Ska du bygga trähus i lösvirke och är osäker på arbetsordningen? Vi lät byggnadsingenjör Charlotte Andersson lista alla arbetsmoment vid ett husbygge och i vilken ordning man utför dem. Mot slutet av listan kan många av arbetsmomenten utföras parallellt.

Du kan läsa artikeln här: Arbetsmomenten vid ett husbygge - en grov översikt

E
Skrivet av: Christoffer

Bara att kavla upp ärmarna, spotta i händerna och sätta igång! :D

E
Skrivet av: Mårten

Det var precis en sån här lists certifierings firman ville ha i Australien för att bevilja "Owner / Builder License" Detta för att se att man visste vad man gjorde. Min såg liknande ut, dock inkluderade jag termitskydd och stormsäkring. Nu har jag byggt till 120 kvadrat till det existerande 120 kvadratmeter stora huset och det står än

E
Skrivet av: Henrik

Punkt 3: Grundläggning
finns väl en del saker att tänka på innan, ex. el, vatten och avlopp.

E
Skrivet av: Martin

Ja, detta var nog den mest ointressanta lista jag varit med om... Saknas jättemycket och allting beror ju på vilken konstruktion du väljer. GAH!

E
Skrivet av: Erik Alexandersson

Dränering skiter vi i den eller

Dränering ingår under markarbetena.

E
Skrivet av: Leopold Makender

Jaha, svenskarna kan allt men egentligen inte mycket omvad en fastighet är för något, och hur man räddar den från mögel och mycket dyr uppvärmning...

E
Skrivet av: Mikael_L

Ja lite rolig lista var det ju ... ;)
Ganska rejäla hopp mellan mängden som ingår i de olika punkterna, ex.
3. Grundläggning
...
18. Montera innerdörrar.
21. Slutmontage av alla lister.

I 3 ingår det dränering (om det inte tänks vara under 2?), packning och nivellering och höjdbestämning av bädd, formsättning, ev randisolering, isolering, armering, VA-installationer, ev tilluft till kamin, golvvärme, potentialutjämning, ev radonsäkring, tätning av form gjutning, glättning, ev efterarbete.

Och i punkt 18 gäller det ... montering av dörrar ...
:D

Jaja. Det är bara att inse att det i princip inte går att göra en sådan här lista ordentligt, utan att det blir en ren avhandling av det. :)
Alla husprojekt är ju dessutom unika.

E
Skrivet av: Lennart Sundberg

Lägg energi på något som är relevant

E
Skrivet av: Nybyggare

Konstig att människor inte tänker längre än vad näsan räcker. För er människor som tycker listan är dålig försök förstå att ni inte ingår i målgruppen. Byggare och fackmän skall kunna detta! Och hör inte hemma på denna sida. Hur man inte kan fatta detta undgår mitt förstånd. Målgruppen är ju självklart till för lekmän som vill bli mer informerad.

• Gilla
Kalasson
  • Laddar…
Bra lista, tillsammans med byggansvarig, byggherre eller dam, nämnd och berörda läggs en "byggkurs" ut med listan som gemensam diskussionsgrund, sedan arbetar man framåt och har hela tiden en gemensam kontrollerbar arbetsgång att stämma av med. Som det skrivs i presentationen, en del ändras, läggs till, dras ifrån allt utifrån hur huset skall byggas men bygger man hus så har man väl koll på sånt själv och får väl ingen hjärnblödning bara för att något inte finns med eller finns med trots att jag själv inte behöver ta hänsyn till det.

Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Nybyggare

Konstig att människor inte tänker längre än vad näsan räcker. För er människor som tycker listan är dålig försök förstå att ni inte ingår i målgruppen. Byggare och fackmän skall kunna detta! Och hör inte hemma på denna sida. Hur man inte kan fatta detta undgår mitt förstånd. Målgruppen är ju självklart till för lekmän som vill bli mer informerad.
Jaha vadå, så ifall man som jag är rörläggare, betyder det att jag ska kunna alla andra fack också?
Ser mig högst som lekman i alla andra discipliner, men du ser kanske rörläggare som inte kan mura och dra el som värdelösa? snickare har jag iofs jobbat som några år också men knappast tillräckligt för att kalla mig mer än snäppet över amatör..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.