Kontakten är jordad, men saknar jordkabel. Troligen är lamphållaren/socklen inte jordad, men detta vill jag undersöka. Armaturen är mig veterligen inte dubbelisolerad : saknar märkning. Metallröret är dock klätt invändigt med plaströr.
Någon som vet hur jag öppnar lamphållaren? Lossar den räfflade muttern på röret? (Satt som berget)
Kan man rädda denna lykta från soptippen? (Jag har jord i hela bostaden)
Någon som vet hur jag öppnar lamphållaren? Lossar den räfflade muttern på röret? (Satt som berget)
Kan man rädda denna lykta från soptippen? (Jag har jord i hela bostaden)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Ja, antingen använder du den som den är ojordad (mot reglerna om allt annat är jordat) eller så 1. jordar du armaturen alternativt 2. bygger om den till dubbelisolerat utförande. Det verkar ju se hyfsat enkelt ut att få ut innanmätet och lamphållaren.
Den är nog redan dubbelisolerad om röret har ett invändigt plaströr. Det är i så fall takkoppen som måste ses över och det går att trä isolerslang över enkelledarna och använda ett dubbelisolerat skarvdon till en vanlig stickpropp. Eller jorda en metallisk kopp. Hur ser det ut mot taket?
Det följde inte med någon takkopp till denna lykta. I mitt tak är det bara 3 nakna sladdar(20cm) utan lampkontakt. (Nuvarande provisorisk anslutning till en jordad lamphållare o en glödlampa.tommib skrev:
Jag kommer sätta en krok i taket. Utanpåliggande lampdosa kommer jag avvakta med tills vidare.
Om armaturen redan är dubbelisolerad, bör väl lamphållaren även ha plats för jordkabel?
Hur går man loss den svarta lamphållaren från armaturen? Är det möjligen två piggar man ska trycka på för att kunna skriva loss? ...vill minnas från 23 år sedan när jag skulle ta loss en...
Jag tror du kan lossa på denna mutter och få ut hela gängstången som lamphållaren sitter fast på och då enklare skruva isär hållaren.
Fast det du behöver är ett jordbleck som kläms fast längst upp på stången och där ansluter jord.
https://www.elbutik.se/product.html/jordbleck-hal-105-mm-30x15x09
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det du behöver är ett jordbleck som kläms fast längst upp på stången och där ansluter jord.
https://www.elbutik.se/product.html/jordbleck-hal-105-mm-30x15x09
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara