snuttjulle snuttjulle skrev:
Jo men hela denna tråden handlar tydligt om en EL kabel så då borde kanske du vara tydlig med att du tog nere en TELE kabel så TS inte får för sig att klippa denna och följa ditt råd?

Kom även på att vissa av dessa stag ibland gick till en till stolpe för att det inte gick att staga direkt vad avslutande stople på grund av markförhållanden eller kanske att det gick en väg där staget skulle hamna.
Stolparna utanför mig har stag om de inte kan stå själva. Visserligen inte i fyra riktningar, men stagen är bara till för att ta upp krafter om något faller på ledningen, det kan man ju ändå inte göra med ett stag i ett hus. Då åker ju skruven eller panelbrädan ändå.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, ledningen. Jag gick till grannens hus, klippte av ledningen, vi rullade tillsammans ihop den i en rulle och hängde upp den på den andra stolpen med på en spik. Den användes inte av grannen och vi hade annars dragit ned den när ett träd skulle fällas.
Var det elledning, låter mera som gammal tele?
När skotarföraren rev ned elledning sa han många fula ord och att detta blir dyrt.
Ledningen gick inte av men det blev ett stolpbyte och de fick spänna ledningen i en sträcka av några hundra meter.

A AndersS skrev:
När skotarföraren rev ned elledning sa han många fula ord och att detta blir dyrt.
Ledningen gick inte av men det blev ett stolpbyte och de fick spänna ledningen i en sträcka av några hundra meter.
Elledning se inlägg 3 från TS

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ponera att du tänker uppföra en byggnad, t.ex. ett Attefallshus, som hamnar närmare ledningen än 5 meter. Det kanske är så att din byggrätt väger tyngre än en ledningsrätt och att nätägaren måste flytta ledningen och därmed kanske tar bort den helt eller gräver ner den.

Vi hade det iallafall så här hemma där vårt nya hus fick sista stolpen för nära huset så den togs bort. Husets fasad hamnade 1 meter från stolpen som skulle mata. Återstod en enda stolpe vid servisen, så jag fick lägga den markledning som jag ville ha istället.
Grannen två hus bort på annan servis, kunde i princip inte bygga hus om inte två stolpar flyttades. Nu visade det sig att dessa var i så dåligt skick att Göteborg Energi fick dra om hela områdets matning för att försörja med matning. Nackdelen med nätmonopol är att man inte kan neka elförsörjning. 🙂

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Elledning se inlägg 3 från TS
Se vem jag citerade och hade kapat stolpe😉

A AndersS skrev:
Se vem jag citerade och hade kapat stolpe😉
Hade inte kapat stolpe

J Jansson69 skrev:
Så ni föreslår TS att kapa ned elstolpar som inte ens står på TS tomt?
bara kabeln går ju bra att ta bort för TS jag tog bort stolparna för dom stod på min mark

A AndersS skrev:
inte om den inte används

S
H HeyJon skrev:
Har en luftledning som inte är bruk över min tomt, båda stolpar står utanför min tomt. Jag vill få bort den av estetiska skäl. I nuläget sitter den kvar som motvikt till en aktiv stolpe där ledningen går fram till stolpen och sen ner i marken. Verkar som att jag ska skicka in en offert för att få den nedtagen och ersatt med stag, om jag väljer att gå vidare. Finns det några argument emot att jag ska betala om det kommer till det?
Finns det servitut på änd-sticket över din tomt? Antar att ledningen som går ner i mark också är din servis kanske?
Kolla höjden på ledningen, på mitten där den svackar som mest. Är den höjden under 4,5 meter så kan du ha ett case.. mät på årets varmaste dag 🙂

Ändstolpar kräver änd-stag. De placeras högt upp på stolparna i ledningens motsatta riktning, så de når några meter ut. Är du säker på att du hellre vill ha ett stag in på tomten?

• Gilla
joran
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hade inte kapat stolpe
Men i inlägg #9 står det så, nu blir det snurrigt😎
Forumdiskussion där medlemmen pacman42 svarar på maria01:s kommentar om att ha kapat träd på sin tidigare tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men i inlägg #9 står det så, nu blir det snurrigt😎
[bild]
Tråden kapade jag ned.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Portstag kallas detta.. används när man inte kan montera en sträva av någon anledning. Strävan är en sned stolpe som stadgar stolpen. Portstaget fungerar likadant fast med en wire som håller uppe stolpen.

Antagligen är det en stolpe som står på berg och lan därför inte grävas ner så djupt. Eller att den står i en dålig vinkel Behöver därför extra stagning

Lägger med en bild. Här har vi byggt om en stolpe som tidigare hade ett portstag över en väg. För av bonden av någon anledning inte ville ha en sträva i inner vinkeln. Bonden ändrade sig med åren och kunde tillåta det stog än sträva i inner vinkeln istället för portstaget som stadgar från andra sidan vägen. Vägverket ville ha bort portstaget.

• Väg med en stolpe och vajer som tidigare haft ett portstag över en landsväg, i Västra Götaland, bredvid ett 50-skyltsmärke.
    Skapa konto
  • Landsväg i Västra Götaland med stolpar och en byggnad i bakgrunden, fotograferad i april 2023 under en klarblå himmel.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
Kanske TS kan lägga in en bild eller skiss med ca mått så det är lättare att förstå.
Känns som att alla har olika uppfattning hur det ser ut på platsen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det här en vanlig lågspänningskabel eller är det något mer spännande som en 10kV ledning? Luftledningar med mellan- och högspänning är spända mellan ett par ordentligt stagade stolpar och de andra stolparna emellan håller i princip bara trådarna uppe. Kapar man sista stolpen ramlar trådarna ner mellan de andra stolparna också.

• Gilla
seandlun och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Finns det servitut på änd-sticket över din tomt? Antar att ledningen som går ner i mark också är din servis kanske?
Kolla höjden på ledningen, på mitten där den svackar som mest. Är den höjden under 4,5 meter så kan du ha ett case.. mät på årets varmaste dag 🙂

Ändstolpar kräver änd-stag. De placeras högt upp på stolparna i ledningens motsatta riktning, så de når några meter ut. Är du säker på att du hellre vill ha ett stag in på tomten?
Det är iförsig en bra poäng. Jag tror dock den skulle landa i tomtgränsen, har inte heller några planer på att bygga på den delen av tomten då det är så nära vägen. Det är väl om man skulle bygga carport i framtiden.

• Gilla
Jörgenr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.