5 194 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
ARN till Bauhaus: Ta bort den spruckna bänkskivan och installera en ny
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Bauhaus i Järfälla har fått bakläxa av ARN efter att konsument bett nämden pröva hennes tvist om en bänkskiva i ek med den stora byggvaruhandeln.
Du kan läsa artikeln här: ARN till Bauhaus: Ta bort den spruckna bänkskivan och installera en ny
Du kan läsa artikeln här: ARN till Bauhaus: Ta bort den spruckna bänkskivan och installera en ny
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Ja, kompenserar de inte kunden så hamnar de här till slut: https://www.byggahus.se/svartalistan/?text=bauhaus&kategori=bostad
Ser nu att just Bauhaus i Järfälla har tre (!) olika ärenden där de inte kompenserat kunden, trots att denna fick rätt hos ARN.
Ser nu att just Bauhaus i Järfälla har tre (!) olika ärenden där de inte kompenserat kunden, trots att denna fick rätt hos ARN.
Intressant läsning!
Själv köpte jag för ett par år sen tre stycken av nedan bänkskivor från "det andra" stora, orangea konsument-byggvaruhuset (Hornbach för de som inte förstod vinken).
Dessa skivor är uttryckligen gjorda för kök samt i A/B-kvalité, men med samma resultat - sprickor efter en kort tid.
De sprickor som uppstått är dels på ställen där ingen vätska förekommit alls, både mitt på skivan men även i ändarna mellan limningen av stavarna.
Men framförallt har det där det blivit lite fukt under en tid (ibland bara över natten men även upp till ett par dagar), t.ex. under en blomkruka som det visade sig utsöndrade fukt på undersidan, där jag ställer skärbrädor efter de kommit ut ur diskmaskinen (efter de torkat inne i maskinen men haft någon/några droppar kvar på sig) samt runt diskbänken (vilket efter en tid jag hade förväntat mig, men då snarare år inte efter bara några månader).
Jag har varit i kontakt med både byggvaruhuset samt generalagenten för dessa skivor (då Hornbach inte vill ta ansvar utan hänvisar till dem).
Men inget gehör från någon av dem. Deras inställning var (förstås!) att det var jag som hanterat skivorna fel (jag är mycket intresserad av hur jag orsakat att limningen mellan stavarna släppt 😂).
Till saken hör att flera av skribenterna av recensioner på dessa skivor uttalat samma sak.
För övrigt noterar jag nu att Hornbach skriver att det finns fyra recensioner men att när man klickar för att se dessa de inte längre finns tillgängliga.
Förvisso syns det att de har 2 av 5 i betyg, men själva recensionerna är borttagna - snyggt jobbat Hornbach att dölja dåliga recensioner! 😮
Bland annat hade en av dem där skrivit att de likt jag varit extra försiktig (just pga. att flera påtalat att det är ett problem med sprickor) oljat in dem enligt de intervall som nämns i installationsanvisningen mm.
Nu kan man tycka att jag borde förstått att inte köpa dessa skivor då så pass många rapporterat om att de är av dålig kvalité. Men, jag utgick lite från att "de andra" inte varit tillräckligt noggranna och att det skulle lösa sig om jag bara var extra noggrann med montage och periodvis inoljning.
Men - det visade sig ganska snart att så inte var fallet utan att skivorna de facto är av dålig kvalité alt. inte gjorda för att användas, speciellt inte i kök, badrum och/eller tvättstuga.
Utan det slutade med att (även) jag gav upp och får leva med dessa sprickor.
Trist då de är relativt kostsamma skivor och det förtar mycket av upplevelsen av ett nytt fint kök.
Kontentan blir att jag aldrig mer kommer köpa rena träskivor till kök igen (även om det som sagt står att det skall fungera).
PS. Normalt sett gillar och föredrar jag Hornbach före Bauhaus. Men i detta fall lämnar de definitivt mer att önska!
För övrigt gör bilden inte skivorna någon som helst rättvisa då de i verkligheten är mörkt bruna, på gränsen till svarta. Vilket iofs. är en fördel. 😉
Själv köpte jag för ett par år sen tre stycken av nedan bänkskivor från "det andra" stora, orangea konsument-byggvaruhuset (Hornbach för de som inte förstod vinken).
Dessa skivor är uttryckligen gjorda för kök samt i A/B-kvalité, men med samma resultat - sprickor efter en kort tid.
De sprickor som uppstått är dels på ställen där ingen vätska förekommit alls, både mitt på skivan men även i ändarna mellan limningen av stavarna.
Men framförallt har det där det blivit lite fukt under en tid (ibland bara över natten men även upp till ett par dagar), t.ex. under en blomkruka som det visade sig utsöndrade fukt på undersidan, där jag ställer skärbrädor efter de kommit ut ur diskmaskinen (efter de torkat inne i maskinen men haft någon/några droppar kvar på sig) samt runt diskbänken (vilket efter en tid jag hade förväntat mig, men då snarare år inte efter bara några månader).
Jag har varit i kontakt med både byggvaruhuset samt generalagenten för dessa skivor (då Hornbach inte vill ta ansvar utan hänvisar till dem).
Men inget gehör från någon av dem. Deras inställning var (förstås!) att det var jag som hanterat skivorna fel (jag är mycket intresserad av hur jag orsakat att limningen mellan stavarna släppt 😂).
Till saken hör att flera av skribenterna av recensioner på dessa skivor uttalat samma sak.
För övrigt noterar jag nu att Hornbach skriver att det finns fyra recensioner men att när man klickar för att se dessa de inte längre finns tillgängliga.
Förvisso syns det att de har 2 av 5 i betyg, men själva recensionerna är borttagna - snyggt jobbat Hornbach att dölja dåliga recensioner! 😮
Bland annat hade en av dem där skrivit att de likt jag varit extra försiktig (just pga. att flera påtalat att det är ett problem med sprickor) oljat in dem enligt de intervall som nämns i installationsanvisningen mm.
Nu kan man tycka att jag borde förstått att inte köpa dessa skivor då så pass många rapporterat om att de är av dålig kvalité. Men, jag utgick lite från att "de andra" inte varit tillräckligt noggranna och att det skulle lösa sig om jag bara var extra noggrann med montage och periodvis inoljning.
Men - det visade sig ganska snart att så inte var fallet utan att skivorna de facto är av dålig kvalité alt. inte gjorda för att användas, speciellt inte i kök, badrum och/eller tvättstuga.
Utan det slutade med att (även) jag gav upp och får leva med dessa sprickor.
Trist då de är relativt kostsamma skivor och det förtar mycket av upplevelsen av ett nytt fint kök.
Kontentan blir att jag aldrig mer kommer köpa rena träskivor till kök igen (även om det som sagt står att det skall fungera).
PS. Normalt sett gillar och föredrar jag Hornbach före Bauhaus. Men i detta fall lämnar de definitivt mer att önska!
För övrigt gör bilden inte skivorna någon som helst rättvisa då de i verkligheten är mörkt bruna, på gränsen till svarta. Vilket iofs. är en fördel. 😉
Redigerat:
Kan man inte lämna ett sifferbetyg utan att skriva en text då? Annars kan man ju tänka sig att texter som innehåller ovårdat språk eller personuppgifter döljs medan siffran ligger kvar.U Uppner skrev:
Det finns flera sidor där antalet lämnade poäng inte matchar antalet visade texter i alla fall.
Det kan man absolut!Unikt namn skrev:
Men i det här fallet vet jag att de tidigare visat det faktiska betyg MED text.
Som jag tidigare nämnde läste jag dem vid köpet av bänkskivorna för ca. 2 år sen.
De hade då legat uppe under ganska lång tid (enl. datummärkningen på betygen).
När jag nu går in och tittar på ca. 20 andra varor som har betyg (bl.a. en färg med 117 st betyg) är det ingen som de visar text på.
Dvs. jag misstänker att Hornbach medvetet har blockerat textdelen och numera endast visar det faktiska betyget.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Jag har flyttat en sidodiskussion om förtal mot företag till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-ett-foeretag-foertalas.536069/
/Moderator
/Moderator
Jag menar inte att försvara Hornbach men det kan vara andra faktorer som gjort att omdömenas text försvunnit. Det kan vara ändrade regler av leverantören för omdömena(det är ett tredje-parts system har jag för mig), GDPR, mm…U Uppner skrev:Det kan man absolut!
Men i det här fallet vet jag att de tidigare visat det faktiska betyg MED text.
Som jag tidigare nämnde läste jag dem vid köpet av bänkskivorna för ca. 2 år sen.
De hade då legat uppe under ganska lång tid (enl. datummärkningen på betygen).
När jag nu går in och tittar på ca. 20 andra varor som har betyg (bl.a. en färg med 117 st betyg) är det ingen som de visar text på.
Dvs. jag misstänker att Hornbach medvetet har blockerat textdelen och numera endast visar det faktiska betyget.
Är det dock så att de har tagit bort texten pga innehållet är det något som borde uppmärksammas för det är riktigt dåligt uppförande!
Om det skulle finnas generella regler likt GDPR etc. borde rimligtvis även Bauhaus ha dessa avstängda.L Lovan83 skrev:Jag menar inte att försvara Hornbach men det kan vara andra faktorer som gjort att omdömenas text försvunnit. Det kan vara ändrade regler av leverantören för omdömena(det är ett tredje-parts system har jag för mig), GDPR, mm…
Är det dock så att de har tagit bort texten pga innehållet är det något som borde uppmärksammas för det är riktigt dåligt uppförande!
Om leverantörer eller butikerna själva stänger av textfunktionen bör det ses som ett försök att dölja innehållet i texten bakom ett betyg (vilket egentligen ofta är mer intressant än själva betyget).
Skulle tro att abuse, förtal, rasism osv. inte är ett stort problem på ett byggvaruhus hemsida.
Och om så är fallet bör de ha en moderator som sköter detta istället för att stänga av funktionen helt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur måla insidan av glasskiosk till barn? Måla alla sidor av bräda?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur hade ni löst plintarna till bärlinan?
Grund & Markarbeten -
Finns det snickerifirma i Göteborg som kan tillverka en stjärna i trä?
Möbelsnickeri -
Fräscha till dörr - hur få bort spårning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur öppnar jag panelen till spolknapparna? Ifö vägghängd toalett
Badrum


