K
Mikael_L skrev:
Och bygeln tar även upp vridande moment på kantbalken, så kantbalken inte kan vridas utan hålls emot av plattan och villabygeln ser till att betongen inte spricker mellan kantbalk och platta.

På bilden i inlägg #11 är det tydligt illustrerat. Väggen står helt på yttre halvan av betongkantbalken, längs väggen förs det ner hela byggnadens vikt och snölast, och denna kraft vill vrida kantbalken.
Och denna funktion går inte att få genom att lägga nätet ut över kantbalken?
 
Här är en konstruktion vi använder den klarar max linjelast 28kN/m och punktlast 48 kN.

Anledningen att den är godkänd utan byglar är det högre kravet på cellplastens hårdhet under kantbalken och att det är fi 8 armering som tar upp drag i plattans överkant.


Teknisk ritning av en byggkonstruktion med måttangivelser och armeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kortling skrev:
Och denna funktion går inte att få genom att lägga nätet ut över kantbalken?
Inte tillräckligt enligt ovanstående konstruktion utan att använda extra förankringsarmering.
 
H
byggolle skrev:
Du får gärna utveckla varför krympsprickor är sämre för konstruktionen än sättsprickor. Sen så har väl armeringens dimension och antal att göra med kvaliteten på betongen.
Plastiska krympsprickor är ofta genomgående och påverkar hållfasthet, täthet, beständighet, karbonatesering osv.

Sättsprickor är aldrig genomgående och små. I inomhus konstruktioner såsom en platta på mark har de ingen betydelse.
i en utomhus finns de vissa negativa egenskaper hos sättsprickor men de är inte lika allvarliga.

Både sättsprickor och krympsprickor är relativt lätt förhindra om man vet vad man gör och åtgärda i efterhand om de uppstått.



nu till nästa fråga:
antal järn har inget med kvalité på betong att göra. men ni är på korrekt spår.
lägre vct på betongen kräver högre sammanlagd area av armeringsjärn för att inte spricka.
men man ska fortsätta att sträva efter så små järn som möjligt.
Anledning varför man väljer grövre järn i vissa konstruktioner är att man inte får in korrekt antal mindre järn med täckskikt mellan varje järn och att de ska gå fort.
går mycket snabbare att montera en 32:a istället för flera 8:or.


gällande sprickor är de väll bra att lägga till att de finns flertalet mer typer av sprickor som är skadliga för betongen såsom, temperatursprickor, skjuvsprickor osv.

bara fråga på så kan vi se om jag kan hjälpa till
 
  • Gilla
murak och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kortling skrev:
Och denna funktion går inte att få genom att lägga nätet ut över kantbalken?
Om du krokar/bockar ändarna på nätet får du funktionen.
Stapel med armeringsjärn krokade i ändarna mot en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sen är kanske nätet av aningens för klen dimension, 5-6 mm. Byglarna brukar väl vara 8or eller 10or?

Men sen ger det inte balken sammanhållande verkan heller, såsom prototypen skriver.
 
Redigerat:
Ja så är det absolut bättre betong = mer armering. Sen håller jag inte med om att 5200 mattor är standard. Jag har gjutit x antal villaplattor och nästan alla har haft 6150 matta eller grövre.
 
Mikael_L
larsbj skrev:
Här är en konstruktion vi använder den klarar max linjelast 28kN/m och punktlast 48 kN.

Anledningen att den är godkänd utan byglar är det högre kravet på cellplastens hårdhet under kantbalken och att det är fi 8 armering som tar upp drag i plattans överkant.


[bild]
Den där 8mm i överkant, dryga metern lång med en bock ner längs utsida, är väl typ en ersättare för villabygeln då?

Den armerar dock ej runt hela kantbalken, så kantbalken tål väl inte fullt lika mycket böjkraft som med riktiga villabyglar?
 
H
Kortling skrev:
Och denna funktion går inte att få genom att lägga nätet ut över kantbalken?
måste förstå att armeringsnät och "vanlig" armering är två helt olika saker.
armeringsnät är kallbearbetat (AB) och raka kamstål är varmvalsade(c-t)
dessa ger helt olika egenskaper vilket innebär att du inte kan ersätta de ena med det andra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H
Mikael_L skrev:
Den där 8mm i överkant, dryga metern lång med en bock ner längs utsida, är väl typ en ersättare för villabygeln då?

Den armerar dock ej runt hela kantbalken, så kantbalken tål väl inte fullt lika mycket böjkraft som med riktiga villabyglar?
de är ingen fullgod ersättare som du säger, en ersättare för bygeln ska gå i underkant platta och bockas upp och runt för att fungera som ersättare,

kanske inte så lätt att förstå vad jag menar men hoppas de framgick
 
Mikael_L skrev:
Den där 8mm i överkant, dryga metern lång med en bock ner längs utsida, är väl typ en ersättare för villabygeln då?

Den armerar dock ej runt hela kantbalken, så kantbalken tål väl inte fullt lika mycket böjkraft som med riktiga villabyglar?
Den ersätter villabygeln med det som behövs, om man antar att undergrunden är ordentligt gjord.

Ett tips till den som ändå vill ha byglar, är att köpa färdiga korgar (Villlakorg) spar mycket ledsam najning.
 
H
larsbj skrev:
Den ersätter villabygeln med det som behövs, om man antar att undergrunden är ordentligt gjord.

Ett tips till den som ändå vill ha byglar, är att köpa färdiga korgar (Villlakorg) spar mycket ledsam najning.
att de järnet skulle ersätta en bygel finns inte.
de har inte ens samma funktion, de järnet kan aldrig ta upp skjuvkrafter vilket bygelns uppgift är.

den enda anledningen jag kan se är, att de går fortare och sparar massa pengar.
 
hul skrev:
att de järnet skulle ersätta en bygel finns inte.
de har inte ens samma funktion, de järnet kan aldrig ta upp skjuvkrafter vilket bygelns uppgift är.

den enda anledningen jag kan se är, att de går fortare och sparar massa pengar.
Den ersätter bygeln på det sättet att förankra armeringingsmattan i kantbalken, annars har dom förstås ingen likhet.
 
H
larsbj skrev:
Den ersätter bygeln på det sättet att förankra armeringingsmattan i kantbalken, annars har dom förstås ingen likhet.
aha då förstod jag bara fel
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det är väl inte konstigare än sämre betong, mer armering....

Protte
 
F
prototypen skrev:
Det är väl inte konstigare än sämre betong, mer armering....

Protte
Fast det är väl ändå tvärt om? Bättre betong tål mer armering.
 
  • Gilla
byggolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.