheter att spara eller låta barnet få pengarna tillgodosedda.A Abies koreana skrev:
Utan bidraget är till förälder och barnet, där då den egenvalda ensamstående föräldern får mer i bidrag än den vanliga familjen. även om den vanliga familjen har sämre förutsättningar ekonomiskt.
Redigerat:
Diskussionen om ägg och spermier och surrogat hjälper inte TS, men det är en del felaktigheter.
Om jag är gift med min fru är jag per automatik juridiskt pappa till de barn hon föder. Vill jag inte vara pappa får jag ta strid för det, oavsett om det är insemination eller jultomten eller brevbäraren som hälsat på i sängkammaren.
Om jag inte är gift är det tvärtom så att jag ska godkänna faderskapet till min sambos, flickväns eller kks barn.
Äggdonation se ovan två scenarion, men där är det svårt att skingra sig som pappa då hela processen är väldokumenterad.
Surrogatmamma är ett specialfall. Den som bär på och föder barnet ses juridiskt som mamma. Mannen är pappa och barnet kommer in i familjen (och Sverige, då detta oftast sker utomlands) via pappan.
IVF är egna ägg och spermier så det är inget speciellt juridiskt.
Adoption är ingen biologisk förälder, men blir juridiska föräldrar.
Allt detta är både dyra och långa procedurer så dessa föräldrar torde ha tillräckliga medel att försörja sina och tillräckligt intresse av dem för att ta hand om dem under uppväxten. Ärver gör de också i slutändan.
Korrigera gärna om jag fått något om bakfoten.
Om jag är gift med min fru är jag per automatik juridiskt pappa till de barn hon föder. Vill jag inte vara pappa får jag ta strid för det, oavsett om det är insemination eller jultomten eller brevbäraren som hälsat på i sängkammaren.
Om jag inte är gift är det tvärtom så att jag ska godkänna faderskapet till min sambos, flickväns eller kks barn.
Äggdonation se ovan två scenarion, men där är det svårt att skingra sig som pappa då hela processen är väldokumenterad.
Surrogatmamma är ett specialfall. Den som bär på och föder barnet ses juridiskt som mamma. Mannen är pappa och barnet kommer in i familjen (och Sverige, då detta oftast sker utomlands) via pappan.
Allt detta är både dyra och långa procedurer så dessa föräldrar torde ha tillräckliga medel att försörja sina och tillräckligt intresse av dem för att ta hand om dem under uppväxten. Ärver gör de också i slutändan.
Detta underhållsstöd får även den befruktade mamman även om hon levt från start med en man som tar hand om barnen som en vanlig pappa , där han delar hyran, mat , kläder samtliga utgifter familjen har även om dom har gemensam ekonomi.P Pin skrev:
Så ja detta är ett bidrag som går åt fel håll.
I Sverige finns en grupp som fått reda på att dom inte är far tillbarnet , av dessa dna testade personer framkom att ca 5% av männen var inte far till barnet, så ja deras arvsrätt hävdes.P Pin skrev:Diskussionen om ägg och spermier och surrogat hjälper inte TS, men det är en del felaktigheter.
Min halv farbror fick veta det när hans (vad han trodde) far dog. Ingen hade berättat det på 60 år, det fanns papper på vem som var hans far, men de hade ingen visat.T Takläggare skrev:
Han blev arvlös. 2 särkullsbarn fick allt.
Men samtidigt kan man utnyttja systemet , kanske paret inte kan få barn på naturligt sätt där pappan spermie inte fungerar , men dom älskar varandra vill leva med en familj , mamman vill föda barn. Men pappan vill inte ha några skyldigheter gentemot barnet för att han vet att han är steril .Karlia skrev:
Där mamman far till Danmark , blir befruktad , på så sätt får dom extra bidrag från staten i form av underhållsbidrag på 500 tusen kronor ifall barnet får förlängt underhållsbidrag , dessa pengar är skattefria och räknas inte som inkomst. Men som ett plåster på såret för att pappan ska fostra barnet som sitt eget får han då dessa pengar.
Jag bara påvisar att det behöver inte vara fel eller straffbart att tämja på gränserna , vare sig det är i hur ett barn blir till o föds, till en person dör och vill styra sitt arv, funkar nu från bägge håll i livet . där jag presenterat hur man kan gå tillväga utan att bli straffad för sin handlingar.Karlia skrev: