Har en luftledning som inte är bruk över min tomt, båda stolpar står utanför min tomt. Jag vill få bort den av estetiska skäl. I nuläget sitter den kvar som motvikt till en aktiv stolpe där ledningen går fram till stolpen och sen ner i marken. Verkar som att jag ska skicka in en offert för att få den nedtagen och ersatt med stag, om jag väljer att gå vidare. Finns det några argument emot att jag ska betala om det kommer till det?

Är det el eller tele?
Om det är tele som kommer den tas bort inom någon/några år allt eftersom nätet stängs ner.

• Gilla
fiskarpojken och 1 till
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Är det el eller tele?
Om det är tele som kommer den tas bort inom någon/några år allt eftersom nätet stängs ner.
Det är en elkabel.

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Claes Sörmland
De brukar vara svårflörtade de där elbolagen när det kommer till att betala för ändring av sina ledningar. I praktiken får man nog nästan alltid betala om man som fastighetsägare till ha till en ändring.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
jag kapad ner själv på min förra tomt

• Gilla
  • Haha
Krychet och 10 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Nu låter det ju som den här ledningen är inblandad i att staga upp en aktiv stolpe. Så det blir kanske inte så bra att kapa den bara sådär.

• Gilla
  • Haha
dhlagerstrom och 12 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Off grid som dom säger

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Vänd på det och skicka räkning för att dom får staga sin stolpe i ditt hus så blir det nog fart på dom.

• Gilla
Bygget 52 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det gjorde jag också!

• Gilla
larssonson och 1 till
  • Laddar…
J
M maria01 skrev:
pacman42 pacman42 skrev:
Det gjorde jag också!
Så ni föreslår TS att kapa ned elstolpar som inte ens står på TS tomt?

• Gilla
  • Haha
AxJa21 och 3737 till och 9 till
  • Laddar…
Varför skulle ledningen vara motvikt, jag förstår inte? Jag har aldrig varit med om en sådan lösning. Stolparna måste vara självbärande, vad skulle hända om ett träd föll och drog av ledningen, skulle stolpen falla då?

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Så ni föreslår TS att kapa ned elstolpar som inte ens står på TS tomt?
Nej, ledningen. Jag gick till grannens hus, klippte av ledningen, vi rullade tillsammans ihop den i en rulle och hängde upp den på den andra stolpen med på en spik. Den användes inte av grannen och vi hade annars dragit ned den när ett träd skulle fällas.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle ledningen vara motvikt, jag förstår inte? Jag har aldrig varit med om en sådan lösning. Stolparna måste vara självbärande, vad skulle hända om ett träd föll och drog av ledningen, skulle stolpen falla då?
Nu kan jag inte säga nått om just detta fallet men faktiskt är det så att om du går ut och tittar på en solplinje slutar eller byter riktining finns det en sträva eller stag som håller i extra men inte mitt på. Så ja det är vanligt att blir en stolpe mitt på avkörd eller liknande blir det skador på de närmsta stolparna.

Att men däremot lämnar kvar en extra längd kablel och en stolpe som avslutning har jag inte sett eller hört talas om förut.
Borde gå att argumentera till elbolaget att det borde bli billigare för dem att sätta en avslutning på vanligt sett och då slippa en extra stolpe att besikta och hålla koll på.

Att klippa ner en elkabel från en stolpe eller hus och bara linda upp på en spik är inget bra råd. En gamal telekabel är det ingen fara med att göra så med. Men säkerställ först att det är en telekabel och inte el eller fiber.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Nu kan jag inte säga nått om just detta fallet men faktiskt är det så att om du går ut och tittar på en solplinje slutar eller byter riktining finns det en sträva eller stag som håller i extra men inte mitt på. Så ja det är vanligt att blir en stolpe mitt på avkörd eller liknande blir det skador på de närmsta stolparna.

Att men däremot lämnar kvar en extra längd kablel och en stolpe som avslutning har jag inte sett eller hört talas om förut.
Borde gå att argumentera till elbolaget att det borde bli billigare för dem att sätta en avslutning på vanligt sett och då slippa en extra stolpe att besikta och hålla koll på.

Att klippa ner en elkabel från en stolpe eller hus och bara linda upp på en spik är inget bra råd. En gamal telekabel är det ingen fara med att göra så med. Men säkerställ först att det är en telekabel och inte el eller fiber.
Jag klippte ned telekabel. Men om kabeln är tagen ur bruk och spänningsfri så...
...men det är klart att elbolaget skall göra detta utan kostnad. Om inte annat så får man skylla på att man tänkt bygga ut huset...

• Gilla
JJ64 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag klippte ned telekabel. Men om kabeln är tagen ur bruk och spänningsfri så...
...men det är klart att elbolaget skall göra detta utan kostnad. Om inte annat så får man skylla på att man tänkt bygga ut huset...
Jo men hela denna tråden handlar tydligt om en EL kabel så då borde kanske du vara tydlig med att du tog nere en TELE kabel så TS inte får för sig att klippa denna och följa ditt råd?

Kom även på att vissa av dessa stag ibland gick till en till stolpe för att det inte gick att staga direkt vad avslutande stople på grund av markförhållanden eller kanske att det gick en väg där staget skulle hamna.

• Gilla
dhlagerstrom och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.