Såhär ser det ut på plats.

• Landskap med skog och ledningstråd som sträcker sig över trädtoppar, gräsmark i förgrunden och ett hus tak synligt i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska det röda bort så behövs ett avspänningsstag det går ut 2/3 av stolpens längd. I röda kabelns riktning.
Svårt att se men det ser ut som AKKD kabel även kallad pungkabel. Det är kabel med bärlina. Även upphängningen till kabeln behöver bytas.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
H HeyJon skrev:
Såhär ser det ut på plats.
Här vill man väl inte ha en sträva på insidan för det är för nära vägen. Det blir trafikfarligt.

Tror Elbolaget utgår ifrån att dom har redan betalt/ersatt/överenskommit att den står där den står. För det gör den ju.

Ser ut som att man har gjort det lätt för sig då någon har kopplat bort den sista biten.
Och jag tror att argumentet du kan använda mot elbolaget är att de genom att sätta ett stag på stolpen och ta bort kablel och den nu sista stoplen slippa en extra stople att besikta och oroa sig för att granarna som står nära ska falla över kablen och dra med sig flera stolpar.
Men bered dig då på att det kommer gå ett stag från stolpen en bit ut åt det hållet som kabeln går idag de en sträva mot vägen troligen inte är nått man vill ha.

• Gilla
HeyJon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ponera att du tänker uppföra en byggnad, t.ex. ett Attefallshus, som hamnar närmare ledningen än 5 meter. Det kanske är så att din byggrätt väger tyngre än en ledningsrätt och att nätägaren måste flytta ledningen och därmed kanske tar bort den helt eller gräver ner den.
Nej, servitutsrätten väger tyngre. Om du ska uppföra ett attefallshus inom 4,5 m från gränsen till en ledningsrätt så krävs grannens medgivande, alltså ledningsrättshavarens. Så nekar ledningsrättshavaren så blir det inget attefallshus så nära som 4,5 m från ledningsrätten.

• Gilla
dhlagerstrom och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Så ni föreslår TS att kapa ned elstolpar som inte ens står på TS tomt?
Nu handlar tråden om ledningen….. inte stolpen

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, servitutsrätten väger tyngre. Om du ska uppföra ett attefallshus inom 4,5 m från gränsen till en ledningsrätt så krävs grannens medgivande, alltså ledningsrättshavarens. Så nekar ledningsrättshavaren så blir det inget attefallshus så nära som 4,5 m från ledningsrätten.
Långt ifrån säkert att nätägaren har ledningsrätt för äldre ledningar dock.

/M

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H HeyJon skrev:
Har en luftledning som inte är bruk över min tomt, båda stolpar står utanför min tomt. Jag vill få bort den av estetiska skäl. I nuläget sitter den kvar som motvikt till en aktiv stolpe där ledningen går fram till stolpen och sen ner i marken. Verkar som att jag ska skicka in en offert för att få den nedtagen och ersatt med stag, om jag väljer att gå vidare. Finns det några argument emot att jag ska betala om det kommer till det?
Har ledningsägaren servitut på att ledningen ska gå över tomten?

pacman42 pacman42 skrev:
Tråden kapade jag ned.
Ja, du kapade tråden.... ;)

//

• Haha
remrag och 3 till
  • Laddar…
E ErOg skrev:
Vet jag inte, syns det på mina sidor på lantmäteriet? I såna fall finns där inget för ledningen.

H HeyJon skrev:
Vet jag inte, syns det på mina sidor på lantmäteriet? I såna fall finns där inget för ledningen.
Kanske bättre om du frågar nätägaren om de planerar mer jobb där framöver. Hade meningen varit att behålla luftledningarna i övrigt när delen där kopplades bort hade normalt en stagning av stolpen gjorts.

Bra att du la in bilden det ser ju inte speciellt överhängande eller besvärande ut.

Det finns fler frågor som ännu inte tagits upp.
Även om kabeln i nuläget inte används, kan den vara tänkt som redundans, dvs. en reservmatning.
Det finns även en grej med återanslutning, om en fastighet haft en anslutning och av någon anledning kopplat från elnätet (kan vara renovering, rivning osv) så är nätägaren skyldig att återansluta kunden mot en lägre avgift än vid helt nyanslutning. Det är inte förren det 20:e året elnätsägaren kan kräva en helt ny återanslutningsavgift. Innan dess måste nätägaren återanslut mot en reducerad avgift. Har man då bevarat så mycket som möjligt så behöver man inte göra så stora åtgärder.
Nätägarna jävlas inte för att det är roligt, men det finns så mycket mer bakomliggande som de behöver ta hänsyn till som inte kommuniceras.

Slå en signal helt enkelt till nätbolaget, kolla om de kan ta ner det, kanske har de redan någon som skissar på att bygga om nätet där ute.

Att plocka ner andras stolpar rekommenderar jag inte, ej heller att kapa kabeln.
Du kan bli anmäld för skadegörelse, stolparna ska dessutom hanteras på speciellt sätt, så länsstyrelsen vill nog också veta hur du hanterat den.

Jag jobbar på ett nätbolag, vi brukar vara tillmötesgående och har planer för de flesta stolpar redan. Men vissa sträckor är svåra att hantera. Kontaktar en fastighetsägare oss åker vi ofta ut och tittar på plats för att se om det finns en praktiskt möjlighet att hitta en annan lösning.

• Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
P
Det är den som vill ha en ändring av hur det ser ut just nu som blir den som får ta kostnaden. Det är så det funkar och det går såklart att framföra vilka fantasifulla argument som helst men det brukar väldigt väldigt sällan funka utan det normala är vill du ha en ändring så betalar du den för den ändringen.

Sen kan det i undantagsfall bli gratis om det ändå ska tas ner eller göras om och den åtgärden kan sammanfalla någons önskan om hur det ska ändras, men det är inget man kan ringa och kräva

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HeyJon skrev:
Har en luftledning som inte är bruk över min tomt, båda stolpar står utanför min tomt. Jag vill få bort den av estetiska skäl. I nuläget sitter den kvar som motvikt till en aktiv stolpe där ledningen går fram till stolpen och sen ner i marken. Verkar som att jag ska skicka in en offert för att få den nedtagen och ersatt med stag, om jag väljer att gå vidare. Finns det några argument emot att jag ska betala om det kommer till det?
Frågan är om de kan ha rättigheten kvar på din fastighet när inte ledningen är i bruk, kolla med Lantmäteriet hur de ser på det.

E ErOg skrev:
H HeyJon skrev:
Ledningsägaren har ledningsrätt, bara söka på servitut kanske inte räcker.

• Gilla
ErOg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.