Kan man använda ett Arlosystem utan abonnemang? Systemet är uppkopplat mot nätet och funkar precis som det ska idag. Köpte en minnessticka och satte i basstationen och verkar funka så klippen sparas på den med. Men det lilla jag läst är att man kommer inte åt klippen på minnessticka utanför sitt lokala nätverk, och vill.man kunna det så måste man konfigurera någon port för det. Inte lagt ner någon tid på det alls men hade varit intresserad av om det hade funkat att använda egen minnessticka istället för abonnemanget? Det blir ju 2500kr mindre per år i kostnad.

Enklare och säkrare än att öppna upp portar i routern är att sätta upp ett VPN om din router har stöd för det. Då kommer du åt allting som om du vore hemma.

S sjoelund skrev:
Enklare och säkrare än att öppna upp portar i routern är att sätta upp ett VPN om din router har stöd för det. Då kommer du åt allting som om du vore hemma.
Står inför samma möjlighet, dvs att gärna slippa betala dyrt för Arlas tjänst. Min router kan sätta upp VPN. Har du lust att förklara hur processen går till för att sätta upp kopplingen till Arlo?

S sjoelund skrev:
Kan fixa VPN i min router, men ingen aning hur jag gör.

T Trcgol2 skrev:
Har du lust att förklara hur processen går till för att sätta upp kopplingen till Arlo?
Har ingen Arlo själv tyvärr. Men om du får den fungerande lokalt kan du isåfall fixa VPN efteråt.

MalZon MalZon skrev:
Kan fixa VPN i min router, men ingen aning hur jag gör.
Lite olika beroende på router hur man gör. Brukar bli att klicka runt eller läsa manualen

S sjoelund skrev:
Lite olika beroende på router hur man gör. Brukar bli att klicka runt eller läsa manualen
Så här ser VPNsidan ut i min router. Bara att aktivera och se hur det ser ut eller?

• Routerinställningar visar VPN-serveralternativet med en avstängd PPTP VPN-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle hellre välja OpenVPN än PPTP. Sedan vet jag inte om du behöver slå på någon DDNS-tjänst också eller om Asus gör det automatiskt för VPN tjänsterna

MalZon MalZon skrev:
Kan man använda ett Arlosystem utan abonnemang? Systemet är uppkopplat mot nätet och funkar precis som det ska idag. Köpte en minnessticka och satte i basstationen och verkar funka så klippen sparas på den med. Men det lilla jag läst är att man kommer inte åt klippen på minnessticka utanför sitt lokala nätverk, och vill.man kunna det så måste man konfigurera någon port för det. Inte lagt ner någon tid på det alls men hade varit intresserad av om det hade funkat att använda egen minnessticka istället för abonnemanget? Det blir ju 2500kr mindre per år i kostnad.
Hur har du tänkt att titta på filmklippen?
Via mobilen eller via dator?

Hannuse Hannuse skrev:
Hur har du tänkt att titta på filmklippen?
Via mobilen eller via dator?
Blir via mobilen.

S sjoelund skrev:
Jag skulle hellre välja OpenVPN än PPTP. Sedan vet jag inte om du behöver slå på någon DDNS-tjänst också eller om Asus gör det automatiskt för VPN tjänsterna
Kollade lite, aktiverade men är helt lost på vad jag ska göra sen...
Arlo har någon egen version av det hela, men känns osäkert med alla varningar haha

• Skärmbild av inställningsmeny för aktivering av portvidarebefordran till Arlo SmartHub, med alternativ att acceptera eller neka risk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MalZon MalZon skrev:
Blir via mobilen.
Ok, jag vet inte vilken VPN-lösning som är bra på mobilen.
Men någon annan kanske har koll?
Gissar att du i alla fall inte kan använda Arlos app till det, utan får ladda ner filen till mobilen, alternativt streama den vi någon videoläsare?

Hannuse Hannuse skrev:
Ok, jag vet inte vilken VPN-lösning som är bra på mobilen.
Men någon annan kanske har koll?
Gissar att du i alla fall inte kan använda Arlos app till det, utan får ladda ner filen till mobilen, alternativt streama den vi någon videoläsare?
Kan ju komma åt allt genom mobilen när jag är på nätverket, lokala klipp med så bör ju funka sen med?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.