När man stänger av varmvattenventilen (VV VS i bilden) fortsätter varmvatten att flöda in i min lägenhet. Jag misstänkte att ventilen var defekt, och ringde rörmokare för åtgärd. Det visade sig dock inte vara problem med ventilen, utan att varmvattencirkulationen fortsätter att mata lägenheten, men då baklänges (isolerade gråa röret i bild, orange pil)
Rörmokaren stängde av varmvattencirkulationspumpen till hela fastigheten, och det resulterade i att vi kunde stoppa varmvattenflödet till lägenheten. Normalt sett borde man ju ha möjligheten att stänga av vattnet i nödfall, men det går då inte på grund av varmvattencirkulationen.
Brf:en hävdar att det är mitt ansvar att åtgärda, men jag kan väl inte rimligen åtgärda detta själv? Som lekman skulle jag väl hävda att det är felkopplat, att min ventil borde sitta efter anslutningen till varmvattencirkulationen (flytta vvcn som röd pil). På så sätt har man ständig cirkulation, men att jag då skulle kunna stänga av vattnet i min lägenhet utan vidare.
Rörmokaren stängde av varmvattencirkulationspumpen till hela fastigheten, och det resulterade i att vi kunde stoppa varmvattenflödet till lägenheten. Normalt sett borde man ju ha möjligheten att stänga av vattnet i nödfall, men det går då inte på grund av varmvattencirkulationen.
Brf:en hävdar att det är mitt ansvar att åtgärda, men jag kan väl inte rimligen åtgärda detta själv? Som lekman skulle jag väl hävda att det är felkopplat, att min ventil borde sitta efter anslutningen till varmvattencirkulationen (flytta vvcn som röd pil). På så sätt har man ständig cirkulation, men att jag då skulle kunna stänga av vattnet i min lägenhet utan vidare.
Styrelsen hävdar att det är mitt ansvar då det står i stadgarna att jag ansvarar för:
"ledningar för vatten och avlopp till de delar dessa är åtkomliga inne i lägenheten och betjänar endast bostadsrättsinnehavarens lägenhet"
VVCn verkar ju tjäna hela stammen, och andras lägenheter.
"ledningar för vatten och avlopp till de delar dessa är åtkomliga inne i lägenheten och betjänar endast bostadsrättsinnehavarens lägenhet"
VVCn verkar ju tjäna hela stammen, och andras lägenheter.
Ser ut som en vattenmätare. Troligtvis för uppkopplad mot internet, därav kabeln. Så att BRFn kan ta betalt för varmvattnet som förbrukas.R roke skrev:
Känns spontant som att det alternativt ska sitta två kulventiler så man kan stänga av vattnet i båda riktningarna. Eller en envägsventil så att vattnet bara kan strömma ut ur lägenheten och inte in.K KvackPack skrev:När man stänger av varmvattenventilen (VV VS i bilden) fortsätter varmvatten att flöda in i min lägenhet. Jag misstänkte att ventilen var defekt, och ringde rörmokare för åtgärd. Det visade sig dock inte vara problem med ventilen, utan att varmvattencirkulationen fortsätter att mata lägenheten, men då baklänges (isolerade gråa röret i bild, orange pil)
Aha. Men då påverkas mätaren av vvc så som det är kopplat på bilden.P Pontus.ek skrev:
Jag tänkte att det kanske var en temperaturbegränsare eller nåt men då borde den påverka flödet i kranen så det är det nog inte.
Skulle precis skriva samma sak, varmvattenförbrukninen på den mätaren måste ju ticka konstant 🤔R roke skrev:
Kan ju vara så att det finns en till mätare på vvc utanför bilden och att lägenhetens förbrukning då blir mellanskillnaden mellan de två mätarna. Men det låter komplext, och felkälligt, även om jag varit med om sånt också.J JoxarJonny skrev:
Det är en vanlig lösning att man får stänga av inkommande vatten och varmvattencirkulationen för att torrlägga en lägenhet. Så det är inget fel, det är ett VVS-val. Vill styrelsen ha det på detta sätt har de ingen skyldighet att ordna med någon ändring.
Sen kan du ju ansöka om tillstånd hos styrelsen att sätta ballofixer på avsticken från varmvattenslingan som går till din lägenhet. Det får du då själv ordna med egen rörmokare efter att du har säkrat styrelsens tillstånd.
Sen kan du ju ansöka om tillstånd hos styrelsen att sätta ballofixer på avsticken från varmvattenslingan som går till din lägenhet. Det får du då själv ordna med egen rörmokare efter att du har säkrat styrelsens tillstånd.
Frågat styrelsen om lov att koppla om.Claes Sörmland skrev:
Det är en vanlig lösning att man får stänga av inkommande vatten och varmvattencirkulationen för att torrlägga en lägenhet. Så det är inget fel, det är ett VVS-val. Vill styrelsen ha det på detta sätt har de ingen skyldighet att ordna med någon ändring.
Just nu finns inga ballofixer alls i lägenheten, utan tanken är att man ska använda ventilerna på bilden för att stänga av vattnet till lägenheten i nödfall, eller av andra anledningar (byte av diskmaskin, duschblandare, etc).
Spontant känns det dyrare och krångligare att sätta in 5-7 ballofixer, än att sätta endast en ytterligare ventil till VVCn, alternativt låta rörmokare koppla om som mitt förslag på bilden.
Vi debiteras inte individuellt för förbrukad värme eller varmvatten. Då mätaren också mäter in det konstanta VVC flödet så kan det förklara varför...Mikael_L skrev: