Bnicke, det stämmer bra det 12'orna ligger vinkelrätt mot kantbalken. Jag har inga villabyglar eller några andra byglar alls.
 
Snailman skrev:
ok, har för mig jag sett byglar från tibnor tillverkade enligt kundspec (måttsatta typ a b c d nånting..., om du inte vill göra dem själv...
Enligt en klassisk armerings specifiaktion från konstruktör som har specat upp en sådan.. Rätt ovanligt om det inte rör större kvantiteter och ej heller särskillt lönsamt om det är få järn. Men nog så najs att slippa jiddra med bocknyckel och shite...
 
K
Kan man inte bara dra ut armeringsnätet över kantbalken och fästa 2 armeringsjärn i, och lägga 2 i botten på balken i sk armeringsdistanser?

Eller fyller villabygeln någon ytterligare funktion än att koppla samman kantbalkens armering med plattan?
 
Mikael_L
Villabygeln hjälper till att motverka vridning i kantbalken, då väggens vikt ofta verkar i ytterkant av kantbalken isf centrerat på.

Det blir ju en starkare armering med ett bockat obrutet järn istället för två olika som ska använda mellanliggande betong som sammanfogning.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
K
Men om nätet går ut över kantbalken är det ju mer järn som är obrutet ut över kantbalken?
 
Använder man en för liten bygel i kantbalken utnyttjas inte tvärsnittet fult ut ,alltså kunde vouten varit mindre och man hade sparat betong, armeringsnät 5mm stång och ruta 200mm x 200mm är normalt i platta för bostad.
Allvarliga fel man ser ibland är att längsgående järn i kantbalk skarvas i samma sektion utan tillräckligt överlapp och hörn utan att järnet är bockat 90 grader.
 
H
ser att de finn en del finns som upprepas på detta forumet och även i denna tråden.
de nämns att större armeringsdimension är bättre en mindre, detta är helt felaktigt så liten armeringsdimension som möjligt är de bästa. och man dimensionerar alltid med minsta möjliga.

att krympsprickor inte är farliga och sättsprickor är farliga.
detta är generellt felaktigt, krympsprickor är farligt för konstruktionen och sättsprickor oftast helt ofarliga
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Fler klena stänger är bättre än få och grova.
Jag använder inte grövre järn än jag kan klippa med stor bultsax och det är 8-10 mm.
Bygeln ska hålla ihop den övre delen av kantbalken med den undre.

Har man inte bygel utan bara armering upptill och nertill så spricker kantbalken vågrätt vid överbelastning.
Kantbalk är nog ibland onödigt, grannens Myresjöhus har bara en slät platta.

Protte
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Jag köpte också konstruktion och materialet från tjäldens och fick i princip samma ritning som gnilrub, med skillnaden att jag har 5150 nät istället för 5200 gubbarna som gjöt kommenterade att det var onödigt tätt nät, de använde alltid 5200.

Min platta ska även tåla punklast på 25 kN.
 
K
Är det någon som vet vilka linjelaster en vanlig platta med 300 mm S100 isolering tål utan vot?
 
  • Gilla
Henkon123
  • Laddar…
H
prototypen skrev:
Fler klena stänger är bättre än få och grova.
Jag använder inte grövre järn än jag kan klippa med stor bultsax och det är 8-10 mm.
Bygeln ska hålla ihop den övre delen av kantbalken med den undre.

Har man inte bygel utan bara armering upptill och nertill så spricker kantbalken vågrätt vid överbelastning.
Kantbalk är nog ibland onödigt, grannens Myresjöhus har bara en slät platta.


Protte

bygeln har två användingsområden, dels fungerar den som monteringsarmering dels som tvärkraftsarmering.
alltså tar upp skjuvkrafter som du nämner
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Mikael_L
hul skrev:
bygeln har två användingsområden, dels fungerar den som monteringsarmering dels som tvärkraftsarmering.
alltså tar upp skjuvkrafter som du nämner
Och bygeln tar även upp vridande moment på kantbalken, så kantbalken inte kan vridas utan hålls emot av plattan och villabygeln ser till att betongen inte spricker mellan kantbalk och platta.

På bilden i inlägg #11 är det tydligt illustrerat. Väggen står helt på yttre halvan av betongkantbalken, längs väggen förs det ner hela byggnadens vikt och snölast, och denna kraft vill vrida kantbalken.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Du får gärna utveckla varför krympsprickor är sämre för konstruktionen än sättsprickor. Sen så har väl armeringens dimension och antal att göra med kvaliteten på betongen.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja just det, det har jag också fått för mig.

Att armeringen även skiljer beroende på vilken betong man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.