Jag tycker det hela låter bakvänt mot hur jag trodde saker fungerade....
Puustelli ska här alltså bevisa att det INTE var ett ursprungligt fel... kunde inte ge bevis så kunde hade rätt.

Trodde det var tvärtom att kunden ska bevisa att det var ett ursprungligt fel...

MultiMan
L larka742 skrev:
Jag tycker det hela låter bakvänt mot hur jag trodde saker fungerade....
Puustelli ska här alltså bevisa att det INTE var ett ursprungligt fel... kunde inte ge bevis så kunde hade rätt.

Trodde det var tvärtom att kunden ska bevisa att det var ett ursprungligt fel...
Läs konsumentköplagen. Inom 6 månader är det säljaren som måste visa att det inte var ett ursprungligt fel. 6-36 månader ligger bevisbördan på kunden. Därför det nämns 6 månader i artikeln.

• Gilla
FDT
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Läs konsumentköplagen. Inom 6 månader är det säljaren som måste visa att det inte var ett ursprungligt fel. 6-36 månader ligger bevisbördan på kunden. Därför det nämns 6 månader i artikeln.
Tänk även på att samma bevisbörda gäller under "garantitid" om den är längre än 6 månader. Att ge en längre garantitid än de 6 månader som gäller enligt KKL är dock frivilligt från säljarens sida. Därtill har man som kund 3 års reklamationsrätt, men om garantitiden har gått ut så ligger bevisbördan på dig som kund.

Inte riktat till just dig och ditt inlägg MultiMan, ville bara ta chansen att påminna folk om vad de har för rättigheter, vilket många tyvärr missar och i stället på egen bekostnad lagar eller köper en ny produkt. :)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.