Hej. Jag behöver lite input.

Håller på att snickra ihop en arbetsbänk. Jag har två underskåp från en utrivet kök, 1st 80 och 1st 60 cm som jag satt hjul på (under naturligtvis :)). På detta tänkte jag lägga en ram av 45 x 70 alternativt ta ner det till 30-35 x 70 för att få det lite smäckrare, med yttermåtten 80 x 1,90 för att få 10 utstick runtom plus en 40 cm utstick i ena änden för framtida fast monterad fräs. Ramen kommer då att bestå av två längsgående reglar och 5 st på tvären som stöd för en MDF skiva ovanpå..

Förutom kommentarer om detta skulle jag uppskatta input om man skall använda 19 eller 22 mm MDF samt synpunkter på ifall man skall satsa på hålsystem a´la festool eller göra hål inte i speciellt rutnät och allt eftersom man får behov av fastspänning.

Ifall detta inte platsar i forumet kan väl mod flytta det.

mvh
/Thomas

Fråga 1, har du det plant i verkstan? Jag har gjort ett par tröstlösa försök att bygga arbetsbänk baserat på hopskruvade köksstommar. Jag har brunn mitt i verkstan och sluttande golv och dom där stommarna ålade sig hur f_n jag än förstärkte och skruvade ihop dom och byggde ram under dom. Har du plant golv är detta inget problem.

Tror absolut du behöver även längsgående support nära fräsen, mdf'en kommer hänga ner ganska omgående annars, oberoende om du kör 22 eller 19mm. Även tvärgående reglarna bör gå så när fräsen det går för att minimera frihängade yta runt fräsen. Kolla ex här hur jag supportat mdf'en runt fräsen https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=199110&d=1478204028

Festool rutnät eller ej beror väl på om du använder deras system. Det är väldigt praktiskt att ha ett rutnät av hål för att spänna fast saker oavsett om man använder festoolsystemet för att referera. Med reglar och annat kan det bli strul att följa 96mmcc och andra mått kan passa din bänk bättre.

Hej Ola. Tack för snabbt svar. Ja jag har det plant. Förvisso har jag min bordssåg på ett rullbord och den glider gärna lite grand innan den får fäste men jag har kommit underfund med att den nog är lite för lätt. Skåpen står stadigt still även nu när dom är tomma, så när allt är på plats borde det funka bra.

De längsgående reglarna kommer att sticka ut 40 cm med en på tvärs längst ut. När jag kan skaffa en fräs kommer jag att förstärka den skivan beroende på hur fräsen ser ut mm.

Jag använder inte Festool system men ser en möjlighet att kunna använda hål för fastspänning. Vad jag har kunnat se från andra kommentarer används lite valfria mått alternativt hål "där de behövs" men känner mig lite osäker om hur göra

• Gilla
jackt och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar för en offerskiva överst, en där du kan skruva dit stopp och jigga bäst du vill när du vill det. Att ha en dyr MFT gör en ju bara skitsur när man borrat igenom, eller siktat fel med cirkelsågen.

Det blev en bänk mer anpassad till skåpen, den blev ca 75 x 150 med en 25mm MDF liggande på toppen. Ganska human kostnad då bygghandlarn hade en skiva stående med ungefär mått. Enkelt att kapa till exakt med sänksågen. Vilken ofantig tur att jag nyligen köpte en såg :D. Inte fastskruvad så den går att byta ifall det behövs.

Hur skulle ni ytbehandlat? Eller bara låta den vara som den är?

Rönnis skrev:
Det blev en bänk mer anpassad till skåpen, den blev ca 75 x 150 med en 25mm MDF liggande på toppen. Ganska human kostnad då bygghandlarn hade en skiva stående med ungefär mått. Enkelt att kapa till exakt med sänksågen. Vilken ofantig tur att jag nyligen köpte en såg :D. Inte fastskruvad så den går att byta ifall det behövs.

Hur skulle ni ytbehandlat? Eller bara låta den vara som den är?
Så här. Och sedan när du är nöjd med ytbehanlingen bygger du ett bord av den :D
https://youtu.be/Jn-gnLEziQ4

• Gilla
Rönnis
  • Laddar…
:wow:

Så får det bli

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.