3 594 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Ardex - ej konsekventa!
Ska sätta Ardex tätskicktssystem i badrummet och fick med ett tätband som jag ska sätta i golv-väggvinklar, vägg-väggvinklar samt vid alla rörgenomföringar (istället för manchetter). När jag läser i bruksanvisningen, S 1-K (http://www.ardex.se/broschyr/pdf/S1-K_folder.pdf sid6 bild2), står det att man ska sätta detta tätband direkt efter primern(den sk fuktspärren) och efter det rolla på S1-K(gummiblandningen). Men läser jag produktinfomationen om detta tätband kan jag läsa:
"Självhäftande Tätband för försegling i golv-/väggvinkeln, kring rör, stosar och mattuppvik. Monteras ovanpå ARDEX S1-K eller ARDEX 8+9"
Här står det ju tydligt att det ska monteras PÅ S1-K.
Vad är rätt och vad är fel? tycker att Ardex produkt-program verkar lite rörigt.
"Självhäftande Tätband för försegling i golv-/väggvinkeln, kring rör, stosar och mattuppvik. Monteras ovanpå ARDEX S1-K eller ARDEX 8+9"
Här står det ju tydligt att det ska monteras PÅ S1-K.
Vad är rätt och vad är fel? tycker att Ardex produkt-program verkar lite rörigt.
Kan hålla med dig om det är ganska rörigt med Ardex info. Har du betongväggar kan du ha fiberremsor och har du skivmaterial ska du ha självhäftande tätband. Dessa tätband kan du både montera på fuktspärren eller i den våta S1-K geggan, har tydligen ingen betydelse. Om du ringer ardex får man mycket bra support.
Men manchetter måste du väl ha..... eller ska du själv göra lämpligt stora hål i tätbandet?och tätbandetärväl för smalt för att göra avloppsgenomföring i!
Men manchetter måste du väl ha..... eller ska du själv göra lämpligt stora hål i tätbandet?och tätbandetärväl för smalt för att göra avloppsgenomföring i!
Killen på Hemmaplan tyckte att jag skulle tillverka egna manchetter av detta tätband. Deras plattsättare gär tydligen det. Man ska inte göra hål i bandet utan man "lindar" bandet runt röret och ut på väggen, man får klippa små jack i bandet för att kompensera för den längre vägen ute på väggen.
Men du menar alltså att skivmaterial kräver självhäftande tätband. Det var nytt för mig - det har jag inte lyckats läsa mig till. I min brochyr står det att man kan använda självhäftande eller fiberremsa till detta. Börjar faktiskt tröttna lite på Ardex - hur svårt ska det vara att skriva bra handledningar.
Men du menar alltså att skivmaterial kräver självhäftande tätband. Det var nytt för mig - det har jag inte lyckats läsa mig till. I min brochyr står det att man kan använda självhäftande eller fiberremsa till detta. Börjar faktiskt tröttna lite på Ardex - hur svårt ska det vara att skriva bra handledningar.
Nja om man pratar med dem på Ardex så säger dom att det är godkännt med fiberremsa men dom rekomenderar inte det på skivmaterial, annat än vid skivskarvar. Låter inte som någon riktigt bra lösning med att försöka linda bandet runt rören. köp manchetter i stället, känns säkrare.
Ring och prata med dom på Ardex, jätte bra och trevlig support.
Ring och prata med dom på Ardex, jätte bra och trevlig support.
Klicka här för att svara