Ska få in en rökhylla av vermiculit i en äldre kamin (Handöl 500 tror jag modellen heter).

Hade en kaminfirma här som väldigt optimistiskt trodde att det skulle räcka att lägga skivan (uppskattningsvis ca 700x200 mm stor) så att den balanserade några mm på glaset på varje sida. Det gjorde det uppenbarligen inte - efter första eldningen trillade skivan ner efter att kaminen svalnat. Kaminfirman verkar ovilliga/okapabla till att hitta en lösning (lite märkligt, en kaminfirma borde ju kunna sånt som har med kaminer att göra tycker man).

Tänker nu att man borde kunna lägga några bitar armeringsjärn mellan framkant och bakkant på kaminen, där det finns en ca 150mm plåthylla i framkant och ca 20-30cm täljsten i bakkant att vila dem på. Och sedan vermiculitskivan ovanpå armeringsjärnen.

Men är osäker på om om armeringsjärnen tål värmen eller kommer deformeras rejält? Finns det annars något annat material som vore bättre?

På varma sidan kommer inte armeringsjärn hålla. Det släpper glödskal och försvinner tillslut.
Försök få järnet på kallare sidan.
Rostfritt stål håller bättre men för att bli riktigt värmetåligt krävs bättre material.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B Bjober skrev:
På varma sidan kommer inte armeringsjärn hålla. Det släpper glödskal och försvinner tillslut.
Försök få järnet på kallare sidan.
Rostfritt stål håller bättre men för att bli riktigt värmetåligt krävs bättre material.
Finns det någon plåt man kan använda annars? Det vore nog bättre egentligen, dels lättare att få på plats och dels ingen risk att den spricker och trillar ner som vermiculiten.

Tänker att rökkanalen och "taket" av kaminen är ju plåt, så det borde ju funka med samma material till rökhyllan? Men jag misstänker att man inte kan ta vilken plåt som helst, det lär ju slå sig något kolossalt om det är "fel" plåt?

Jag kommer bygga en hylla i kraftigt vinkeljärn.
/W

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Främst handlar det om att hålla ner temperaturen. Vanligt järn håller bra ungefär till 400° skulle jag tro. Det går ofta bra till de yttre delarna av en kamin som kyls av rumsluften. Runt 500° börjar man se materialet glöd i mörker. Då börjar det bli för hett för det låglegerade stålet.
Rostfritt håller som sagt bättre men slår sig något fruktansvärt. Gjutjärn funkar bra i kaminer, det tål värmen bra och slår sig inte så lätt. Jag har inte forskat nå djupt i olika kvaliteer, det kan nog andra bättre.
Men placerar man ett stålmaterial så det inte sitter direkt i värsta hettan, säg att man flyttar från 900° till 700° så ökar livslängden något enormt. Från veckor till år typ.
Värmeculiten tål värme så låt den ta smällen och placera järnet ut emot kylda delar av kaminen. Ser du svarta sotiga delar så håller de förmodligen låg temperatur jämfört med de ytor där värmeculiten är helt renbränd.
Det finns riktigt eldhärdiga stålmaterial som används i tex avgasgrenrör och turbo till bensin och dieselmotorer men de är dyra och inget Svensson köper över disk.

Jag har både byggt och renoverat kaminer och pannor och delar till dem , oftast av begagnat återvunnet material.
Ofta funkar det bra men det gäller att placera rätt material i rätt miljö.
Jag har bränt upp mycket järn genom åren också så jag vet ungeffär var gränserna går.

I min vedpanna har jag vanlig icke eldtålig plåt i vedmagasinet. Där krävs keramik för att tåla miljön bara 10cm längre ner.
Sista centimetern av plåten ser lite påverkad ut så där går gränsen.
Det finns även en temperaturgivare som mätte 900-1000° och den hade väldigt dålig livslängd. Flyttad till ny position strax intill så mäter den 500-700° och håller i evigheter. Jag får bara ett nytt värde som jag bör hålla, inte mer problem än så.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vill du använda armeringsjärn så gör det.
Det är mest en fråga om hur länge det håller och kanske det funkar riktigt bra.
Annars gör man om. Armeringsjärn är enkelt och billigt att experimentera med.

• Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
Kommer de vara lätta att komma åt och byta ut?
I så fall skulle jag köra på det.
Billigt material som är lätt att få tag på och enkelt att bearbeta.

Ska det sitta mer svåråtkomligt så att det kräver ett större arbete för att byta kan det vara värt att ta någon form av mer temperaturbeständigt stål.

Men även gjutjärn tröttnar efter ett tag om temperaturen blir för hög. (Hade ett galler i en tidigare kamin som behövde byta ut var 5/6 år på grund av att gjutjärnet deformerades.)

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Lägg gärna upp lite bilder

A Alexn72 skrev:
Lägg gärna upp lite bilder
Vy inifrån en kamin mot fronten, med öppen dörr och synlig hylla vid kaminsidan där förslag på placering av gängstång diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inifrån en kamin, fokus på hyllan i framdelen med metallgaller. Bakre väggen och kompetensdiskussion om vermiculitstöd syns.
Skapa konto

Vy inifrån kamin som visar fronten och hyllan där vermiculiten kan placeras samt mellanrummet på 30 cm mellan hyllan och täljstenarna i väggen.
Skapa konto

Vy inifrån en kamin mot fronten, visar en hylla i framdelen. Reflektioner av böcker och växter syns på glaset. Diskuteras stödmaterial för vermikulit.
Skapa konto

Bild tagen inifrån en kamin mot fronten, visar en hylla i framdelen och diskuterar möjlighet att stödja vermiculit mellan hyllan och täljstenar.
Skapa konto

Insidan av en kamin med en hylla i framdelen; diskuteras om rostfri gängstång kan användas som stöd mellan hyllan och täljstenarna.
Skapa konto

Nedan bild är tagen inifrån kaminen, mot fronten, och visar hyllan som finns i framdelen av kaminen

Inifrån kaminens front visar bilden en hylla som kan användas för att stödja vermiculit, cirka 30 cm från täljstenen i bakre väggen.
Skapa konto

Tänker att man skulle kunna lägga "något" som vermiculiten kan vila på mellan den främre hyllan och täljstenarna i bakre väggen. Där är ca 30cm mellanrum.

Kan rostfri 12mm gängstång vara ett alternativ? Eller kan en smed trolla fram något bättre tror ni?

Om det är i toppen på kaminen så hade jag provat med vad som helst, armeringsjärn,spik, plåt eller ja något.
Skulle bli förvånad om du har mycket mer än 400grader i kanterna
Men jag är inte riktigt med på var verkmekuliten ska vara

A Alexn72 skrev:
Om det är i toppen på kaminen så hade jag provat med vad som helst, armeringsjärn,spik, plåt eller ja något.
Skulle bli förvånad om du har mycket mer än 400grader i kanterna
Men jag är inte riktigt med på var verkmekuliten ska vara
Se fulskissen nedan :)

Tänker att de gröna stagen är armeringsjärn/gängstång/annat, och den blåa rektangeln är vermiculiten som ligger ovanpå. Stagen går att lägga på "hyllan" som är i framkanten, och på täljstenarna som står upp i bakkant, och har då stöd ca 3cm på var sida så borde inte kunna trilla ner av sig själva, men samtidigt lätta att byta ut.

Problemet med kaminfirmans lösning var att de lagt vermiculiten lite halvdant ovanpå glasrutorna i sidorna, men för att få in den på längden var den ju tvungen att bara ligga typ 2-3mm på varje sida, så antagligen rörde den på sig när kaminen svalnade, och därför trillade den ner (och gick av typ 10cm i ena änden, så nu blir det en glipa på 5cm i varje sida).

Fulskiss av kaminlösning med gröna armeringsjärn som stöttor och blå vermikulit ovanpå, visande problem kring placering och stabilitet.
Skapa konto

Kör på😉
Du kommer se om järnens livslängd kommer bli ett problem.
Då har du nog ett år på dig att fundera ut en ny lösning eller byta järn

Jag håller helt med, kör på.
Den där platsen kommer bli rätt varm, så det är absolut en god ide att välja en gängstång eller något annat av rostfritt stål istället för armeringsjärn.
Det rostfria stålet blir plastiskt vid några hundra grader mer än kolstålet i armeringsjärn, beroende på legering.

Men framförallt så kommer inget av alternativen kollapsa snabbt och oväntat, utan du kommer se att det börjar böja sig successivt och ha god tid att byta ut dem.

Om det finns någon kant där du ska lägga upp dem så är det en god ide att bocka änden så att den kan haka i den.
I och med att stålet kommer expandera och krympa varje gång du eldar kan den lätt börja “vandra” med tiden annars.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.